1

کارگردان “عادت نمی‌کنیم” ادعای قبلی خود را تکرار کرد⇐ فرهادی فیلمساز برجسته‌ای نیست

سینماژورنال: ابراهیم ابراهیمیان کارگردان جوانی که از همان فیلم اولش “ارسال آگهی تسلیت…” ردّپایی پررنگ در تقلید از اصغر فرهادی به چشم می‌خورد در ساخته دومش “عادت نمی کنیم” این تقلید را به اوج رساند.

به گزارش سینماژورنال این تأثیرپذیری سبب ساز آن شد که اغلب رسانه ها به این واسطه بر او خرده بگیرند. ابراهیمیان اما وقتی در گفتگو با “هنرمند” به این متهم شد که در حال تقلید از فرهادی است گفت: موضوعاتی مثل پنهان‌کاری و دروغ که در فیلم من می‌بینید را به هزاران شکل متفاوت غیرخطی، فانتزی، تریلر می‌توان روایت کرد. من به اصغر فرهادی هیچ اعتقادی ندارم و به نظرم فرهادی فیلمنامه‌نویس بزرگی است اما فیلمساز خوبی نیست.(اینجا را بخوانید)

فرهادی فیلمساز برجسته‌ای نیست

انتشار این نظرات ابراهیمیان در رسانه های مختلف سبب ساز آن شد که وی سعی کند در توضیحی کوتاه از زیربار نقدی که به واسطه این توصیف درباره فرهادی گریبانش را گرفته بود رهایی یابد اما عجیب اینجاست که یک هفته بعد از آن گفتگو و توضیحات متعاقبش، دوباره وی از این گفته که فرهادی فیلمساز برجسته ای نیست.

ابراهیمیان این بار در گفتگو با “همشهری جوان” وقتی به تأثیرپذیری از فرهادی در آثاری مختلف از “چهارشنبه سوری” تا “درباره الی” و “جدایی نادر از سیمین” متهم شده مجبور شده ادعای قبلی خود را تکرار کند.

این کارگردان جوان در توجیه تأثیرپذیری  از فرهادی در جایی از گفتگویش بیان کرده است: این را نفی نمی کنم که فیلمنامه نویسی را از اصغر فرهادی آموخته ام چون او استاد بی بدیل فیلمنامه نویسی است اما در شکل اجرایی به کار او اعتقاد ندارم. به نظرم فرهادی برخلاف تبحری که در فیلمنامه نویسی دارد کارگردان و فیلمساز برجسته ای نیست. شیوه‌ای که او فیلم می‌سازد شیوه سختی نیست و به راحتی می‌بینیم که حتی برای جوانهای سینما قابل دستیابی است.