1

کارگردان “سجاده آتش”: مدیران متظاهر عمرم را تلف کردند

سینماژورنال: در سینمای ایران کم کارگردانی نداشته ایم که با اولین فیلم خود با تحسین همه جانبه مواجه شده اند اما در سالهای بعد نتوانسته اند به عنوان کارگردان فعالیت حرفه ای خود را ادامه دهند.

به گزارش سینماژورنال احمد مرادپور از جمله چنین کارگردانانی است؛ وی در ابتدای دهه هفتاد یک فیلم دفاع مقدسی شاخص به نام “سجاده آتش” را کارگردانی کرد. فیلمی با بازی رضا ایرانمنش در نقش اصلی که در زمان خود مورد توجه مخاطبان هم قرار گرفت و بسیار هم تحسین شد اما در سالهای بعد از آن تحسین همه جانبه تا امروز مرادپور فقط یک فیلم دیگر به نام “رنجر” ساخت که در اسلوب سینمای قهرمان‌محور بود ولی نتوانست چنان که باید مورد توجه قرار گیرد.

مرادپور اخیرا یکی از فیلمنامه های خود با نام “آرزو” را به جشنواره دفاع مقدس ارائه داده و این فیلمنامه به عنوان یکی از برگزیدگان بخش “قلم طلایی” جشنواره مورد توجه قرار گرفته است.

تولید “آرزو” نیاز دارد به بازنویسی فیلمنامه
مرادپور با اشاره به اینکه این فیلمنامه اقتباسی از بخشی از خاطراتی است که در کتاب “دسته یک” انعکاس یافته به “نسیم آنلاین” گفت: این کتاب گردآوری خاطرات دسته یک گردان حمزه در دوران دفاع مقدس است و براساس بخشهایی از کتاب، فیلمنامه “آرزو” را نوشته ام.

وی ادامه داد: اگر بنا شود این فیلمنامه به محصول سینمایی تبدیل شود قاعدتا نیاز است به بازنویسی فیلمنامه تا وجه سینمایی اثر بیشتر شود.

مدیران غیرفرهنگی عمرم را تلف کردند
مرادپور درباره کم کاری یا بهتر است بگوییم بیکاری اش در عرصه کارگردانی سینما گفت: بیکاری خواسته من نبود. من دلم می خواست کار کنم ولی متأسفانه زمانه و شرایط به سمتی پیش رفت که به پست آدمهای ناجوانمرد خوردم؛ آدمهایی که سمت های فرهنگی داشتند و متأسفانه بر اصول خاصی پای بند نبودند.

این کارگردان ادامه داد: آدمهایی که اصول ندارند و تظاهر می کنند به اصول، بدترین گزینه برای مسئولیت فرهنگی هستند چون بی توجهی به اخلاقیات باعث می شود چنین مدیران متظاهری به راحتی عمر بسیاری از انسانها را تلف کنند. یکی از این انسانهای عمرتلف شده هم هم هستند.

همچنان ایده آلم این است که فیلم دفاع مقدسی بسازم
احمد مرادپور با اشاره به اینکه در این سالها همواره به دنبال این بوده که فیلم بسازد اظهار داشت: تقریبا سالی نبوده که دغدغه ساخت فیلم نداشته باشم ولی متأسفانه برخوردهای نامناسبی که از سوی مدیران غیرفرهنگی دیدم موجب شد خسارات مادی و معنوی فراوانی را تجربه کنم.

مرادپور افزود: در این سالها نزدیک به شش تا هفت فیلمنامه در ژانر جنگ نوشته ام که هر کدام از آنها ایده آل ذهنی من بوده است اما درگیری در بوروکراسی مدیران غیرفرهنگی باعث شد هیچ کدام را نسازم.

این کارگردان تأکید کرد: در شرایط فعلی هم اگر بخواهم فیلمی بسازم ایده آلم این است که فیلم دفاع مقدسی بسازم اما به نظرم این ایده آل عملی نخواهد شد و همچنان بیکاری اجباری ما ادامه پیدا خواهد کرد.