1

کارگردان “بنفشه آفریقایی” و حسرت ساخت فیلم تجاوز گروهی به پسربچه‌ها!!؟؟

سینماروزان: مونا زندی حقیقی همسر علیرضا شجاع‌نوری همزمان با اکران آنلاین “بنفشه آفریقایی”، نخستین فیلمش “عصرجمعه” را هم بعد از سالها توقیف در شبکه خانگی دارد.

به گزارش سینماروزان مونا زندی حقیقی که در “عصرجمعه” روایتگر معضل تجاوز بوده و در “بنفشه آفریقایی” روایتگر زندگی یک زن با همسر فعلی و همسر سابقش، قصد داشته فیلمی درباره تجاوز گروهی به پسربچه‌ها بسازد ولی نتوانسته.

مونا زندی با اشاره به حسرت عدم تولید “شنبه‌ای که گذشت” به شرق اظهار داشت: بعد از ساخت فیلم «عصر جمعه» قصد داشتم فیلم «شنبه‌ای که گذشت» را بسازم که به همراه نغمه ثمینی مشترک نوشته بودیم؛ درباره تجاوز به پسربچه‌ها و خطراتی که آنها را تهدید می‌کند که این فیلم‌نامه هیچ‌وقت مجوز نگرفت. وقتی قرار بود خبر فیلم‌نامه در رسانه‌ها منعکس شود، تأکید می‌کردند که به‌جای واژه تجاوز از آزار استفاده کنم و من هم تأکید می‌کردم موضوع این فیلم فقط آزار نیست موضوع عمیق‌تر و فجیع‌تر از آزار جنسی ‌است و این دو واژه باهم تفاوت دارند!!

این کارگردان زن سینما ادامه داد: بعد از «عصر جمعه» دو سناریو داشتم که هر دوی ‌آنها در سه دوره مدیریتی رد شدند. حتی در دوره فعلی، قبل از ساخت «بنفشه آفریقایی»، بار دیگر فیلم‌نامه «شنبه‌ای که گذشت» را به ارشاد بردم و باز رد شد.

به گزارش سینماروزان مونا زندی درباره مضمون “شنبه ای که گذشت” گفت: این فیلم درباره تعرضی است که به پسر‌بچه‌ها می‌شود. یک مستند درباره‌ آن ساختم که بسیار تکان‌دهنده و وحشتناک است؛ باندی که گروهی به پسرها تجاوز می‌کردند و آنها را رها می‌کردند و پرداختن به مسائل حقوقی و قانونی این جرم. فیلم‌نامه را با خانم نغمه ثمینی نوشتم و حالا بعد از ۱۴ سال از نگارش آن، فعلا قصد ندارم سراغ ساختش بروم.

شباهت‌هایی که در مضمون اصلی میان “عصر جمعه” و “هیس…” وجود دارد ازجمله مباحث متذکر توسط مخاطبان است. به گزارش سینماروزان مونا زندی درباره تشابه مضمونی “عصر جمعه” با “هیس…” بیان داشت: اتفاقاتی که بعد از ساخت «عصر جمعه» رخ داد، برایم خوشایند بود. سال‌ها بعد از ساخت این فیلم، خانم پوران درخشنده فیلم را دیدند و گفتند اگر فیلم‌نامه «هیس دخترها فریاد نمی‌زنند» از ارشاد مجوز نگیرد، ارجاعشان می‌دهم به فیلم عصر جمعه که چرا فیلم‌نامه این فیلم مجوز گرفته است؟ پنج سال بعد از «عصر جمعه» خانم درخشنده فیلم «هیس دخترها فریاد نمی‌زنند» را ساختند و فیلم با استقبال زیاد جزء فیلم‌های پرفروش آن سال سینما بود.

 

مونا+زندی+حقیقی+همسرش+علیرضا+شجاع+نوری
مونا+زندی+حقیقی+همسرش+علیرضا+شجاع+نوری