1

کارگردان “او یک فرشته بود” مدعی شد⇐مشکل سریال “سرباز”، مالی نبود!/”سرباز” اسپانسر خوبی داشت ولی…

سینماروزان: هیچ کدام از سریالهای رمضان۹۹ تلویزیون نتوانستند مورد توجه گسترده مخاطبان قرار گیرند و در این میان سریال “سرباز” که با حمایت ارتش و قرارگاه مهارت‌آموزی نیروهای مسلح تولید شده بود بیش از بقیه سریالها آماج نقد قرار گرفت.

علیرضا افخمی کارگردان سریالهایی نظیر “او یک فرشته بود” و “زیرزمین” در پاسخ به این سؤال که چرا با وجود حمایت مالی یک اسپانسر قدرتمند از سریال «سرباز» و نداشتن مشکل مالی، این سریال با مخاطب پایین و انتقادات بالا مواجه شد به محمدصادق عابدینی در جوان پاسخ می‌دهد: درباره سریال سرباز مسئله نداشتن پول نبود و اتفاقا این سریال اسپانسر خوبی داشت ولی اینکه اسپانسر برای تولید سریال پول می‌دهد، قاعدتاً انتظاراتی برای ساخت و محتوا دارد که تلویزیون ملزم به رعایت آنهاست، این الزامات باعث می‌شود که از جذابیت کار کاسته شود!!!

افخمی می‌افزاید: من هم در زمان ساخت سریال «پرستاران» که اسپانسرش وزارت بهداشت بود با چنین مشکلی روبه‌رو بودم، به هر حال انتظارات حامی مالی سریال که به عنوان سرمایه‌گذار ورود پیدا کرده باعث تغییراتی در اثر می‌شود که از میزان مخاطب آن می‌کاهد.

افخمی تأکید می‌کند: تلویزیون باید سعی کند برای ساخت سریال سراغ اسپانسر از بیرون سازمان نرود، به خصوص برای سریال‌های ماه رمضان که مردم آن را دنبال می‌کنند. وقتی سرمایه‌گذار بیرونی بیاید، نتیجه کار شاید برای اهداف سرمایه‌گذار مثل دیده شدن و مطرح کردن خود، مطلوب باشد، ولی قطعاً مردم از آن استقبال نمی‌کنند.

کارگردان “پنج کیلومتر تا بهشت” معتقد است: یکی از اشتباه‌های تلویزیون این است که می‌خواهد آنتن پر کند و کار را با پول سرمایه‌گذار بیرونی یا با کمترین هزینه بسازد، در حالی که باید به باکس سریال‌های ماه رمضان به عنوان یک باکس ارزشمند نگاه کند. این زمان ویژه‌ای است که مردم پای تلویزیون نشسته‌اند و انتظار آغاز سریال‌ها را می‌کشند.