1

کارگردان “آواز تهران” خطاب به فریدون جیرانی⇐ آیا “خفگی” را تحت تاثیر راهبه ها و کلیساهای مسیحی ساخته اید؟/به جای سرک کشیدن در “قاتل اهلی” طبیب فیلم خود باش!

سینماروزان: اکران “خفه گی” تازه ترین فیلم فریدون جیرانی در کاخ جشنواره و فضای تیره و تار اثر با واکنشهای مختلف مواجه شده است.

از جمله این واکنشها از کامران قدکچیان کارگردان قدیمی سینمای ایران و صاحب آثاری همچون “آواز تهران”، “فاصله”، “گردباد” و “زخمی” بوده که با نگارش یادداشتی به پاره ای اشکالات “خفه گی” اشاره کرده است.

متن کامل یادداشت قدکچیان را بخوانید:

فريدون عزيز با توجه به توصيه ها و راهنمايى هايى كه بتازگى به فيلم “قاتل اهلى” و مسعود كيميايى داده ايد، بد نيست همين توصيه ها را در مورد فيلم “خفگى” ( كه به اشتباه املايى خفه گى”) نام گذارى كرده ايد، داشته باشيد.

روايت فيلم شما بقدرى كُند و كشدار است كه بخوبى نشان ميدهد كه فيلم “خفگى” دچار كمبود داستان است بطوريكه براى پر كردن داستان با پلان هاى طولانى و بى رمق ، جان تماشاگر را به لب ميرساند تا به ادامه داستان دسترسى پيدا بكند. از جمله ايرادهاى اساسى فيلم تكرار مكرر برق رفتگى براى فضا سازى و همينطور فضا سازى و طراحى لباس ها كه نه تنها با فضاى ايران و زندگى ايرانى منافات دارد بلكه لباس ها و فضاها بشدت تحت تاثير زندگى “راهبه ها” و كليساهاى مسيحى است كه بهترين نمونه هاى آنرا در فيلم هاى روسى و بلوك شرق ديد كه در فيلم “خفگى” “گرته” بردارى شده كه نمونه بارز آن فيلم “آيدا” يا “Idea” است كه دو سال پيش “اسكار” بهترين فيلم خارجى را دريافت كرد كه بد نيست با كوتاه نمودن ، فضاهاى روسى آسايشگاه روانى يا تيمارستان ، تماشاگر ايرانى را كمى از اين فضاى غريب و غريبه دور كرد و ذهنيت ايرانى ايجاد نمود.

بازى هاى كشدار و راهنمايى اشتباه كاراكتر “مسعود” كه با بازى ايرانى برادرش بشدت فاصله دارد و در تكرار بى رمق و كشدار ديالوگ ها بجاى ايجاد يك فضاى صميمى بين خود و كاراكتر الناز شاكردوست براى گمراه كردن ، از خود يك انسان روانى و غير قابل اعتماد را به نمايش ميگذارد و در كمال بهت ، و شخصيت پردازى نادرست ، پرستار را عاشق خود ميكند.

اين تغييرات در فيلم ديگر مقدور نيست اما با كوتاه كردن بسيارى از صحنه ها ميتوان به فيلم رمق داد و تماشاگر را از خستگى نجات داد و بعبارتى بهتر است بجاى سرك كشيدن در فيلم “قاتل اهلى” طبيب فيلم خسته كننده و طولانى خود كه از كمبود داستان و پلان هاى كشدار رنج مى برد، باشى !