1

چینش اکران نوروزی بدون حضور نمایندگان پخش کنندگان و سینماداران؟

سینماروزان: پیش نویس نظام نامه تازه اکران که مبتنی است بر قرعه کشی فیلمها برای چیدمان اکران درحالی دست به دست میشود که یکی از اصلی ترین ابهامات این پیش نویس،  چینش اکران نوروزی است.

در این پیش نویس مصرح شده که فهرست آثار اکران نوروزی با حضور افراد زیر مشخص خواهد شد:

–معاون نظارت و ارزشیابی

–مدیرکل نظارت بر عرضه

–مدیرعامل خانه سینما

–دبیر شورای صنفی نمایش

–کارشناسی خبره که توسط رییس سازمان سینمایی انتخاب خواهد شد

بر این اساس این محمدمهدی طباطبایی نژاد، محمدرضا فرجی، منوچهر شاهسواری، محسن امیریوسفی و کارشناسی متبوع حسین انتظامی هستند که فهرست اکران نوروزی را تعیین میکنند.

آنچه کاملا هویداست فقدان حضور نمایندگانی از پخش کنندگان و سینماداران که اضلاع اصلی اکران هستند در ترکیب فوق الذکر است.

اگر مدیران سازمان دلخوش هستند به حضور مدیرعامل خانه سینما به عنوان نماینده اصناف در این ترکیب که باید نیم نگاهی داشته باشند به نارضایتی یک سال اخیر بدنه صنوف از عملکرد حلقه بالادستی خانه چه در مقوله توزیع عیدی میلیاردی ارشاد و چه در مقوله بی کفایتی بیمه تکمیلی درمان و چه در اجبار به کارگری کردن صنوفی از سینما که کمترین ربطی به مفهوم کارگر ندارند.

با ارتباطات نزدیک این مدیرعامل با مدیر یک شرکت پخش تازه تاسیس -که در این سالها مدام مدیر شمارش آرای مردمی فجر هم بوده -و بی بروبرگرد  سوءظن نسبت به حضور احتمالی فیلمی از این دفتر پخش در فهرست اکران نوروزی را موجب خواهد شد،  کاری نداریم.

شاید گفته شود کارشناس متبوع رییس سازمان،  نماینده یکی از این دو صنف پخش یا سینمادار است. حتی با همین خوش بینی باز یک صنف بدون نماینده در ترکیب خواهیم داشت.

بماند که اساس مقوله اکران بر دو صنف سینمادار-پخش کننده است و قاعدتا در میان نفرات اصلی مشخص کننده ترکیب اکران نوروزی باید نام نمایندگان واقعی این دو صنف بیاید و نه با واسطه رییس و کارشناسی که توسط وی انتخاب خواهد شد.

سینماروزان آماده است توضیحات تنظیم کنندگان نظام نامه تازه اکران درباره این ابهامات را منعکس کند.