1

چگونه نسخه ۱۴۰دقیقه‌ای “موسی(ع)” ظرف یک سال تولید شد و به سینماها رسید و پرفروش‌ترین فیلم غیرکمدی اکران شد؟/چگونه “سلمان فارسی” هفت سال باید زمان ببرد تا شاید به آنتن برسد؟

سینماروزان: ابراهیم حاتمی کیا بدون هر گونه سابقه تاریخی سازی ولی با تکیه بر تکنولوژی تولید مجازی، توانست ظرف حدود یک سال نسخه ای ۱۴۰ دقیقه ای از “موسی(ع)” را در فجر۴۳ رونمایی کرده و بعد هم در نوروز۴۰۴ روی پرده بفرستد و در عین حال غنای تصویرسازی را بسیار بهتر از تاریخی‌سازی‌های متداول اخیر تلویزیون و حتی شبکه خانگی، ارائه کند و پرفروش‌ترین فیلم غیرکمدی اکران هم بشود.

در شبکه خانگی سریالی تاریخی مانند “شهرزاد”حسن فتحی را داشتیم که ظرف کمتر از یک سال تولید شد یا در همین تلویزیون سریال تاریخی “رحیل”رامین عباسی‌زاده را داشتیم که آن هم ظرف کمتر از یک سال تولید و به پخش رسید؛ هم “شهرزاد” و “رحیل” بر استفاده توامان از تصویربرداری رئال و سی‌جی‌آی تاکید داشتند و “رحیل” که هوش مصنوعی را نیز به کار گرفت تا بازیگر متوفای خویش-حسام محمودی- را حتی در فصل دوم داشته باشد.

از آن سو سریالی مانند “سلمان فارسی”داوود میرباقری حداقل زمان تولید را بر هفت سال گذاشته و اینکه چرا آن پروژه هم مثل تجربیات دیگر و ازجمله همین موسی بر تکنیک های مجازی تولید بنیان نگذاشته تا در همان یک سال اول حداقل یک نسخه پایلوت سینمایی آن به سرانجام برسد، جای پرسش باقی گذاشته؟؟ پرسشی که خبرگزاری مشرق بدان ورود کرده.

متن گزارش مشرق را بخوانید:

طرح‌ریزی تولید سریال‌های مذهبی در سایه تصمیمات جدید از این جنبه قابل تامل است که رقابت در تولید دو سریال موسی و سلمان فارسی را بررسی کنیم. تصویربرداری سریال سلمان فارسی از سال ۱۳۹۸ آغاز شده است و فیلمبرداری این مجموعه همچنان ادامه دارد. روسای سازمان صدا و سیما بارها تاکید کرده‌اند که زمان تولید این سریال هفت سال طول می‌کشد و عوامل سازنده اعلام کرده‌اند که تدوین هم در حال انجام است و تلاش می‌کننند سریال را در سال ۱۴۰۵ به پخش برسانند. در مقابل این جریان کند تولید و بسیار فرسایشی تولید و پیش تولید همزمان سریال “معاویه” در ۱۱ خرداد سال ۱۴۰۱ آغاز شده و پخش آن در پایان سال ۱۴۰۳ آغاز شده است.

تطبیق زمان تولید این دو سریال نشان می‌دهد روند سنتی تولید و عدم استفاده از تکنولوژی لطمات فراوانی به تولیدات سریال‌های مذهبی در مجموعه صدا و سیما می‌زند و دست کم مدیران سیما برای تولید خبر در پشت صحنه این مجموعه حضور پیدا می‌کنند، به امید آنکه حضور آنان موجب تسریع روند تولید سریال شود اما برای نشانه‌ها حاکی از آن که هشت سال شاید بیشتر تولید یک سریال مذهبی در ایران زمان می‌برد.

 

با فرض اینکه آغاز نمایش سریال سلمان فارسی در هاله‌ای از ابهام است، مجموعه سازندگان سریال موسی، پروژه ای که از سال ۱۳۸۸ تولید آن در هاله‌ای از ابهام بود و به واسطه وفات فرج الله سلحشور متوقف شد، پیش تولید آن را از سال ۱۴۰۲ آغاز کردند و با استفاده از فناوری Virtual Production (تولید مجازی) و نمایشگرهای LED عظیم، محیط‌های دیجیتالی در پس‌زمینه صحنه ایجاد و جایگزین پرده سبز نسخه پایلوت آن را در کوتاه‌ترین زمان ممکن تولید کردند. پروژه‌ای عظیم که حتی در نسبت با سریال معاویه در مدت‌ زمان کوتاه‌تری تولید شد.

پایلوت سریال موسی کلیم‌الله پس از تولید در قالب یک نسخه سینمایی آن در سال ۱۴۰۳ به دبیرخانه جشنواره فیلم فجر تحویل داده شد و در این فستیوال فیلم فجر با اخذ جوایز متعدد و داشتن بیشترین تعداد سانس فوق العاده در کانون توجهات مخاطبان قرار گرفت و هم اکنون نسخه پایلوت این سریال در قالب یک فیلم سینمایی در حال اکران است.

از زمان پیش تولید تا نمایش اول آن در جشنواره فیلم فجر، کمترین زمان ممکن برای تولید این سریال صرف شد و با احتساب زمان محاسبه شده برای تولید پایلوت این سریال اگر روند پشتیبانی از این سریال به اندازه سلمان فارسی باشد، این سریال زودتر از رقیب بیگ‌پروداکشن خود از جعبه جادو پخش خواهد شد…به نظر می‌رسد در تولیدات تاریخی دیگر هم باید همین روال تکیه بر تولید مجازی و ابزارهای هوشمند صورت گیرد وگرنه متد قدیم و گرفتاری در لوکیشن یابی از این استان به آن استان و گاهی از این کشور به کشور دیگر و دکور زدن های پرهزینه و استخدام کلی هنرور و خدم و حشم نه تنها به اتلاف منابع مالی میانجامد بلکه اسباب فرسودگی جسمی عوامل و گاهی حتی منقضی شدن سوژه را به دنبال دارد…