1

چگونه انتخابات ۸۸ باعث توقیف یک سریال رئال-انیمیشن شد؟+عکس

سینماژورنال: انتخابات حاشیه ساز 88 سبب ساز آن گشت که برخی از آثار سینمایی مانند “خیابانهای آرام” و “گزارش یک جشن” که کاملا متأثر از فضای انتخاباتی آن سال تولید شده بودند توقیف شوند.

به گزارش سینماژورنال از آنجا که این گونه آثار بعد از انتخابات تولید شده بودند هدف گذاری مستقیمی نسبت به انتخابات داشتند و از همین رو توقیف آنها می توانست واکنشی باشد به این هدف گذاری اما این نوع توقیف درباره سریالی با نام “افسانه شهر هرت” که با مضمون کودکان ساخته شده و البته ماهها قبل از انتخابات کلید تولید آن زده شده بود چندان نمی تواند منطقی باشد.

سریال “افسانه شهر هرت” که زمینه‌ای رئال-انیمیشن دارد، شاید تنها محصول سینمایی و تلویزیونی باشد که پیش از انتخابات تولید شد اما گره خوردن تاریخ پیش بینی شده برای پخش آن با انتخابات سبب ساز توقیف آن شد!

سعید چاری نویسنده و کارگردان جوان در خرداد 86  “افسانه شهر هرت” را به تهیه کنندگی عبدالرضا صفوی و به سفارش مرکز فرهنگی-هنری صبا و برای پخش از شبکه دوم سیما در شهرک سینمایی غزالی کلید زد.  فیلمبرداری اثر بیشتر از 3 ماه طول نکشید اما زمینه فانتزی کار و نیاز به استفاده از جلوه های ویژه تصویری برای بالا بردن واقع نگاری بصری کار موجب شد تا زمان آماده شدن نسخه نهایی سریال یک سال و نیم طول بکشد.

علیرضا خمسه، جواد هاشمی، سعید پیردوست، ساعد هدایتی، جواد عابدی، شراره رخام، مجید حاجی زاده، اسدا.. یکتا، آرش میراحمدی و امیر زریوند بازیگران اصلی سریال بودند و “افسانه شهر هرت” بنا بود در 40 قسمت 30 دقیقه ای روی آنتن برود اما در همان اولین بازبینی ها دچار مشکل شد و اشارات انتخاباتی سریال باعث شد که تا همین حالا که هفت سال از زمان پایان تولید می گذرد همچنان توقیف باشد.

در شرایطی که رسانه ملی در سالهای اخیر به دلیل کمبود منابع دستش برای تولید محصول چنان که باید باز نبوده، اخیرا تلاشهایی صورت گرفته برای بازبینی مجدد سریال و شرایط پخش آن از رسانه ملی.

سریالی فانتزی که معضلات اجتماعی را نقد می کرد

سعید چاری در گفتگو با سینماژورنال با اشاره به این تلاشها بیان داشت: سریال “افسانه شهر هرت” در همان زمان تولید هم دچار سوءتفاهم شد. این سریال سوژه انتخاباتی نداشت اما به طور مستقیم معضلات جامعه را نقد می کرد و در ژانر فانتزی، دوگانه ای شکل می گرفت میان موجوداتی که از مریخ به زمین آمده بودند و آدمهای زمینی.

وی ادامه داد: مرکزیت وقایع سریال “شهر هِرت” بود و در سریال تلاش شده بود ضمن بیان معضلات با تمامی اقشار جامعه شوخی شود؛ از روزنامه نگاران حاضر در این شهر هرت گرفته تا ورزشکاران و حتی برخی مقامات شهری در فیلم ما به عنوان نماد وجود داشتند اما محصول ابدا سیاسی نبود و بیشتر درونمایه نقد اجتماعی داشت.

چاری با اشاره به دلایل ممیزی اثر گفت: تقریبا کل سریال دچار ممیزی شده بود آن هم در حالی که هیچ مکان و زمان مشخصی را برای داستان سریال مشخص نکرده بودیم و مرکزیت وقایع که “شهر هرت” نام داشت کاملا تخیلی بود و می توانست هر جای دنیا باشد.

این کارگردان که اخیرا یک کمدی با نام “فیلسوفهای احمق” را ساخته است با اشاره به درونمایه کمدی “افسانه شهر هرت” خاطرنشان ساخت: سعیمان این بود که ضمن شوخی با هر کدام از معضلات اجتماعی شرایط سرگرم سازی مخاطبان را فراهم کنیم و اصلا دلیل اینکه زمینه فانتزی را انتخاب کرده بودیم، همین بود.

افسانه شهر هرت
علیرضا خمسه در نقش “کلانتر” در “افسانه شهر هرت”

انتخابات سوءتفاهم برانگیز کلانتر در “شهر هرت”!!!

چاری با تأکید بر آن که کلیت سریالش کمترین ربطی به انتخابات 88 نداشته به سینماژورنال گفت: شاید تنها اپیزودی که مربوط می شد به انتخابات، قسمتی بود که درباره انتخاب کلانتر در “شهر هرت” صحبت می شد و البته مراحل مختلف انتخابات از ثبت نام گرفته تا تأیید صلاحیت و در نهایت جمع آوری آرا را در سریال داشتیم. اما این هم فقط جزیی بود از کلیت سریال و این را هم نباید از نظر دور داشت که سریال ما کاملا فانتزی بود.

سعید چاری درباره اینکه آیا حضور موجوداتی از مریخ در شهر هرت نبوده که مشکل ساز شده اظهار داشت: سریال ما با حضور مریخی ها در شهر هرت آغاز می شد. مریخی ها وارد شهر هرت می شوند و آن را به هم می ریزند. به هر حال همواره تقابل خوبی و بدی در بسیاری از آثار سینمایی و تلویزیونی وجود داشته و اینکه بخواهیم مریخی ها را نیز به عنوان نماد سیاسی ببینیم نه نماد دراماتیک، منطقی نیست.

سعید چاری
سعید چاری

امید برای حل مشکل سریال

وی ادامه داد: در آن زمان البته که به بهانه حساسیت زا بودن سریال جلوی پخش آن را گرفتند و حتی علیرغم سانسوری 200 دقیقه ای که بر کار وارد شد باز هم مجوز پخش صادر نشد تا اخیرا که مجددا تلاشهایی صورت گرفته برای روی آنتن فرستادن سریال.

چاری خاطرنشان ساخت: فکر می کنم اکنون و بعد از گذشت 7 سال از انتخابات زمان مناسبی باشد که این اثر روی آنتن برود بخصوص که فکر می کنم در حل برخی معضلات ارائه شده در این سریال نه تنها پیشرفت نداشته ایم که همچنان مشکلات به نوبه خود باقی است.

افسانه شهر هرت
سعید پیردوست، مجید حاجی زاده و جواد عابدی در “افسانه شهر هرت”
افسانه شهر هرت

شراره رخام در نمایی از “افسانه شهر هرت”