1

چه کسی کارگردان “زیر پوست شهر” را از هیأت انتخاب خط زد؟

سینماژورنال: در میان شنیده های مختلفی که در دو هفته گذشته از هیأت انتخاب جشنواره سی و چهارم فیلم فجر طرح شده بود خبری هم مطرح شد درباره حضور رخشان بنی‌اعتماد در هیأت انتخاب جشنواره امسال.

سینماژورنال وقتی برای نخستین بار لیست احتمالی هیأت انتخاب جشنواره امسال را منتشر کرد از بنی‌اعتماد به عنوان کارگردانی که در این هیأت است، نام برد(اینجا را بخوانید) اما با انتشار لیست نهایی از سوی سینماژورنال(اینجا را بخوانید) مشخص شد که این کارگردان زن سینمای ایران در لیست مذکور نیست.

درباره عدم حضور بنی‌اعتماد که از گزینه های جدی دبیرخانه جشنواره برای حضور در هیأت انتخاب فجر بوده گمانه‌زنی های مختلفی مطرح شده است.

خودش علاقه نداشته یا اینکه…؟

برخی از این گفته اند که بنی اعتماد خودش علاقه نداشته در هیأت انتخاب باشد و برخی نیز از این گفته اند که اصلا از ابتدا نام وی در لیست هیأت انتخاب نبوده است.

با این حال شنیده های سینماژورنال حکایت از آن دارند که رخشان بنی اعتماد که در کارنامه خود آثاری چون “نرگس”، “زیر پوست شهر”، “خون بازی” و “گیلانه” را دارد جزو گزینه های ابتدایی لیست هیأت انتخاب بوده است اما به دلیل واهمه از بازخوردهای احتمالی رسانه های تندرو که در سالهای اخیر و بخصوص بعد از اکران “قصه ها” مرتب علیه این فیلمساز هجمه داشته اند، نام وی از لیست مذکور حذف شده است.

گفته می شود کارگردانی هم که جایگزین بنی اعتماد شده شهرام اسدی است که بعد از سالها حضور در سینما همچنان به واسطه ساخت “روز واقعه”ای شناخته می‌شود که سناریست آن بهرام بیضایی از جمله معدود مولفان درجه اول تاریخ سینمای ایران بوده است.