1

چه کسی می‌گفت “آدم برفی” و “تحفه هند”، جمهوری اسلامی را منقرض می‌کند؟

سینماروزان: محمدحسين فرحبخش تهیه‌کننده و کارگردان سینمای ایران در رادیونمایش با گلایه از ممیزی سلیقه‌ای از معاون نظارتی گفت که مدعی بود اکران دو فیلم کمدی با بازی عبدی، اساس نظام را زیر سوال می‌برد.

به گزارش سینماروزان محمدحسین فرحبخش در گفتگو با مارال دوستی در برنامه رادیویی “پرانتز باز” رادیونمایش گفت: ما یک حرام عقلی در اسلام داریم. اگر کسی تیرآهن غیراستاندارد در ساختمان استفاده کند که بعداً زلزله بیاید جان کسی در خطر بیفتد، به حرام عقلی ربط دارد. ما حرام عرفی هم داریم مثل اینکه کسی بخواهد با لباس زیر برود توی خیابان. کسی که می‌خواهد ممیزی کند باید به این دو حرام توجه کند و هر چیز دیگری سلیقه‌ای است.

کارگردان “عطش” و “مستانه” بیان داشت: از دهه ۶۰ افرادی در سینما آمدند که با عنوان ممیزی ترور فکر می‌کردند. ما با کلی دردسر از شورای نظارت پروانه می‌گیریم ولی بعد گروه‌های دیگری هم دخالت می‌کنند و می‌گویند فلان صحنه را بیرون بیار! این مشکل ماست!

این سینماگر ضمن اشاره به برخورد‌های سلیقه‌ای با موضوع ممیزی، می‌گوید: من سال‌هاست در سینما هستم و با گروه‌های راست و چپ کار کرده‌ام که هر کدامشان از قانون یک چیزی را متوجه می‌شوند و مساله هم همین است یعنی براساس درک سلیقه‌ای و نه آیین‌نامه‌ای جامع، تصمیم می‌گیرند.

فرحبخش که در فیلم‌ “زندگی خصوصی” به نقد یکی از مدیران هفت‌خط داخلی پرداخته بود اظهار داشت: زمانی در معاونت نظارت آقایی بود به اسم ح.خ که به من می‌گفت با دادن مجوز به فیلم «آدم برفی» جمهوری اسلامی منقرض می‌شود!؟ جالب است که بعداً این فیلم پخش و جمهوری اسلامی هم قوی‌تر شد، پس این فیلم مشکل نداشت ولی آن آدم مشکل داشت.

این سینماگر ادامه داد: سر فیلم «تحفه هند» هم باز مشکلی مشابه پیش آمد و برخی ریختند در خیابان و مدعی شدند فیلم اساس نظام را نشانه رفته ولی این فیلم بعداً از تلویزیون هم پخش شد و هیچ مشکلی پیش نیامد. اینها همه نشانه مدیریت سلیقه‌ای است که باعث می‌شود فیلمسازان گرفتار دردسر شوند.