1

چه کسانی میترا حجار را از بازی در نقش “قطام” ترساندند؟+عکس

سینماژورنال: تازه ترین کار بازیگری میترا حجار بازیگر زن سینما مربوط می شد به تئاتری با نام “ترور” به کارگردانی حمیدرضا نعیمی.

به گزارش سینماژورنال “ترور” داستان ترور امام علی(ع) توسط ابن ملجم مرادی را روایت می کند و میترا حجار بنا بود در آن در نقش “قطام” بازی کند.

با این حال چند روز بعد از فروریختن پیشانی تئاترشهر حجار از بازی در این نمایش انصراف داد و اعلام کرد که فقط در صورت تغییر سالن محل اجرا باز هم در نمایش حضور خواهد داشت.(اینجا را بخوانید)

حالا حمیدرضا نعيمي کارگردان نمایش “ترور” که از انصراف حجار ناراحت است دلیلی اصلی این انصراف را صحبت‌هاي عوامل تئاتر شهر با اين بازيگر دانسته  است که باعث ترس وی از بازی در سالن اصلی این مجموعه شده است.

نعمیمی به “اعتماد” می گوید: دوستان رسانه‌اي ماجرا را ترسناك و حاد جلوه دادند كه به نظرم خيلي افراطي بود. متاسفانه همين موضوع باعث شد بازيگر اصلي نمايش ما از پروژه خداحافظي كند. بازيگران حس مي‌كردند تالار ناامن است. در حالي كه بر اساس كارشناسي‌ها به ايشان اطمينان دادم كه اين‌طور نيست. فقط كافي بود ما از بالابرها استفاده نكنيم كه اين باعث تغيير در طراحي صحنه شد.

دوستان تئاترشهر به میترا حجار گفتند بازی کردند روی این صحنه یعنی مرگ

وی ادامه می دهد: اما باز هم متاسفانه دوستان مجموعه تئاتر شهر بدون هيچ گونه اجازه و حقي با بازيگر ما صحبت كرده و گفته بودند بازي كردن روي اين صحنه يعني مرگ و اين كار شايسته و خردمندانه نبود.

وي تاكيد مي‌كند كه در فرصت مناسب اين موضوع را پيگيري خواهد كرد كه «مسوول صحبت با بازيگر مشخصا كارگردان است نه كس ديگري.

حاضر نیستم به خاطر یک نفر یک مجموعه را تغییر دهم

ظاهرا آن‌طور كه نعيمي مي‌گويد، سقوط پيشاني سالن اصلي نكته‌اي بوده كه از سال‌ها پيش همه در مورد آن تذكر داده بودند. با اين حال مي‌گويد با وجود دغدغه بازيگر اصلي‌اش كه حضورش در اين نمايش را مشروط به تغيير سالن دانسته بود، امكان هيچ‌گونه تغيير سالني وجود نداشته و ندارد. نعیمی خاطرنشان می سازد: من در برادوي زندگي نمي‌كنم كه صد سالن تئاتر باشد و بتوانم به راحتي سالنم را عوض كنم و جز سالن اصلي و تالار وحدت انتخاب ديگري نداشتم و حاضر نيستم به خاطر يك نفر يك مجموعه را تغيير بدهم. تصميم با ايشان بود و رفت و من بايد بازيگر ديگري را انتخاب كنم و اينها باعث شد كه ١٠ الي ١٥ روز تاخير داشته باشيم. با اين وجود گروه هر روز هشت ساعت تمرين مي‌كند. با شادابي و طراوت.

ترور
میترا حجار و حمیدرضا نعیمی در تمرین نمایش “ترور”

سفارشی در کار نیست

يكي از حواشي نمايش «ترور» از زمان آغاز تمرين‌ها سفارشي بودن آن بوده است. ادعايي كه نويسنده اثر آن را به‌شدت رد مي‌كند.

کارگردان “ترور” بیان می کند: من تا اين لحظه هيچ نمايشنامه سفارشي ننوشته‌ام. چه در زمينه جنگ تحميلي، چه كارهاي اقتباسي، همه بر اساس تصميم خودم و حس نيازي بوده كه فكر كردم بايد كاري روي صحنه برود. چنانچه در طول اين سال‌ها خيلي از ارگان‌ها از من خواستند و پيشنهادهاي هيجان‌انگيز مالي هم به من شد اما حتي يك‌بار هم حاضر نشدم به سفارش آنها عمل كنم. من به چيزي كه مي‌نويسم اعتقاد و باورم خودم است.

واقعيت اين است كه رفتن به سراغ چنين مضمون‌هايي همواره چالش برانگيز بوده است. چه در سينما و تلويزيون و چه در تئاتر. حساسيت‌هايي كه پيرامون شخصيت‌هاي مذهبي وجود دارد همواره سبب شده تا خالقان اين آثار كار سختي در پيش داشته باشند. اما نعيمي كه چندي پيش نمايش پرمخاطب«سقراط» را در تالار وحدت به صحنه برد، اين سختي را از جنس ديگري توصيف مي‌كند.

برخی همکاران می خواستند این نمایش از هیچ گونه امکاناتی برخوردار نباشد

در حرف‌هاي نعيمي هم جملاتي بود كه تقريبا دارد بدل به ترجيع‌بند همه اهالي هنر و نه فقط تئاتر مي‌شود. او هم در حرف‌هايش از كساني حرف مي‌زند كه خواسته‌‌اند به شكلي در كار او سنگ‌اندازي كنند.

وی مي‌گويد با وجود حمايت‌هاي مركز هنرهاي نمايشي، هزينه پايين قرارداد براي تامين بودجه نمايش«ترور» كافي نبوده است و می افزادی: به همين دليل من براي جذب اسپانسر سراغ ارگان‌هاي زيادي رفتم، با اشخاص زيادي صحبت كردم و با وجود اينكه همه بسيار مشتاق بودند در اين پروژه ملي، مذهبي سهمي داشته باشند، اما تلاش‌هاي بسيار زيادي از سوي همكاران اشخاص وجرياناتي بود تا اين نمايش از هيچ گونه امكاناتي برخوردار نباشد و روي صحنه نرود. با اين وجود ما صبوري كرديم و منتظر مانديم تا اين نمايش با تمام اين مشكلات روي صحنه برود و ٥٠ نفر از بهترين هنرمندان اين آب و خاك، دو ماه فرصت هنرنمايي در برابر مخاطبان را داشته باشند، آن هم با عشق.