1

چند پرسش‌ از روسای سینما⇐اگر دستور پخش مسابقه فوتبال در سینما‌ها بدون اخذ مجوز انجام شده بود، پس چرا اجازه بلیت‌فروشی صادر شد؟/بهتر نبود قبل از باز شدن درگاه فروش اینترنتی بلیت، مجوزهای لازم اخذ می‌شد تا مخاطب «سر کار» نرود؟/چرا به صراحت نمی‌گویند کدام نهاد یا ارگان جلوی پخش فوتبال در سینماها را گرفته؟

سینماروزان/محمدصادق عابدینی: مسابقه فوتبال ایران و عراق از سری مسابقات مرحله مقدماتی جام جهانی قطر، قرار بود در سینما نیز پخش شود؛ ایده‌ای که به نظر صاحبان سینما می‌توانست با بلیت‌فروشی، کمکی به وضعیت ناگوار سالن‌های سینما بکند؛ اتفاقی که چند ساعت پیش از وقوع بدون هیچ دلیلی لغو شد.

به گزارش سینماروزان و به نقل از روزنامه جوان، اینکه بعد از دو روز از این ماجرا هنوز مشخص نیست چه نهادی و به چه دلیلی دستور لغو پخش مسابقه فوتبال را داده است، آیینه‌ای از وضعیت مدیریت در بخش سینمای کشور است. تقریباً هیچ کس به درستی نمی‌داند که چرا آن تصمیم ناگهانی گرفته شد.

سینمادار‌ها می‌گویند سازمان سینمایی باید پاسخ دهد و سازمان سینمایی هم ترجیح داده که پاسخ ندهد! تنها اطلاعیه منتشر شده همان چند خط توضیح سایت فروش آنلاین بلیت است که تأکید کرده پخش بازی لغو شده است و پول خریدار‌ها به حساب کاربری‌شان در آن سایت بازگردانده می‌شود! نکته جالب آن اطلاعیه، خبر تلاش برای گرفتن حق پخش مسابقات از فدراسیون فوتبال است! مسئله این است که تصاویری که سینما‌ها قرار بود پخش کنند، تصاویر شبکه ۳ سیما بوده و عملاً متولی و مسئول پخش آن مسابقه صداوسیماست نه فدراسیون فوتبال!

ابهام در مسئله حق پخش و اینکه چقدر در ایران و به خصوص در پخش مسابقات ورزشی حق پخش تلویزیونی مورد احترام قرار می‌گیرد یک مسئله قدیمی است. داستان درگیری حقوقی با شرکت قطری که پخش انحصاری مسابقات جام جهانی و المپیک را در منطقه خاورمیانه در اختیار دارد، به قصه‌ای ادامه‌دار تبدیل شده بود و اینکه آیا دولت باید حق پخش را بخرد یا تلویزیون به واسطه درآمد خوبی که از بابت پخش آگهی‌های تلویزیون در قبل، حین و بعد از مسابقات به دست می‌آورد، باید دست به جیب شود و حق پخش را خریداری کند، به درگیری لفظی در داخل منجر شد؛ اتفاقی که ربط مستقیمی به سینما پیدا نمی‌کند.

سینما می‌تواند ادعا کند به خاطر اختصاص فضای سالن به پخش فوتبال می‌تواند بلیت‌فروشی کند. اکنون روی سخن با آن سازمان، نهاد یا ارگانی است که در دقیقه ۹۰ دستور لغو پخش مسابقه فوتبال را صادر کرده است! اگر دستور پخش مسابقه فوتبال در سینما‌ها بدون اخذ مجوز یا رضایت نهاد‌های ذی‌ربط انجام شده بود، پس چرا اجازه بلیت‌فروشی صادر شد؟ و کسی جلوی بلیت‌فروشی را نگرفت؟

اینکه یک سایت با مجوز سازمان سینمایی در حال بلیت‌فروشی برای پخش مسابقه فوتبال است، از پیش اعلام شده بود، آیا بهتر نبود قبل از باز شدن درگاه فروش اینترنتی بلیت، این اقدام لغو می‌شد تا کسی هم در این بین هزینه نکند و مخاطب به قول معروف «سرکار» نرود؟!

با فرض اینکه همه مجوز‌ها و تأیید‌ها برای پخش مسابقه در سالن سینما گرفته شده بوده، کدام بخش از نهاد‌های تصمیم‌گیرنده به ناگهان نظرش را تغییر داده و جلوی پخش را گرفته؟! چرا به صراحت نمی‌گویند کدام نهاد یا ارگان جلوی پخش فوتبال در سینماها را گرفته؟

نمی‌توان گفت که لغو پخش مسابقه فوتبال در سینما می‌تواند موجی از نارضایتی مدنی ایجاد کند، ولی شواهد نشان می‌دهد همین خبر به ظاهر بی‌اهمیت چه بازتاب‌های زیادی در رسانه‌های اپوزیسیون داشت! موضوعی که گویا لغوکنندگان پخش فوتبال در سالن‌های سینما به آن توجه نکردند! در وضعیت فعلی که مردم از سینما‌ها دور شده‌اند، هر اقدامی در نزدیک شدن مجدد آن‌ها به سینما‌ها باید تقویت شود و این جای ناامیدی دارد که حتی اقدامات مقطعی، چون پخش مسابقات ورزشی بر پرده سینما‌ها با مخالفت‌های اینچنینی مواجه می‌شود.