1

چطور نيكي كريمي به “موش كشي” رسيد؟+عکس

سینماژورنال: تازه‌ترین فیلم نیکی کریمی در مقام کارگردان با عنوان “شیفت شب” در مدت 35 روزی که از اکران آن گذشته فروش نسبتا خوبی داشته و مجموع فروش فیلم بیشتر از 800 میلیون شده است.

به گزارش سینماژورنال یکی از نکته های بحث‌برانگیز درباره “شیفت شب” پایان‌بندی آن است که مخاطب با آشکار شدن راز مرد داستان مواجه می‌شود. قرار دادن شغل “موش کشی” برای مرد داستان به اعتقاد برخی یکی از عجایب فیلمنامه “شیفت شب” بوده است.

کامبوزیا پرتوی و کیانوش عیاری دستیاران ما بودند

نیکی کریمی در گفتگوی خود با “اعتماد” درباره چگونگی رسیدن به این پایان بندی می گوید: من و علي‌اصغري، زماني كه روي فيلمنامه كار مي‌كرديم، اصلا پايان را ننوشته بوديم و شغلي را براي اين شخصيت{مرد داستات} در نظر نداشتيم. كامبوزيا پرتوي و كيانوش عياري هم دستياران ما بودند و ماهي يك بار بعد از اينكه ما روي فيلمنامه كار مي‌كرديم، جلسه مشترك مي‌گذاشتيم و صحبت مي‌كرديم. براي شغل ايده‌هاي مختلفي داشتيم تا اينكه يك روز آقاي اصغري عكس‌هاي واقعي از افرادي كه به استخدام شهرداري درآمده‌اند و شب‌ها موش مي‌كشند، آورد.

چرا اين افراد از خواب شبانه خودشان مي‌زنند و براي كشتن موش‌ها بيرون مي‌آيند

وی ادامه می دهد: من فكر كردم كه چرا اين افراد از خواب شبانه خودشان مي‌زنند و براي كشتن موش‌ها بيرون مي‌آيند و از همين رو قضيه برايم جالب شد كه اين آدم‌ها با وسيله و خيلي مجهز اين كار را با تفنگ و كنار جوی ها انجام مي‌دهند. آن شغل به ما كمك كرد و در مسير داستان چيزهايي را اضافه كرديم و با تسلط كامل از آن بهره برديم.

چقدر شبيه به نشانه‌گذاري‌هاي جامعه خودمان است

انیکی کریمی می افزاید: از طرفي وقتي علي اصغري اين شغل را به من گفت، هم به اين فكر كرديم كه چقدر شبيه به نشانه‌گذاري‌هاي جامعه خودمان است و خيلي‌ها پول‌هاي بي‌شماري به دست مي‌آورند و اختلاس مي‌كنند ولي هيچ اتفاقي نمي‌افتد، اما آدمي به خاطر ۵۰۰ ميليون تومان بايد با چنين مشكلاتي روبه‌رو شود و جامعه ما همين افراد را مانند موش‌هايي از بين مي‌برد، چون هركدام به نوعي در حال از بين رفتن هستند.

نماد خشمی که آن را خالی می کند
نیکی کریمی در پاسخ به این پرسش که آیا بيشتر اين حرفه براي شما يك نوع نماد است گفت: بله، چون هم نشان‌دهنده خشمي است كه آن را خالي مي‌كند و هم اينكه شخصيت فرهاد از كودكي به تفنگ علاقه زيادي داشته است.

شیفت شب
محمدرضا فروتن در نمایی از “شیفت شب” در حال موش کشی