1

چرا کارگردان “بوسیدن روی ماه” مراسم تشییع شهدای غواص را ترک کرد؟!

سینماژورنال: همایون اسعدیان کارگردان سینمای ایران از جمله چهره های هنری بود که در مراسم تشییع شهدای غواص حضور داشت.

به گزارش سینماژورنال با این حال او در میانه مراسم سعی کرد مراسم را ترک کند و همین موضوع بود که برای بسیاری سوال برانگیز شد.

این کارگردان که آخرین ساخته هایش “بوسیدن روی ماه” و “طلا و مس” در زمره آثار ارزشی سینمای ایران بودند درباره این ترک مراسم یادداشتی را نوشته و به “شرق” داده است.

اسعدیان در این یادداشت دلیل اصلی ترک مراسم را سوء استفاده هایی دانسته است که برخی سعی داشتند از این مراسم انجام دهند.

سینماژورنال متن کامل یادداشت اسعدیان را ارائه می دهد:

بهانه ای برای استفاده های خاص

تشییع پیکر شهدا مثل خیلی چیزهای دیگر بهانه‌ای شد برای برخی استفاده‌های خاص. ما بارها و بارها شاهد برگزاری مراسم تشییع پیکر شهدای دفاع‌مقدس در ایران بوده‌ایم، اما آنچه این تشییع را با مراسم مشابه متفاوت می‌کرد، عزم ملی فراگیری بود که در طول هفته‌های گذشته پیرامون این اتفاق شکل گرفته بود.

تلخی اتفاق، مردم را به مراسم کشاند

دلیل اصلی اینکه همه مردم حتی کسانی که قبلا دغدغه‌ای در این زمینه نداشتند به میدان آمدند، تلخی اتفاقی بود که برای این جوانان روی داده، اما تلخ‌تر از آن، دیدن این است که برخی این جوانان را وسیله‌ای قرار دادند برای دیگر مقاصدشان.

بعد از دیدن شعارهایی علیه مذاکرات هسته ای و حضور بانوان در ورزشگاهها مراسم را ترک کردم

برای خود من شرکت در مراسم تشییع پیکر این شهدا، کاملا حسی و دلی بود ولی بعد از دیدن شعارهایی علیه مذاکرات هسته‌ای و حضور بانوان در ورزشگاه که ارتباطی با مراسم نداشت، تصمیم گرفتم مراسم را ترک کنم تا مورد سوءاستفاده قرار نگیرم و حسم را برای خودم نگه دارم.

کسانی را که برایشان حرمت قائلیم وسیله قرار ندهیم

فکر می‌کنم درست این است که ما کسانی را که برایشان حرمت قائلیم، وسیله قرار ندهیم، اما ظاهرا برخی فکر کرده بودند اتفاقا این فرصت وسیله خوبی است و دیدن این موضوع خیلی تلخ بود؛ تلخ از این نظر که درواقع ما تظاهر می‌کنیم که برای شهدا احترام قائلیم که اگر بودیم نباید از آنها برای رسیدن به اهدافمان استفاده می‌کردیم.