1

چرا پیمان قاسم‌خانی از همکاری با کارگردان فیلم ناصر ملک‌مطیعی سرباز زد؟/این دو قرار بود سریالی با مضمون برنامه‌سازی در تلویزیون بسازند

سینماژورنال: در حالی که اخیرا شنیده شده بود پیمان قاسم خانی قصد دارد متن سریالی با نام “شبانگاهان” را برای علی عطشانی بنویسد اما این فیلمنامه نویس از این امر سرباز زد.

به گزارش سینماژورنال درباره عدم همکاری قاسم خانی با عطشانی که فیلمی با نام “نقش نگار” با بازی ناصر ملک مطیعی را هم پشت خط اکران دارد، شنیده های مختلفی وجود دارد اما قاسم خانی در تازه ترین گفتگوی خود تنها دلیل این امر را فشردگی کاری و کمبود وقت عنوان کرده است.

قاسم خانی در گفتگو با بهناز شیربانی در “شرق” هم درباره دلایل عدم این همکاری سخن گفته است و هم خط اصلی این سریال را که ماجراهای یک برنامه ساز تلویزیونی است را فاش کرده است.

سینماژورنال متن کامل گفتگوی قاسم خانی را ارائه می دهد:

ماجرای همکاری شما و علی عطشانی از چه زمانی آغاز شد؟
طرح سریال «شبانگاهان» را شش، هفت سال پیش برای آقای محمود رضوی نوشته بودم و قرار بود که این سریال در قسمت‌های زیادی ساخته شود. آن زمان من تنها در حد دو قسمت نوشتم و شش یا هفت قسمت را سیناپس نوشتم و بعد از آن روند تولید کار متوقف شد و درحال‌حاضر آقای عطشانی طرح را از آقای رضوی خریداری کرده‌اند و قرار است کار با دو قسمت نوشته‌شده من آغاز شود و تا قسمت ٢٦ را نویسندگان دیگر ادامه دهند.
‌پس قرار نیست به‌عنوان مشاور یا سرپرست فیلم‌نامه در ادامه روند کار حضور داشته باشید؟
دوست داشتم این اتفاق بیفتد و فیلم‌نامه را تمام کنم. واقعیت این است که با علی عطشانی هم جلسات متعددی بابت این موضوع داشتیم. طرح را دوست دارم و به نظرم ایده جالبی است اما همین‌جا اعتراف می‌کنم مقصر خودم هستم که به‌هیچ‌وجه فرصت کارکردن پیدا نمی‌کنم. تمام تلاشم را هم کردم که با دوستانم به نتیجه‌ای از این بابت برسیم که کنارشان حضور داشته باشم اما متأسفانه امکانش نیست و من فرصت کافی ندارم.
‌نویسنده‌هایی که قرار است ادامه روند نگارش فیلم‌نامه را برعهده بگیرند با شما هماهنگ شده‌اند؟
بله، دوستانی را که قرار است کار را ادامه بدهند، می‌شناسم. امیرعباس پیام‌، نگارش متن را برعهده دارد که یکی از دوستان من است و کارش خوب است.
‌شما مهارت زیادی در نگارش فیلم‌نامه‌های طنز دارید. ایده اولیه نگارش فیلم‌نامه«شبانگاهان» چه بود؟
داستان درباره یک تیم برنامه‌ساز تلویزیونی است که قصد دارند برنامه‌ای ترکیبی تولید کنند. برنامه‌شان هرشب از شبکه چهار سیما روی آنتن می‌رود و برنامه‌ای است مختص فرهیختگان. این برنامه که فرمی روشنفکری دارد مخاطب چندانی ندارد اما برنامه‌سازان علاقه زیادی دارند که زودتر معروف شوند و برنامه‌شان به برنامه‌ای پربیننده تبدیل شود و در معرض توجه باشند تا اینکه اتفاقاتی رخ می‌دهد و روند برنامه به‌تدریج تغییر می‌کند و عوامل سازنده این برنامه مجبور می‌شوند به برخی چیزها تن بدهند.