1

چرا فرامرز قریبیان پیشنهاد بازی در “فوق سری” را رد کرد؟/درگیری فخیم‌زاده و حبیب کاسه‌ساز از کجا نشأت گرفته بود؟

سینماژورنال/ورتا چمانی: از جمله سریالهای پرحاشیه نوروزی تلویزیون “فوق سری” بود؛ سریالی که در ابتدا با نام “قورباغه و قناری” و به تهیه کنندگی حبیب کاسه ساز کلید خورد.

به گزارش سینماژورنال البته که بخش ابتدای فیلمبرداری نیز به کارگردانی مهدی فخیم زاده و تهیه کنندگی کاسه ساز پیش رفت اما از میانه تولید به ناگاه کاسه ساز از پروژه کنار رفت و سیدمحمود رضوی جایگزین وی شد.

در چرایی این رفت و آمد هیچ توضیح قانع کننده ای به رسانه ها ارائه نشد با این حال وقتی در میانه های پخش سریال به ناگاه فخیم زاده از سانسور عجیب و غریب سریالش حرف زد و در سوی مقابل حبیب کاسه ساز در کنفرانسی خبری به رد صحبتهای وی پرداخت مشخص شد که جدایی کاسه ساز ریشه در اختلافاتی دارد که از قبل میان وی با فخیم زاده وجود داشته است.

درباره این اختلافات شایعات فراوان است؛ برخی از درگیریهای مالی میان دو طرف بر سر تقسیم بودجه سخن می گویند و برخی از خودرأیی فخیم زاده در پیشبرد پروژه.

ماجرای خروج فرامرز قریبیان از پروژه

تحقیقات سینماژورنال حکایت از آن دارد که شایعه دوم یعنی خودرأیی فخیم زاده به حقیقت نزدیکتر است. اصلی ترین عامل بر اثبات این مدعا نیز ماجرای حضور فرامرز قریبیان در پیش تولید کار و سپس خروج ناگهانی وی از پروژه است.

حبیب کاسه ساز که از رفقای قدیمی قریبیان است و در درام جنایی نه چندان معتبر “کارناوال مرگ” هم از قریبیان در نقش یک کارآگاه پلیس سود می برد علاقه زیادی داشت که قریبیان در “فوق سری” حضور داشته باشد و یکی از نقشهای اصلی سریال را ایفا کند.

همین می شود که او با دعوت از وی و برگزاری جلسات مشترک میان قریبیان و فخیم زاده شرایط همکاری را فراهم می کند. به گزارش سینماژورنال فخیم زاده به قریبیان کاراکتر پلیسی را پیشنهاد میدهد که رفیق صمیمی فخیم زاده است و در سریال، مافوق او! همان پلیسی که در نسخه نهایی حبیب دهقان نسب نقش اش را ایفا کرد.

فوق سری
حبیب دهقان نسب(سمت چپ) نقشی را در “فوق سری” بازی کرد که قریبیان آن را رد نمود

قریبیان به دلیل تیپیکال بودن کاراکتر، همکاری را رد می کند

قریبیان که متخصص ساخت آثار جنایی است این پیشنهاد را منوط میکند به مطالعه نسخه کامل فیلمنامه؛ البته که فخیم زاده از وی می خواهد او نقش را بپذیرد و تردیدی از کیفیت نهایی کاراکتر نداشته باشد ولی قریبیان اظهار میدارد تا فیلمنامه کامل نشود نمی تواند تصمیم بگیرد.

در نهایت و وقتی پیش نویسی از فیلمنامه نهایی در اختیار قریبیان قرار می گیرد او با صراحت پیشنهاد بازی را رد می کند و توجیهش هم این است که نقشی که به او واگذار شده پرداخت درستی ندارد و چون شخصیت نیست در حد یک پلیس تیپیکال باقی مانده است.

سناریویی که فخیم برای خودش نوشته

البته که کاسه ساز برای جلب رضایت قریبیان تلاش زیادی می کند اما آخرین حرفی که از قریبیان می شنود آن است که سناریوی “فوق سری” را فخیم زاده با کمک همکاری که نامش در تیتراژ نیست(!) فقط و فقط در خدمت کاراکترهای “سرهنگ نصرالهی” و “ناصر افراشته” که بناست خودش آنها را بازی کند نوشته و بقیه شخصیتها تعریف درستی ندارند و او نیز علاقه ای ندارد که با کلی سابقه بازیگری، نقشی بی پیشینه را ایفا کند.

قریبیان جدا میشود و بدبینی کارگردان آغاز…

قریبیان از پروژه جدا میشود و فخیم زاده که گمان می کند این کاسه ساز بوده که اسباب جدایی او را فراهم کرده نسبت به ادامه همکاری با وی نوعی بدبینی پیدا می کند و همین بدبینی است که باعث می شود بخشی از گروه تولید را تغییر دهد.

حذف تعدادی از بازیگران مجرب و کاهش دیالوگهای برخی بازیگران

در کنار آن فخیم زاده دیالوگهای بازیگرانی مانند رامین راستاد که پیشنهاد کاسه ساز بودند را کم کرده و چند بازیگر نقش مکمل باتجربه در مدیوم تلویزیون که تست گریم هم داده بودند را نیز از پروژه حذف می کند و بجای آنها از هنرجویان بازیگری خود استفاده می کند.

تهیه کننده “معراجیها” همکاری را منوط می کند به رضایت کاسه ساز

البته که علیرغم این حذف و تعدیعلها باز هم دلخوری طرفین از یکدیگر پایان نمی یابد و در نهایت کار را به جایی می رساند که فخیم زاده مستقیما و در تماس با مدیران سیما خواستار تغییر تهیه کننده می شود.

اینجاست که برای پیشبرد پروژه هم که شده حکمیتی از سوی سازمان شکل گرفته و با حضور کاسه ساز و فخیم زاده بنا می شود محمود رضوی به عنوان تهیه کننده کنار فخیم زاده باشد.

البته که رضوی نیز برای آن که رفاقت خود را با کاسه ساز به هم نزند نه تنها همکاری را منوط می کند به رضایت قلبی وی بلکه از او می خواهد که در پشت صحنه تولید هم که شده او را یاری کند.

“فوق سری” شبیه “تشریفات” و “تشریفات” کپی فیلم روسلینی!

به گزارش سینماژورنال این طور می شود که “فوق سری” ادامه یافته، روی آنتن می رود و البته فارغ از حواشی عجیبی که کارگردان راه می اندازد نمی تواند آن قدرها تجربه ای بکر در کارنامه فخیم زاده شود.

بخصوص که بسیاری از مخاطبان آن را با فیلمی از خود این کارگردان به نام “تشریفات” مقایسه کردند.

عجب آن که فیلم دهه شصتی “تشریفات” که بارها از رسانه ملی هم روی آنتن رفته نیز خود کپی فیلمی ایتالیایی-فرانسوی به نام “ژنرال دلا رووِِره” بود؛ فیلمی مطرح از کارگردانی شناخته شده به نام “روبرتو روسلینی” با بازی بازیگری معتبر به نام “ویتوریو دسیکا” محصول 1959!