1

چرا غربال‌گری سینماگران برای اعطای یک کمک حداقلی، عین توهین است؟+واکنش جانانه یک صنف کلیدی سینما به این توهین

سینماروزان: اعتراضات به انفعال مدیران سینمایی در حمایت از سینماگران گرفتار در مشکلات اقتصادی بالا گرفته و نه تنها اقدامی ضربتی برای حل مشکلات صورت نگرفته که روسای سینما، سامانه‌ای برای غربال‌گری سینماگران راه انداخته‌اند!

با هزینه‌ای که صرف راه‌اندازی همین سامانه شده کاری نداریم ولی اینکه چرا پس از بیش از دو ماه از شیوع کرونا و تعطیلی سینماها و پروژه‌های سینمایی، مدیران سینما به‌جای توزیع سریع و آسان حداقل‌ها میان سینماگران باز به‌دنبال غربال‌گری و دسته‌بندی هستند واقعا تحقیرآمیز است.

از همه توهین‌آمیزتر اینکه در این غربال‌گری از افراد می‌خواهند اطلاعات شخصی خود را در اختیار سامانه‌ای قرار دهند که اصلا درصد امنیتش مشخص نیست.

مگر سینمای ایران صاحب صنفی به نام خانه سینما نیست که اطلاعات تمام اعضایش در زیرمجموعه‌های خانه ثبت شده؟؟ و مگر صلاحیت اعضای خانه سینما یک بار به هنگام درخواست عضویت تایید نشده و اطلاعات لازم از آنها گرفته نشده؟؟

پس این چه بازی تازه‌ایست که به‌نام غربال‌گری راه افتاده؟؟ مگر برای دادن تسهیلات اولیه به اعضای قانونی یک صنف باید میان آنها غربال‌گری کرد؟ مگر همین حالا خانه کارگر که حتی در دوران کرونایی اخیر نیز مشغول توزیع سبدکالای آنلاین میان اعضایش است برای اهدای این سبدکالا غربال‌گری راه انداخته؟؟؟

مگر بناست به سینماگران، وام چندصدمیلیونی یا حواله واردات خودرو یا مسکن ارزان‌قیمت دهند که اول غربال‌گری می‌کنند و بعد احتمالا میان غربال‌شدگان، خودی و غیرخودی راه انداخته و خودی‌ها را مشمول حمایت می‌کنند؟؟ برای اعطای یک بن شهروند یا یک سبدکالا که این همه توهین لازم نیست.

اگر هدف از این غربال‌گری، اتلاف وقت برای عبور از فشارهای بدنه سینماست- که آقایان ید طولایی در آن دارند-حرفی نیست ولی اگر آقایان بالانشین واقعا به فکر کمک به صنف هستند هرچه هست را به مساوات و بی هرگونه توهین میان همه اعضای صنف توزیع کنند. در آن صورت قطعا آنها که دارند سهم خود را به ندارها خواهند بخشید و حرمت‌ها حفظ خواهد شد.

واکنش کانون برنامه ریزان و دستیاران کارگردان به این غربال‌گری توهین‌آمیز را بخوانید:

همکاران گرامی

در ارتباط با بانک اطلاعات اعضای خانهٔ سینما «ویژهٔ ساماندهی کمک‌های معیشتی و رفاهی»

– نظر به این که ثبت نام در این سامانه اختیاری‌ست، لازم می‌دانیم توضیحاتی را در ارتباط با معایب و مزایای این سامانه به اطلاع اعضای محترم برسانیم.

الف: تعداد زیادی از سوالاتی که در این سامانه مطرح شده، جنبهٔ شخصی و خصوصی دارد و احتمال دارد تعدادی از اعضای محترم (چه در انجمن ما و چه در صنوف دیگر) راضی به فاش شدن این اطلاعات نباشند.

ب: اینکه اطلاعات مذکور در اختیار چه افرادی یا چه نهادهایی قرار داده خواهد شد، همچنان مبهم است و سوال برانگیز و از سوی هیات مدیرهٔ خانهٔ سینما (بانی این سامانه) پاسخی به این سوال داده نشده است.

پ: در صورت ثبت نام (یا عدم ثبت نام) و پاسخ به سوالات مطرح شده در این سامانه توسط هر یک از اعضای انجمن، هیات مدیرهٔ انجمن برنامه‌ریزان و دستیاران کارگردان هیچگونه مسئولیتی را نخواهد پذیرفت.

ت: بنا به اظهارات هیات مدیرهٔ خانهٔ سینما، علاوه بر اینکه عدم ثبت نام در این سامانه به منزلهٔ عدم برخورداری از امتیازات تخصیص داده شده احتمالی!!! از طرف خانهٔ سینما (پرداخت وام، هدایای مالی، بسته‌های حمایتی و…) به افراد خواهد بود، ثبت نام در این سامانه نیز به هیچ وجه به منزلهٔ اعطای قطعی امتیاز به همهٔ ثبت نام کنندگان نیست و امتیاز دادن به ثبت نام شدگان گزینشی بوده (به تعداد محدود) و تشخیص نیاز یا عدم نیاز اعضای صنوف بر اساس اطلاعاتی که در سامانه ثبت شده با هیات مدیرهٔ خانه سینما خواهد بود.

ج: از آنجایی که این سامانه رعایت احترام به حریم شخصی و خصوصی اعضای صنوف خانهٔ سینما را نادیده گرفته است، لذا هیات مدیرهٔ انجمن با همفکری و همراهی هیات مدیرهٔ چند صنف دیگر در جلسات متعدد و نامه نگاری‌های متعدد تلاش نمودند تا تصمیم گیرندگان هیات مدیرهٔ خانهٔ سینما را از ادامهٔ این اقدام باز دارند، اما متاسفانه در آخرین تلاش و گفت‌و‌گو که در تاریخ شنبه ۱۳ اردیبهشت در خانهٔ سینما شمارهٔ یک توسط روسای این صنوف انجام پذیرفت، همهٔ تلاش‌ها بی‌ثمر ماند و هیات مدیرهٔ خانهٔ سینما به ادامه روند این سامانه اصرار می‌ورزد.

د: نکتهٔ آخر؛
اعضای محترم انجمن صاحب اختیار هستند با توسل به تدبیر و دانش خود و همفکری احتمالی با سایر اعضای این انجمن یا صنوف دیگر به ثبت نام یا عدم ثبت نام در این سامانه اقدام نمایند.

با آرزوی فرا رسیدن روزی که نه تنها اعضای انجمن برنامه‌ریزان و دستیاران کارگردان، که حتی تک تک اعضای صنوف دیگر خانهٔ سینما برکت به سفره‌هایشان جاری شود و نیازمند هیچ پول سیاهی نباشند. همیشه در کنارتان هستیم.