1

چرا شورای صنفی نمایش برای جایگزینی “رستاخیز” جلسه فوق‌العاده نگذاشت؟/آیا شکایت یکی از پخش‌کنندگان از یک عضو شورا صحت دارد؟

سینماژورنال: چهارشنبه گذشته و در ساعات ابتدایی روز بود که اطلاعیه سازمان سینمایی درباره توقیف “رستاخیز” که اکرانش در همان روز آغاز شده بود منتشر شد. اینجا را بخوانید.

به گزارش سینماژورنال در این اطلاعیه سخن از تعلیق اکران “رستاخیز” احمدرضا درویش بود؛ تعلیقی که درویش خود آن را متوقف خواندن اکران قلمداد کرد و چندی بعد دلنوشته ای را هم درباره آن منتشر نمود. اینجا را بخوانید.

اولین پیش بینی درباره این توقیف اکران آن بود که شورای صنفی نمایش که اصلی ترین مرجع چینش اکران در سینماهاست جلسه فوق العاده ای گذاشته و برای جایگزینی این فیلم تصمیمات لازم را اتخاذ کند.

با توجه به در پیش بودن عیدفطر و تعطیلات دو روزه کشور در این ایام که باعث میشود مخاطبان به سینما به عنوان محصولی سرگرم کننده رجوع کنند شورای صنفی نمایش می توانست فردای توقیف “رستاخیز” جلسه فوق العاده ای برگزار کرده و خیلی سریع تکلیف فیلم جایگزین را مشخص کند.

اگر این اتفاق می افتاد قطعا طراوت و شادابی بیشتری به سبد اکرانی می داد که به جز اکران یک فیلم نه چندان مناسب ایام عید با نام “خداحافظی طولانی” حدودا یک ماه است هیچ تغییری به خود ندیده است.

اکران عیدفطر امسال با یک ارفاق به تهیه کنندگان سه هفته زودتر و از اوایل ماه رمضان آغاز شد و با درنظر گرفتن طرح “افطار تا سحر” همه آنها که بنا بود فیلمهای این برهه را ببینند آنها را دیده بودند و حالا و همزمان با عیدفطر لازم بود که شورا فیلمهای جایگزین را مشخص کند.

با این حال “رستاخیز” توقیف شد و فیلم دیگری هم جایش را نگرفت تا اوضاع به کام فیلمهایی باشد که با مدیریت سانسها در برخی پردیسها دنبال آمارسازی رکورد فروش برای یک شرکت پخش خاص هستند.

عدم معرفی جایگزین “رستاخیز” در خدمت اکران دو کمدی

شورای نمایش هم چهار روز بعد از توقیف “رستاخیز” جلسه فوق العاده ای برگزار نکرد تا همه چیز طوری پیش رود که اکران فیلمهای قبلی ادامه پیدا کند.

اینکه چرا شورای صنفی نمایش برای تعیین وضعیت اکران فیلم جایگزین “رستاخیز” جلسه فوق العاده نگذاشته، پرسشی است که برای پاسخگویی به آن ابتدا به سراغ غلامرضا فرجی سخنگوی شورای صنفی نمایش رفتیم تا از او بپرسیم با این حال تماس چند باره سینماژورنال با فرجی بی پاسخ ماند.

رییس شورا: فردا جلسه فوق العاده خواهیم داشت

این شد که به سراغ ابوالحسن داوودی رییس شورا رفتیم. داوودی در پاسخ به پرسش سینماژورنال گفت: دوشنبه 29 تیر ماه شورای صنفی جلسه خواهد داشت و در این جلسه درباره وضعیت اکران فیلم جایگزین بررسی های لازم صورت خواهد گرفت.

وقتی از داوودی پرسیدیم که در صورت تصمیم گیری در جلسه دوشنبه، نتیجه آن از چه زمانی در سینماها اجرایی خواهد شد وی پاسخ داد: این هم در جلسه فردا مشخص خواهد شد. باید در جلسه شورا در این باره بررسیهای لازم صورت گرفته و به جمع بندی برسیم.

 شکایت یک پخش کننده صاحب نام از یک عضو شورا

از آن طرف همزمان با تنظیم این گزارش خبری به سینماژورنال رسید با این مضمون که اظهارات اخیر یکی از اعضای شورای نمایش درباره برخی بی عدالتیها که در اکران به وجود آمده سبب ساز آن شده که یکی از پخش کنندگان متنفذ سینمای ایران از وی طرح شکایت کند.

این عضو شورا در یکی دو گفتگوی خود این پخش کننده را متهم کرده بود به چینش سانسها به نفع فیلمهای خود و فیلمهایی که نزدیکی خوبی با گردانندگان این شرکت دارند و همین مسأله باعث شده که این پخش کننده هم به واسطه این اتهامات دادخواستی را علیه این عضو شورا تنظیم کند.

پاسخ به دو پرسش در جلسه فردای شورا

حال باید منتظر جلسه فردای شورای صنفی نمایش ماند تا دو پاسخ دو پرسش را دریافت؟

اول آن که آیا خیلی سریع و زودتر از تاریخ روتین جایگزینی فیلمها که چهارشنبه است برای اکران فیلمی به جای “رستاخیز” تصمیات لازم اتخاذ خواهد شد یا نه؟

دوم آن که آیا شکایت آن پخش کننده معروف از یک عضو شورا در جلسه فردای شورا نمود خواهد داشت یا خیر؟