1

چرا دبیر جشنواره عمار “ندیده” بین‌الملل فجر را تحسين كرد؟!

سینماژورنال: با گذشت یک هفته از پایان بین الملل فجر که دومین دوره مستقل خود را می گذراند همچنان حجم اظهارنظرات مختلف و اغلب با رویکرد منفی است که پیرامون این جشنواره وجود دارد.

به گزارش سینماژورنال در یک مورد تازه و البته عجیب دبیر جشنواره عمار از این گفته که فیلمهای بین الملل فجر را ندیده اما به طور حتم در این جشنواره فیلمهای خوبی وجود داشته است.

نادر طالب زاده دبیر جشنواره عمار با بیان اینکه ایده جشنواره بین المللی فجر ایده خوبی است، اظهار داشت: به طور حتم، فیلم‌های خوبی برای این جشنواره انتخاب شده بودند اما متاسفانه موفق به دیدن فیلم‌ها نشدم. گرچه از مهمانان خارجی، واکنش‌های خوبی دیدم که این نشان دهنده اتفاق مثبتی است.

این اظهارات طالب زاده از آن جهت اهمیت می یابند که در گفتگوی وی با سایت رسمی جشنواره عمار موسوم به “عمارفیلم” بیان شده اند.

مهمترین پرسشی که این اظهارات تناقض آمیز ایجاد می کند آن است که چطور می شود فیلمهای یک جشنواره را ندید اما از واژه “خوب” برای توصیف آنها استفاده کرد؟

اصلی‌ترین ملاک سنجش کیفی یک اتفاق هنری حضور در بطن رویداد و نفس کشیدن کنار مخاطبان است. اینکه جشنواره ای را بدون حضور مستمر در آن توصیف کنی مانند این است که فیلمی را بدون تماشایش نقد کنی.

چرایی اینکه طالب زاده معترف به ندیدن فیلمهای جشنواره است اما آثارش را خوب می داند، چیست؟

وقتی ایوبی شخصا به دفتر عمار رفت و وعده حل مشکلات مالی را داد

برای یافتن پاسخ این پرسش البته که می توان فلاش‌بکی زد به یک هفته قبل از برگزاری بین‌الملل فجر و زمانی که حجت ا.. ایوبی رییس سازمان سینمایی در دبیرخانه جشنواره عمار حضور یافت.

ایوبی در آن دیدار ضمن ابراز امیدواری برای نزدیکی بین‌الملل فجر با عمار قولهایی را داد برای حل مشکلات مالی این جشنواره که طی ماههای گذشته دبیرخانه این جشنواره مرتب از آن گلایه کرده بود.

رییس سازمان سینمایی در آن دیدار گفته بود: مردمی بودن عمار منافاتی با رعایت برخی تشریفات ندارد و می‌توانیم با برگزاری جلسات مشترکی همکاری کنیم و در بحث مالی هم که بعضاً گلایه‌هایی بود می‌توانیم مشکلات را حل کنیم.

 آیا همین دلگرمی که ایوبی در حل مشکلات مالی جشنواره عمار داده، نبوده که باعث شده دبیر جشنواره عمار هم به نوبه خود با تعبیری مثبت به اتفاقی محصول مدیریت ایوبی بنگرد؟

…و آیا اگر مشکلات مالی حل نشود امکان این وجود دارد تغییر رویه ای در توصیف محصولات مدیریتی ایوبی در کلام مدیران عمار ایجاد شود؟

نادر طالب زاده
نادر طالب زاده