1

چرا بیژن امکانیان قبول نکرد نقشی در شمایل علی سرتیپی را ایفا کند؟⇐کارگردان «۲۱ روز بعد» پاسخ داد+روایتی جالب از تنها ممیزی فیلم که حذف آرم جمهوری اسلامی است!!!

سینماروزان: محمدرضا خردمندان کارگردان جوانی که با حمایت محمد حمزه زاده رییس سازمان سینمایی حوزه هنری «21 روز بعد» را ساخته است فیلمش را با پخش بهمن سبز حوزه هنری روی پرده دارد و این پخش قدرتمند بخصوص در شهرستانها کوشیده شرایط اکران خوبی برای فیلم فراهم کند.

به گزارش سینماروزان مدتی پیش از اکران فیلم خبری منتشر شد درباره کم شدن 6 دقیقه ای این فیلم که بسیاری آن را به ممیزی نسبت دادند اما حالا خردمندان در گفتگو با «قانون» از این گفته که هیچ سانسوری روی فیلم انجام نشده به جز تغییر آرم جلوی قطار!!

خردمندان گفت: خوشبختانه هیچ سانسوری روی فیلم صورت نگرفت. در مورد گرفتن مجوز ارشاد معتقد بود که فیلم تلخی است اما با توضیح اینکه بخشی از فیلم سرگذشت خودِ من است، راضی شدند که مجوز دهند و ما بتوانیم کار را کلید بزنیم. تنها چیزی که فشار آوردند در فیلم تغییر دهیم، آرم جمهوری اسلامی روی قطار بود در پلان آخر.

این کارگردان ادامه داد: یک سری هستند که با عینک نشانه شناسی فیلم را می بینند.در نشست خبری برج میلاد درباره این موضوع از من پرسیدند و من گفتم انتظار دارید پرچم فرانسه را بگذارم روی قطار جمهوری اسلامی؟! در واقع ماجرا از همین جا آغاز شد. یک نفر روی آنتن زنده این را گفته بود که احتمالا این کودک می خواهد قطار جمهوری اسلامی را نگه دارد! بنابراین خیلی فشار آوردند. به اعتقاد من این یک جور بیماری است. ما که در شرایط سالم فیلم می بینیم، یا با قصه یا با کاراکتر یا با موقعیت انسانی فیلم ارتباط برقرار می کنیم، اما برخي تربیت شدند که جور دیگری فیلم ببینند. این آرم حتی هزارمین مساله فیلم هم نبود اما من هنوز کمی از این موضوع دلخور هستم. ناچار آن آرم را برداشتیم و یک آرم رجا گذاشتیم.

یکی از اشارات سینمایی «21 روز بعد» سکانس قرار ملاقاتی است که میان پسرک عشق سینما با یک تهیه کننده گذاشته میشود؛ سکانسی که شباهتی چشمگیر دارد با سکانس افتتاحیه «شبح کژدم»کیانوش عیاری و در آن تهیه کننده ای که در فیلم نقشش را جلال فاطمی ایفا میکند، شمایلش شبیه است به علی سرتیپی مدیرعامل فیلمیران.

خردمندان اما انگار بازیگر مدنظرش برای ایفای این نقش جلال فاطمی نبوده است. خودش در این باره گفت: برای انتخاب بازیگر در نقش های فرعی کمی به مشکل خوردم، چون فیلم اولم بود بسياري از بازیگران انگیزه لازم برای بازی کردن در نقش فرعی را نداشتند. برای نقش تهیه کننده در فیلم، بیژن امکانیان در ذهنم بود ولی قبول نکرد. در مجموع امروز که نگاه می کنم از بازیگران راضی هستم.