1

چرا بازیگر چادری “چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت” که بر روی فرش قرمز فجر قدم زد در فرش قرمز جشنواره ونیز حضور نداشت؟

سینماژورنال: از جمله فیلم اولیهایی که در جشنواره سی و سوم فیلم فجر مورد توجه قرار گرفت “چهارشنبه 19 اردیبهشت” بود؛ اثری اپیزودیک ساخته وحید جلیلوند که توانست دو سیمرغ بهترین کارگردانی و بهترین فیلم بخش فیلم اولیها را از آن خود کند.

به گزارش سینماژورنال با این حال ورای این سیمرغها آنچه حین برگزاری جشنواره برای “چهارشنبه…” بار رسانه ای فراوان ایجاد کرد حضور یکی از بازیگران اصلی آن با حجاب چادر بر فرش قرمز فیلم و البته نشست رسانه ای اش در کاخ جشنواره بود.

بدعتی که توسط این بازیگر جوان رقم خورد

سحر احمدپور بازیگر جوانی که در این فیلم ایفاگر دختری از طبق پایین اجتماع بود و تقابلش با کاراکتری که برزو ارجمند در فیلم نقش اش را ایفا می کرد بخش عمده ای از هیجان فیلم را ایجاد می کرد نه فقط در فیلم با پوشش چادر ظاهر شده بود که در کاخ جشنواره و بر فرش قرمز هم با چادر حضور یافت و بدعت این اتفاق عاملی شد برای شکل گیری موقعیتی که “ارزشی” قلمداد شد.

همین موقعیت بود که باعث شد برخلاف فیلمهای همانند که تلخی و سیاهی شان از سوی برخی رسانه ها به شدت پررنگ جلوه می کرد درباره این فیلم که اتفاقا تصویری صریح و بی پرده از رنج و مصیبتهای آدمهایی مختلف از اجتماع ایران را به تصویر می کشد، رسانه هایی که ارزشی خوانده می‌شوند کلمه ای حرف نزدند و فیلم نه تنها زیر تیغ نقد آنها نرفت که اتفاقا تشویق هم شد.

سحر احمدپور
سحر احمدپور با چادر در رونمایی “چهارشنبه..” در کاخ جشنواره فجر

برادران جلیلوند و امیر آقایی با کراوات روی فرش قرمز

حالا حدودا هفت ماه بعد از آن حواشی “چهارشنبه…” به عنوان یکی از آثار بخش “افق نو” -که یک ایرانی به نام امیر نادری در هیأت انتخاب آن قرار دارد- به جشنواره ونیز راه یافته و البته جایزه ویژه منتقدان این جشنواره را هم از آن خود کرده است.

در عکسهایی که عوامل فیلم از حاشیه حضور در این جشنواره و البته بر فرش قرمز ونیز انداخته اند اثری از سحر احمدپور به چشم نمی خورد و به جایش وحید جلیلوند کارگردان فیلم و برادرش علی جلیلوند تهیه کننده را با کراوات(!) در کنار نیکی کریمی و امیر آقایی که یک بار با پایپون زده و بار دیگر کراوات می بینیم.

اینکه نیکی کریمی و امیر آقایی به عنوان بازیگران اثر به ونیز اعزام شوند قطعا اتفاق پسندیده ایست بخصوص درباره امیر آقایی که در این فیلم توانسته بود بعد از مدتها شخصیتی متفاوت خلق کند.

نکته اینجاست بازیگری که بخش عمده ای از حواشی این فیلم را رقم زد سحر احمدپور بود که با حضور بی پیرایه اش با حجابی که انتخاب خودش بود موقعیت ویژه ای را رقم زد و البته که حضور این بازیگر در جشنواره ونیز آن هم با فیلمی که یکی از کاراکترهای تعیین کننده آن را ایفا کرده لازم به نظر می رسید و می‌توانست خوراک رسانه ای خوبی را هم برای مخاطبان و هم برای فعالان رسانه ای حاضر در این جشنواره فراهم کند.

اما متاسفانه این فرصت از دست رفت و سحر احمدپور همراه با هیأت اعزامی فیلم به جشنواره ونیز نرفت.

وحید جلیلوند، نیکی کریمی و امیر آقایی در ونیز
علی جلیلوند، امیر آقایی، نیکی کریمی، وحید جلیلوند و مرتضی پورصمدی در جشنواره ونیز

 چرا سحر احمدپور به ونیز نرفت؟

تلاشهای سینماژورنال برای یافتن دلیل این موضوع و پیدا کردن این بازیگر برای پرسیدن دلایل عدم حضورش در ونیز به نتیجه خاصی منجر نشد. چرا؟

شنیده ها حکایت از آن دارند که عوامل تولید “چهارشنبه…” از این بازیگر خواسته اند که جز با هماهنگی آنها با رسانه‌ها گفتگو نکند و به بیان غیرمستقیم این بازیگر ممنوع‌المصاحبه است تا زمان اکران رسمی فیلم.

با این حال سوال همچنان پابرجاست که اگر واقعا معتقد هستیم به حجاب برتری به نام چادر و آن را زمینه ای می کنیم برای در کانون توجه قرار گرفتن اثر خویش در جشنواره ای داخلی چرا از همین حجاب برای تحت الشعاع قرار دادن جشنواره ای در قلب اروپا هم استفاده نمی کنیم؟