1

چرا ايوبي عليرغم تسلط به زبان فرانسه، اين گاف را داد؟ تشبث به غلط مصطلح شده نخل طلاي فيلمنامه و بازيگري براي چيست؟!

سینماژورنال: فردای اختتامیه کن برخی از روزنامه های تخصصی سینمایی و برخی روزنامه های سیاسی در گافی آشکار جوایزی که شهاب حسینی و اصغر فرهادی از کن گرفته بودند را نخل طلا نامیدند!

به گزارش سینماژورنال این اتفاق در حالی رخ داد که نخل طلای کن به کن لوچ رسیده بود و شهاب حسینی و اصغر فرهادی جوایز بهترین بازیگری و فیلمنامه را گرفته بودند.(اینجا را بخوانید)

حالا در واکنشی غیرمنتطره حجت ا.. ایوبی رییس سازمان سینمایی هم در جلسه کارگروه سینمایی جشنواره ای به نام امام رضا(ع) آن گاف را تکرار کرده است.

گاف رییس سازمان

ایوبی گفته است: اتفاقی که در جشنواره فیلم کن برای سینمای ایران افتاد باعث افتخار ماست. این‌که از هفت جایزه اصلی این جشنواره دو جایزه اش به سینمای ایران تعلق بگیرد، نه فقط موفقیتی برای فیلم«فروشنده»، بلکه موفقیتی برای سینمای ایران است.

وی عنوان کرد: گرفتن این دو نخل طلا، تصویری از ایران به جهان مخابره می کند که هر چقدر هم برای آن هزینه کنیم باز هم کم است.

شما که در “ژان بارت” بودی دیگر چرا؟

به گزارش سینماژورنال اینکه رییس سازمان سینمایی دولت یازدهم که مرتب به سوابق رایزنی خود در فرانسه اشاره داشته است و البته خاطرات حضورش از فرانسه را نیز در «1970 روز در شماره شش ژان بارت» مکتوب کرده است چنین گافی بدهد جای تعجب دارد.

او که مرتب در گفته هایش از الگوهای فرانسوی به عنوان راه نجات سینمای ایران یاد کرده است دیگر باید بداند سینمای ایران فقط یک بار نخل طلای جشنواره فرانسوی کن را گرفته است و آن هم در سال 1997 توسط عباس کیارستمي و او بايد خوب بداند اين دو جايزه ي جديد هر چقدر هم ارزشمند باشد نخل طلا نيست، پس چرا مانند غيرمطلعين اين غلط مصطلح را به كار مي برد و از دو نخل طلا يكجا!!! سخن مي آورد، كه كفه افتخارات مديريتي اش را سنگين كند؟

از آن گذشته اینکه ایوبی به محصولی افتخار می کند که محصول کمپانی ممنتوفیلمز فرانسه است و البته شرکتی وابسته به یک شاهزاده عرب سرمایه ای را به عنوان fundبه آن داده است جای شگفتی دارد.

ایوبی از منظر یک شهروند ایرانی می تواند به مطرح شدن نام دو ایرانی در سینمای جهان افتخار کند اما از منظر رییس سازمان سینمایی نه.

ممنتو باید افتخار کند و او که به فیلم fund داد

مسأله اینجاست که “فروشنده” فرهادی نه محصول برنامه ریزی سینمایی ایشان و مدیران زیرمحموعه اش که محصول هنر شخصی عواملش و البته تهیه کننده فرانسوی است که شرایط ورود فیلم به بخش رقابتی کن را هر طور شده بود فراهم کرد.

آقای ایوبی! این یک واقعیت تلخ است؛ او که به “فروشنده” نازید و جوایز آن را در روزمه خویش قرار داد همان “فاطمه الرمیحی” قطری بود که با پرداخت پول تا گام برداشتن بر روی فرش قرمز این فیلم راه یافت.

ای کاش به جای موسسه فیلم دوحه این ارگان زیرمجموعه شما یعنی بنیاد سینمایی فارابی بود که بخشی از آن میلیاردهایی را که سال گذشته صرف تولید دو فیلم “نفس” و “امکان مینا” کرد صرف حمایت از “فروشنده” می کرد تا افتخار شما به عنوان رییس سازمان سینمایی به این موفقیت هم منطقی‌تر جلوه کند.

آقای ایوبی! باید به دنبال یافتن پاسخی به این پرسش باشید که چرا هیچ کدام از پروژه هاي میلیاردی که ارگان تحت نظارت شما در آن سرمايه گزاري كرد حتي نتوانست در فجر مخاطب را تا آخر فيلم در سالن نگه دارد.

وگرنه اینکه سعی کنید ثمره تلاش دیگران ، فرانسوي ها و قطري ها را به نام خود ثبت کنید نمی‌تواند کمکي به شما در موجه جلوه دادن کارنامه خویش داشته باشد.

حجت ا.. ایوبی در کارگروه جشنواره امام رضا(ع)
حجت ا.. ایوبی در کارگروه جشنواره امام رضا(ع)