1

چرایی تعلل مدیران سینمایی در اجرایی کردن “سمفا”!؟

سینماروزان: هرچند در ماه‌های گذشته بارها وعده اجرایی شدن سامانه مرکزی فروش(سمفا) از سوی مدیران سینمایی مطرح شده ولی کماکان از منظر عملیاتی همچنان سمفا روی دور نیفتاده.

هدف اصلی از راه‌اندازی سامانه سمفا این بوده که به‌محض خرید بلیت توسط مخاطبان سینماها، سهم پخش‌کننده و سینمادار به تفکیک پرداخت گردد تا متعاقب آن صاحبان آثار هم بتوانند در کمترین فاصله از اکران، عایدی داشته باشند.

با این حال و با وجود غوطه‌وری ایرانیان در فضای آنلاین نه تنها همچنان این سامانه اجرایی نشده بلکه مشخص نیست چرا در دوران تعطیلی کرونایی سینماها که موعد خوبی برای به نتیجه رساندن این سامانه است، هیچ فعالیت مشهودی برای تعیین زمان قطعی اجرای این سامانه انجام نشده؟؟

عدم اجرایی شدن سمفا موجب شده همچنان درآمدهای فروش بلیت سینماها ابتدا به حساب صاحبان سینما واریز شود تا آنها باشند که تعیین‌کننده باشند در زمان پرداخت حق‌السهم پخش‌کنندگان.

این روند باعث شده همچنان صاحبان برخی از آثار میلیاردی سال گذشته سینماها نتوانند حق‌السهم خود را از سینماداران بگیرند؛ به خصوص که بهانه‌ای همچون تعطیلی کرونایی سینماها نیز ورد زبان سینماداران است تا در پرداخت سهم پخش‌کنندگان تعلل کنند.

بد نیست مدیران پرتعداد سینمایی که به‌خاطر تعطیلی کرونایی سینما، باید بیکارتر از همیشه باشند روی غلتک انداختن سمفا را زمینه‌ای برای کار و فعالیت کنند تا به‌محض بازگشایی سینماها و با خرید اولین بلیت، روال بازگشت سرمایه به صاحبان آثار با حداقل زمان صورت گیرد.