1

پیش‌نیازهای رونق اکران نوروز از نگاه یک پخش‌کننده⇐اول: مجوز ستاد کرونا/دوم: گارانتی فروش/سوم: الزام سینماداران به تسویه حساب روزانه

 

سینماروزان: یک پخش‌کننده سینما تاکید کرد برای رونق اکران نوروز هم مجوز ستاد کرونا لازم است و هم گارانتی فروش و هم وادار کردن سینماداران به تسویه حساب روزانه.

سعید خانی مدیر موسسه پخش خانه‌فیلم درباره شرایط اکران نوروز به سینماروزان گفت: برای اکران نوروز باید به ایده‌هایی برسیم که واقعا مفید به حال سینما و مخاطب باشد.

این پخش‌کننده ادامه داد: اگر قرار باشد با همان قاعده احتساب کف فروش در سه هفته، اکران نوروزی را بچینند مطمئنا کمتر صاحب اثری است که ریسک اکران را تحمل کند.

خانی درباره ایده‌های خودش برای اکران نوروزی اظهار داشت: اول اینکه باید مجوزهای لازم برای اکران نوروزی را از ستاد کرونا بگیرند تا به یک باره در میانه اکران، سینماها تعطیل نشوند. دوم اینکه از سینماداران بخواهند هر روز، با صاحبان اثر تسویه کنند و این طور نباشد که ماهها پول را در حساب خود نگه دارند.

مدیر خانه‌فیلم افزود: سومین شرط برای تحقق یک اکران نوروزی پررونق آن است که سازمان سینمایی براساس هزینه تولید یک گارانتی فروش برای آثار قرار دهد.

خانی در توصیف گارانتی فروش گفت: نمی‌شود فیلمی که ۵میلیارد هزینه تولیدش شده و درحالت عادی پتانسیل فروش ۱۵میلیاردی را داشته به‌خاطر کرونا فقط ۲ میلیارد بفروشد و فقط یک وام ۱۰۰میلیونی به سازنده بدهند. گارانتی فروش یعنی آن که حداقل مابه‌تفاوت فروش و هزینه تولید را به سازنده بپردازند. البته آثاری که محصول بخشهای مختلف دولتی است نگرانی بابت برگشت سرمایه ندارند ولی صاحبان محصولات خصوصی باید گارانتی فروش داشته باشند تا بتوانند خطر کنند و فیلمهای خود را اکران کنند.

این پخش‌کننده تاکید کرد: در برگزاری جشنواره فجر، ستاد کرونا پشت دبیرخانه بود و همین باعث شد فیلمها بی حاشیه و با رعایت کامل فاصله گذاری، اکران شوند و البته مخاطبان هم به سالنها آمدند. حالا برای اکران نوروز نیز اگر همان حمایت ستاد کرونا باشد و کنارش سازمان هم به طور جدی از صاحبان آثار بابت گارانتی فروش و الزام سینماداران به تسویه حساب روزانه، حمایت کند قطعا میتوان امید داشت به رونق اکران نوروز.