1

پورحسین به‌جای امیر تاجیک به شبکه مستند آمد⇐بازگشت به دوران تلويزيون سياه و سفيد

سینماژورنال/محمدصادق عابدینی: بعد از حضور مرتضی میرباقری در معاونت سیما و رفتن علی اصغر پورمحمدی به شبکه سوم، آمدن علیرضا برازش به شبکه اول بالاخره به صورت رسمی سرپرستی رضا پورحسین بر شبکه مستند اعلام شد.

به گزارش سینماژورنال حضور پورحسین به جای مدیر قبلی شبکه مستند امیر تاجیک که جوانی پویا و البته مفید در ساختار مدیریتی تلویزیون بود چه معنایی می تواند داشته باشد؟ آيا گسترش قابل‌توجه تغييرات مديران به خصوص تغيير از مدير جوان به مدير پير يك راهبرد مشخص در سازمان صداوسيما است؟

رسانه ملي برخلاف جريان جوان‌گرايي در ميان مديران كه يكي از اصول مديريت موفق است، تلاش كرده است تا مديراني را به كار فرا بخواند كه سن مديريتي آنها سال‌ها است كه گذشته و حداقل چند سالي از فضاي صداوسيما و تحولات آن دور بوده و بيگانه شده‌اند. بازگشت مديران سابق به تلويزيون براي اكثر رسانه‌ها از آن انتقاد کرده اند.

علي عسكري زمان را از دست مي‌دهد
همان طور كه جابه‌جايي در سطح رياست سازمان صداوسيما آنقدر در هاله‌اي از ابهام قرار داشت و تا چندی قبل مشخص نبود كه سرافراز در سازمان خواهد ماند يا اينكه حكم انتصاب علي عسكري صحت دارد يا خير! اين روزها هم وضعيت مديران صداوسيما و به طور مشخص معاونت سيما در شرايط نامطمئني قرار گرفته است.

به نظر مي‌رسد تنها صندلي‌هاي مستحكم در رسانه ملي فقط صندلي علي عسكري، رئيس سازمان و مرتضي ميرباقري معاون سيما است و باقي مديران در خوف و  رجا هستند چه زماني قرار است حكم بركناري‌شان صادر شود. اين نامتعادلي روي عملكرد سازمان نيز تأثير مي‌گذارد، تصويب طرح‌هاي جديد براي توليد برنامه‌ها با كندي روبه‌رو شده است.

رهبر انقلاب در حكم انتصاب علي عسكري به عنوان رئيس سازمان رسانه، برخلاف احكام قبلي مدت اعتبار حكم را اعلام نكرده‌اند و همين موضوع باعث شده تا شايعه يك ساله بودن انتصاب علي عسكري قوت بگيرد. اگر اين موضوع صحت داشته باشد، علي عسكري به سرعت در حال از دست دادن زماني است كه مي‌تواند با عملكرد مثبت، خود را به عنوان مديري با عمر مديريتي طولاني‌تر تثبيت كند.

زماني كه اين روزها به راحتي از دست مي‌رود شايد روزي باعث ايجاد تنگنا براي رئيس جديد صداوسيما شود و نگذارد طرح‌هاي رئيسي كه به شناخت فني از سازمان مشهور است، به سرانجام برسد. حداقل در هفته‌هاي اخير صداوسيما دوران بي‌ثباتي را در سطح مديران تجربه كرده است و بخشي از مديراني كه به عنوان حلقه نزديكان محمد سرافراز شناخته مي‌شدند، بيشتر از سايرين در معرض تغيير قرار گرفته‌اند.

تغييرات رسمي و جابه‌جايي‌هاي اعلام نشده
تا امروز مديران شبكه‌هاي اول و سوم سيما عوض شده‌اند. گفته مي‌شود تغيير مديريت شبكه‌3 براي بازگشت پورمحمدي به اين شبكه صورت گرفته و تغيير مدير شبكه اول و آمدن عليرضا برازش نيز باعث شده تا شايعه شود شريعت پناهي، مدير سابق اين شبكه يا به گروه اجتماعي شبكه اول مي‌رود يا مديريت يكي از شبكه‌ها را به اختيار مي‌گيرد.

پورحسین به جای امیر تاجیک به شبکه مستند آمد
قبول استعفاي تاجيك مدير شبكه مستند هم باعث شد حكم سرپرستي اين شبكه به نام رضا پورحسين، منتشر شود.

چيزي كه مسلم شده اين است كه يك پيرگرايي ديگر در سطح مديريت رخ داده و يك جوان موفق از دايره مديران شبكه‌هاي سيما خارج شده است. اين اتفاق را مي‌توان براي مديران جوان شبكه‌هاي تهران و كودك و نوجوان نيز متصور بود، افرادي كه به سرافراز نزديك بودند و حتي در حمايت از وي نامه‌نگاري كرده‌اند.

پازل تغييرات مديران شبكه‌ها و بازگشت مديران قبلي، جابه‌جايي در سطح مديران گروه‌ها ادامه دارد، اين نگراني وجود دارد كه ميانگين سني مديران شبكه‌ها بالا برود و مديران سن و سال‌دار نتوانند ارتباط مؤثري با خواسته‌هاي جامعه برقرار كنند كه حرف اول را در آن جوانان مي‌زنند و ميانگين سني آن را قشر جوان تشكيل مي‌دهد.

بي اعتمادي به مديران جوان و نگاه بسته به مديران گذشته صداوسيما باعث شده است تا رسانه ملي به عقبگرد متهم شود. عقبگردي كه مي‌تواند اين رسانه را در رقابت با رسانه‌هاي بين‌المللي و رقباي خارجي از نفس بيندازد و از گردونه رقابت خارج كند. اين روزها همه نگران پيرمردهاي صداوسيما هستند!