1

آیا این طعنه به استاد سابق است؟ ⇔ پوراحمد: بسیاری، نخل طلا گرفتند و امروز دیگر هیچ اثری از آنها نیست

سینماژورنال: کیومرث پوراحمد کارگردانی که بعد از شکست مطلق “50 قدم آخر” امسال با فیلمی به نام “کفشهایم کو؟” به  جشنواره آمده بود و البته اثرش چنان که باید مورد توجه قرار نگرفت در تازه ترین گفتگویش که به بهانه این فیلم انجام شده ارزش تمام جوایز سینمایی به جز اسکار را زیر سوال برده است.

به گزارش سینماژورنال پوراحمد که با “شرق” گفتگو می کرده با اشاره به اینکه تنها جایزه ای که زندگی سینماگر را تغییر می دهد اسکار است گفته است: هیچ جایزه‌ای در جهان کوچک‌ترین اهمیت بنیانی ندارد، به جز اسکار. اسکار تنها جایزه‌ای است که کاندیدایش هم که می‌شوی زندگی‌ات از این رو به آن رو می‌شود.

وی ادامه داده است: خانم شهره آغداشلو ٣٠ سال آمریکا بود، چه کار می‌کرد؟ کار مهمی نکرد. کاندیدای اسکار شد برای «خانه‌ای از شن و مه»، امروز سرش را هم نمی‌تواند بخاراند! اصغر فرهادی اسکار گرفته، مسیر زندگی‌اش تغییر کرده. هر قصه‌ای را در هر جای جهان بخواهد بسازد، امروز برای او سرمایه هست. فقط اسکار این ویژگی را دارد.

بسیاری را می‌توان اسم برد که نخل طلای کن گرفتند و امروز دیگر هیچ اثری و خبری از آنها نیست

پوراحمد با زیر سوال بردن جوایزی مثل نخل طلای کن بیان داشته است: بسیاری را می‌توان اسم برد که نخل طلای کن گرفتند و رفتند و امروز دیگر هیچ اثری و خبری از آنها نیست یا شیر ونیز و خرس برلین گرفتند و باز همین وضعیت را دارند. پس این جایزه‌ها تأثیری ندارند مگر اینکه در مواردی که برنامه‌ریزی می‌شود از سوی دولتها که یک فیلم‌سازی را مطرح و جهانی کنند و آن فیلم‌ساز هم ظرفیتش را داشته باشد، برایش هزینه و برنامه‌ریزی می‌شود، آن وقت این جوایز تأثیر می‌گذارد.

طعنه دستیار سابق به استاد؟

به گزارش سینماژورنال از آنجا که تنها سینماگر ایرانی که نخل طلا گرفته عباس کیارستمی است که در جشنواره کن 1997 برای “طعم گیلاس” برنده نخل طلا شد آیا می توان سخنان پوراحمد را طعنه ای به عباس کیارستمی دانست؟

بد نیست بدانید کیومرث پوراحمد زمانی از جمله شیفتگان سینمای کیارستمی بود و البته که در آثاری چون “خانه دوست کجاست” به عنوان دستیار وی به کار مشغول شد. با این حال رابطه این دو نفر در سالهای بعد چنان که باید پایدار نماند و حالا نیز با بیانی صریح پوراحمد از بی ارزش بودن نخل طلای کن می گوید که تنها ایرانی برنده آن، کیارستمی است.