1

پس از پرسشهای سینماروزان درباره ادعاها و عقبه داور “عصرجدید”، حالا واکنش یک رسانه اصلاح طلب به ادعاهای این داور مشکوک العقبه⇐ظاهرا به سه داور دیگر اطمینانی نیست و ایشان “سوپاپ اطمینان” است/وای به روزی که “سوپاپ اطمینان” هم نشتی دهد!!

سینماروزان: هفته گذشته بود که از حضور داوری با عقبه غیرشفاف هنری در برنامه ای به نام “عصر جدید” و طرح ادعاهایی خاص با لحنی غیرمتعارف از سوی این داور زودتر نوشتیم(اینجا را بخوانید)

به دنبال آن مهراب قاسم خانی از فعالان سالیان پیش رسانه ملی نیز با ادبیاتی کنایه آمیز ادعاهای این داور را زیر سوال برد.(اینجا را بخوانید)

به تازگی روزنامه اصلاح طلب “شرق” نیز با اشاره به حضور بی ربط این داور که بشیر حسینی نام دارد در برنامه ای که برای استعدادیابی راه افتاده ادعایی تازه از وی را زیر سوال برد.

متن تحلیل “شرق” را بخوانید:

در برنامه «عصر جدید» با نگاهی به ترکیب هیئت داوران به یک نکته عجیب می‌توان برخورد کرد، آن هم حضور شخصی به نام بشیر حسینی است.

ظاهرا این داور که جزء فارغ‌التحصیلان دانشگاه امام صادق(ع) است، از دوستان علی فروغی، ‌مدیر شبکه سوم سیما است که طبق شنیده‌ها نقش «سوپاپ اطمینان» در این برنامه را بازی می‌کند(؟؟؟) تا از خروج ریل‌های مورد نظر مدیر شبکه در این برنامه از سوی دیگران ممانعت کند! هرچند چنین نگاهی از اساس محل اشکال است؛ چراکه ظاهرا به سه داور دیگر چندان اعتمادی نیست. به‌هرحال، چنین نگاهی از اعماق تفکر دوست و غیردوست ریشه گرفته است! اما عجیب اینکه اگر زمانی خود این «سوپاپ اطمینان» دچار نشتی شود، ‌کار کلا از ریل خارج خواهد شد که ظاهرا چنین چیزی عملا در این برنامه اتفاق افتاده است! بدین شکل که مخاطبان تلویزیون چندان با نام و عملکرد سیدبشیر حسینی آشنایی نداشتند، جز در یک مورد که همانا اظهارنظر ایشان درباره ارتباط مسائل جنسی با فوتبال بود که آقای حسینی به ایراد سخن پرداخته و بدون توجه به عمق سخنان فروید، ‌پدر علم روان‌کاوی،‌ به گونه‌ای این مسئله را مطرح کرد که اصل مطلب مخدوش شد و بعدا مورد نقد افراد زیادی قرار گفت.

اما بخش قابل تامل این است که روش و منش او در برنامه دافعه ایجاد می‌کند و گیرایی لازم برای جذب مخاطب را ندارد! جدا از آن، اخیرا اظهارنظر او درباره هنر «پانتومیم» ‌اوج کج‌سلیقگی ایشان بود؛ در یکی از برنامه‌ها بعد از اجرای پانتومیم اولین شرکت‌کننده‌ و چراغ قرمز (رأی منفی) سیدبشیر حسینی، احسان علیخانی دلیلش را از او پرسید و «دکتر» پاسخ داد: «با اینکه من دکترای ارتباطات دارم، اما هیچ ارتباطی با این کار برقرار نکردم. پانتومیم اصلا مال ما نیست! تمام ادا و اجرای روی این صحنه به ما نشان می‌دهد که پانتومیم مال ما نیست! اساسا دوره «پانتومیم» به سر آمده و الان عصر زبان است و نسل جدید این را نمی‌پسندد. تلویزیون جای پانتومیم نیست و این هنر ارتباطی با فرهنگ ما ندارد. پانتومیم نوعی بازگشت به عقب است و این هنر محبوب نسل جدید نیست!».

این موضوع به جدل لفظی علیخانی و عظیمی‌نژاد با بشیر حسینی منجر شد. علیخانی در پاسخ او گفت: «پانتومیم جزء یکی از پایه‌های محکم هنرهای نمایشی است…» که حسینی جواب داد: «پانتومیم یکی از پایه‌هایی است که دیگر پایه نیست!». عظیمی‌نژاد هم عنوان کرد: «پانتومیم جزء هنرهایی است که ما به آن احترام می‌گذاریم» و احسان علیخانی ادامه داد: «با این استدلال که سینما و ‌تئاتر هم مال ما نیست». آریا عظیمی نژاد هم ادامه داد: «با این نگاه دیگر خیلی از چیزها مال ما نیست!». در ادامه حسینی با تأکید بر اینکه گفته‌هایش مبنای علمی دارد، ‌خاطرنشان کرد: «ما در ریشه سینما هیچ مشکلی نداریم. لذا فرهنگمان راحت با آن کنار آمد. ما در ریشه صنعت تصویر هیچ مشکلی نداریم، اما اشکال ندارد، می‌تواند برای یک مخاطب خاص باشد. اما قطعا و اصلا چنین کاری با چنین اجرائی نمی‌تواند محبوبیت پیدا کند!».

طبیعی است یک داور باید مانند یک معلم نسبت به موضوعی که اظهار نظر می‌کند، تسلط داشته باشد. با این نگاه، بشیر حسینی باید بیشتر بیاموزند تا اینکه دیگران را قضاوت کنند. ظاهرا هدف نهایی تفکر امثال بشیر حسینی دیده‌شدن به هر قیمتی است. در‌حالی‌که کشف استعدادها به هوش و دانش وافی و کافی نیاز دارد.

گفتنی است مارسل مارسو، بازیگر فرانسوی و از نامدارترین هنرمندان معاصر رشته پانتومیم بوده که در زمان حیاتش همواره مورد تشویق و تحسین دنیای هنر نمایش قرار گرفت. به اجرای «نمایش » بدون کلام، «پانتومیم» گفته می‌شود و سرآغاز آن به روم باستان و نمایش‌های آکروباتیک برمی‌گردد. پانتومیم بیش از اينكه مكتب يا سبك باشد، يك علم است که از دوران كلاسيك تا مدرن‏، هنر پایه‌ای محسوب می‌شده و از مباحث تخصصي تئاتر و به‌ویژه بازیگری است.