1

پروانه معصومی: دعا می‌کنم در سال جدید هیچ بازیگری محتاج سینما نشود/ اولین تجربه کارگردانی‌ام یعنی مستند “زندگی مادر رضا سوخته‌سرایی” عیدی من است به تمام مادران ایرانی

سینماژورنال: پروانه معصومی بازیگری است که حضورش در سینما به چهار دهه قبل بازمی گردد یعنی زمانی که بعنوان بازیگر زن اصلی شماری از آثار درخشان بهرام بیضایی به ایفای نقش پرداخت.

به گزارش سینماژورنال هرچند پاره ای اختلافات شخصی میان وی و بیضایی فاصله انداخت و کدورتهایی را موجب شد با این حال کارنامه ای که در آن از “رگبار” و “کلاغ” گرفته تا “غریبه و مه” عرض‌اندام می‌کرد باعث شد وی در سالهای بعد هم بتواند نقشهای متفاوتی را در آثاری نظیر “ناخدا خورشید”، “گلهای داوودی” و “جهیزیه برای رباب” برعهده گیرد.

معصومی اما چند سالیست که در سینما و تلویزیون کم کارتر شده؛ او که برخلاف بسیاری از بازیگران از پایتخت خارج شده و در استان گیلان اقامت دارد در این سالها صرفا آثاری را قبول می‌کند که بلحاظ روحی به دل و جانش بنشیند.

نقشهای پیشنهادی در سال 93 آن قدر تکراری بود که حتی ترغیبم نمی کرد فیلمنامه ها را تا انتها بخوانم

خودش درباره بازخوردش از فعالیتهای حرفه ای اش در سال 93 به سینماژورنال می گوید: من که به جز فیلم کوتاه “اشک مادر” در هیچ اثر دیگری بازی نکردم. البته پیشنهاد بود ولی قبول نکردم. نقشهای پیشنهادی آن قدر کلیشه و تکراری بودند که حتی ترغیبم نمی کردند فیلمنامه ها را تا انتها بخوانم.

وی درباره حضور در فیلم کوتاه “اشک مادر” بیان می دارد: به نظرم همین فیلم کوتاه 4 دقیقه ای به اندازه 10 فیلم بلند ارزش سینمایی داشت چون تکلیف کارگردان با مضمون و از آن مهمتر کاراکترهایش مشخص بود و طبیعی است که من هم فرصت حضور در این اثر را از دست ندادم.

خوشبختانه هیچ وقت محتاج سینما و تلویزیون نبودم

پروانه معصومی پیرامون اینکه حالا که سال تمام شده وقتی به کارنامه بازیگری یک سال اخیرش نگاه می کند آیا از کیفیت کارش راضی است یا نه به سینماژورنال اظهار می کند: اینکه فقط در یک کار کوتاه بازی کردم و اینکه هیچ سریال یا فیلم بلندی را کار نکردم اصلا مهم نیست و هیچ اهمیتی ندارد. خوشبختانه و خوشبختانه و خوشبختانه هیچ وقت محتاج سینما و تلویزیون نبودم چراکه اگر بودم نمی توانستم به راحتی فیلمنامه های نازل را کنار بگذارم و مجبور می شدم در آثاری کار کنم که خودم هم از دیدنشان حالم بد می شود.

بازیگر “مسافر ری” و “ناصرالدین شاه آکتور سینما” ادامه می دهد: من آن نقشی را می پذیرم که دوست داشته باشم و در سال 93 هیچ سناریوی بلندی نخواندم که چنین نقشی داشته باشد.

پروانه معصومی
پروانه معصومی در زادگاهش در صومعه‌سرای گیلان

دعا می کنم که در سال جدید هیچ بازیگری محتاج سینما نشود

این بازیگر بااخلاق با اشاره به بزرگترین آرزویش برای جامعه بازیگری ایران در سال 94 می‌گوید: دعا می‌کنم که هیچ بازیگری در سال جدید محتاج سینما نشود. احتیاج است که به جبر منجر می‌شود و جبر است که باعث می‌شود بهترین بازیگران هم در آثار بی ارزش ظاهر شوند. من فکر می کنم حتی یک نظافتچی هم باید به واسطه علاقه به حرفه اش کارش را انجام دهد نه به واسطه نیاز مالی چون کاری که برآمده از رفع نیاز است نتیجه خوبی را عاید آدمی نمی کند.

ساخت مستندی با نام “قهرمان مادر” با محوریت زندگی مادر رضا سوخته سرایی

پروانه معصومی در سال 93 هرچند در هیچ فیلم بلند یا سریالی ایفای نقش نکرده اما کار ساخت اولین فیلمش به عنوان کارگردان را تقریبا به پایان رساند. این فیلم، مستندی است با عنوان “قهرمان مادر” که مروری دارد بر زندگی مادر رضا سوخته‌سرایی کشتی‌گیر معروف ایرانی و دارنده دو مدال طلای جهانی.

این مستند را با سرمایه شخصی ساختم

معصومی در این مستند که کار ساختش را از پنج سال قبل شروع کرده بود درباره کار بر روی سوژه مادر یک قهرمان به سینماژورنال می گوید: درباره قهرمانان رسانه‌ها به اندازه کافی حرف زده‌اند اما کمتر پیش آمده درباره والدین قهرمانان و بخصوص مادران آنها اثری تولید شود. چون خودم مادر هستم می‌دانم فشار عصبی که به یک مادر به‌هنگام حضور فرزندش در یک آزمون معمولی وارد می‌شود چقدر است حالا درنظر بگیرید فرزندتان کشتی گیر باشد و بنا باشد در مسابقات جهانی رقابت کند.

وی ادامه می دهد: من با سرمایه شخصی خودم به سراغ مادر سوخته‌سرایی رفتم و سعی کردم تا می‌توانم از سبک زندگی وی فیلم بگیرم و خاطرات وی را از روزهای حضور پسرش روی تشک کشتی ضبط کنم.

رضا سوخته سرایی
رضا سوخته سرایی

برای فیلمبرداری “قهرمان مادر” به علی آباد کتول رفتم

پروانه معصومی می افزاید: برای فیلمبرداری “قهرمان مادر” به علی‌آباد کتول رفتم یعنی زادگاه رضا سوخته سرایی؛ شهری زیبا در شمال شرقی ایران و در استان گلستان. حدودا یک هفته تمام با مادر این قهرمان حشرونشر داشتم و تا توانستم از او فیلم گرفتم. این مادر بزرگوار با اینکه بیمار بود ولی باز هم با سعه صدر به بیان خاطراتش از روزهایی پرداخت که فرزندش باید در مسابقات آسیایی و جهانی روی تشک می رفت.

عیدی من به تمام مادران ایرانی

معصومی با بیان اینکه تقریبا فیلمبرداری اثر تمام شده و به زودی تدوین آن را آغاز می کند به سینماژورنال می گوید: این مستند عیدی من است به تمام مادران ایرانی و البته روح مادر سوخته سرایی که دو سال بعد از آغاز فیلمبرداری این مستند درگذشت..

سعی می کنم ساخت مستندهای “قهرمان مادر” را ادامه دهم

بازیگر سریالهایی چون “امام علی” و “یوسف پیامبر” خاطرنشان ساخت: قصد دارم روند فیلمسازی درباره مادران قهرمان را ادامه دهم. من همواره در روز مادر که می شود از فرزند پسرم می خواهم که این روز را به من تبریک نگوید چون خودم سالها پیش و خیلی زود مادرم را از دست دادم و برای همین وقتی کسی روز مادر را به من تبریک می گوید دلتنگ مادرم می شوم و کسی که مادر باشد می داند من چه می گویم.

وی تاکید کرد: مادر بودن مقامی است که به آسانی نصیب هر کسی نمی شود و به عنوان عضو کوچکی از جامعه هنری در سال جدید هم می کوشم با ساخت مستندهای “قهرمان مادر” درباره بخشی از دغدغه های مادران فداکار ایرانی به مخاطبان اطلاعات بدهم.