1

پرسش یک رسانه مستقل⇐چگونه مدیر سابق سیما به منصب کارگردانی یک سریال رسیده است؟+عکس

سینماروزان: پخش سریال «پرستاران» و قرارگیری نام محمودرضا تخشید مدیر سابق امور مرکز نمایشی سیما به عنوان کارگردان در کنار علیرضا افخمی تعجب بسیاری از مخاطبان را موجب شده است.

به گزارش سینماروزان فارغ از کیفیت ضعیف این سریال اینکه از جایی به بعد تخشید در غیاب افخمی خواسته سریال را کارگردانی کند و نتوانسته از پس کار برآید تا جایی که گروه تولید دست به دامان شهرام شاه حسینی شده اند تا کار را ادامه دهد به شدت پرسش برانگیز است.

آیا بنا بود تخشید از طریق این سریال رزومه ای به عنوان کارگردان برای خود دست و پا کند تا در سالهای بعد این رزومه به دردش بخورد؟ آیا این دست و پا کردن رزومه نمی شد به طریقی دیگر و مثلا ساخت محصول در بخش خصوصی با سرمایه شخصی صورت گیرد و نه با بودجه مربوط به سریالی که بناست مخاطبان را جلب کند؟ آن هم بودجه ای که بخشی از آن از طریق وزارت بهداشت تأمین شده است!!!

رسانه مستقل «سینمامثبت» در گزارشی پیرامون حضور تخشید به طرح این پرسش پرداخته است که چگونه مدیر مرکز امور نمایشی به کارگردانی یک سریال رسیده است.

متن گزارش «سینمامثبت» را بخوانید:

این مدیر کجای «پرستاران» را کارگردانی می کند؟

سریال تلویزیونی «پرستاران» که این روزها از شبکه یک سیما در حال پخش است، حاوی نکته‌ای عجیب و جالب توجه است. سریال پرستاران به تهیه کنندگی «داوود هاشمی» به سفارش مرکز امور نمایش سیما و مشارکت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تولید می‌شود. کارگردان این سریال «علیرضا افخمی» است که در کنار او نام «محمود رضا تخشید» مدیر سابق مرکز امور نمایش سیما نیز به عنوان کارگردان به چشم می‌خورد.

تخشید از مدیران باسابقه تلویزیون است که در زمان حضور «محمد سرافراز» در ریاست سازمان صدا و سیما از مسوولیت خود کنار رفت و جای خود را به «رحمان سیفی آزاد» داد. تخشید چهار سال مدیر گروه فیلم و سریال شبکه تهران و ۱۰ سال مدیر گروه فیلم و سریال شبکه سه بوده و علیرضا افخمی نیز در طول این سال‌ها همکاری‌های مشترک فراوانی را با تخشید و گروهش داشته که از جمله آن‌ها می‌توان به: «تب سرد»، «پنجمین خورشید»، «عملیات ۱۲۵»، «پنج کیلومتر تا بهشت» و… اشاره کرد اما آنچه اتفاقی کم سابقه محسوب می‌شود، حضور یک مدیر در کنار کارگردان است. در گذشته رسم بر این بود که مدیران پس از ترک مسوولیت، به عنوان مشاور یا تهیه کننده وارد این عرصه می‌شدند اما قرار گرفتن ناگهانی تخشید بر صندلی کارگردانی آن هم در کنار فردی مانند علیرضا افخمی که بعید است نیاز به مشاوره و راهنمایی در این حیطه داشته باشد، اندکی سؤال برانگیز است.

البته پیش می‌آید که گاهی دو کارگردان مسوولیت ساخت یک اثر را به عهده می‌گیرند که از گروه دوم با عنوان «کارگردان دوم یا گروه دوم» نام برده می‌شود اما طبق تصویری که مشاهده می‌شود، تخشید در کنار افخمی است و هر دو ساخت سریال را پیش می‌برند.

این مسئله در شرایطی که بسیاری از کارگردان‌های تلویزیونی به دلیل مشکلات اقتصادی بیکار بوده و بعضاً چندین سال است امکان فعالیت ندارند؛ سؤال برانگیز است که چگونه مدیری که صرفاً در عرصه‌های کلان تصمیم گیری آثار تلویزیونی حضور داشته و مشخصاً سابقه کار صحنه و اجرایی در این عرصه نداشته، ناگهان به عنوان کارگردان اثری اینچنینی معرفی شود، چندان حرفه‌ای نیست.

ای کاش دست اندرکاران این سریال برای حضور تخشید تمهیدی می اندیشدند و مثلاً عنوان می‌کردند او در کنار افخمی بر جنبه‌های تکنیکی، فنی، گویش‌ها، حس‌ها و خلاصه یک چیزی از کار نظارت و احاطه دارد که افخمی بر روی آن تمرکز ندارد.سینما مثبت آماده انعکاس دیدگاه سازندگان سریال در این خصوص است.

محمودرضا تخشید در کنار علیرضا افخمی در پشت صحنه «پرستاران»
محمودرضا تخشید در کنار علیرضا افخمی در پشت صحنه «پرستاران»