1

پرسش یک رسانه اصولگرا از مدیرعامل خانه سینما⇐چه بر سر آن یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان آمده است؟

سینماروزان: منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما در نشست رسانه ای هیأت مدیره درباره میزان بودجه این نهاد اطلاعاتی را بیان کرد.(اینجا را بخوانید)

به گزارش سینماروزان ذکر این اطلاعات با یادداشت خبرگزاری اصولگرای “نسیم” مواجه شده است که با ذکر مصادیقی از صحبتهای این مدیر درباره بودجه مربوط به هزینه هایی موسوم به “هزینه های دیگر” درباره چگونگی هزینه کرد این بودجه پرسش کرده است.

متن کامل یادداشت نسیم آنلاین را بخوانید:

رقم کل 6 میلیارد و 300 میلیون تومانی!!!

منوچهر شاهسواری در مدتی که به مدیرعاملی خانه سینما رسیده سعی زیادی کرده که از دوری از سیاسی کاری و توجه به امور صنفی سخن گوید. حضور سالیان شاهسواری در بدنه صنف سینما و مشاهده آسیب‌هایی که به واسطه تبدیل شدن صنف به پیاده نظام یک جناح سیاسی خاص پدید آمده را باید اصلی ترین دلیل موضع گیری های این چنینی وی قلمداد کرد.

شاهسواری سعی کرد در نشست اخیر هیأت مدیره خانه سینما با اهالی رسانه توضیحاتی درباره وضعیت بودجه ای این تنها نهاد صنفی اهالی سینما مطرح کند تا برخلاف اسلاف خود این شنیده ها و شایعات دریافت بودجه های میلیاردی نباشد که منتشر شود و کسی از رئوس هم جرأت تأیید یا تکذیب آن را نداشته باشد.

شاهسواری بودجه دولتی خانه سینما را بر دو قسم تشریح کرد؛ یکی بودجه هزینه بیمه تکمیلی که حدود 2.8 میلیارد است و دوم بودجه هزینه های “دیگر” بالغ بر 2.5 میلیارد! شاهسواری منظور از هزینه های “دیگر” را هم جشن و کمک‌های رفاهی و هزینه‌های جاری خانه سینما دانست. وی البته بودجه دقیق جشن خانه سینما را نیز 600 میلیون تومان اعلام کرد.

البته شاهسواری بودجه یک میلیاردی را که از سوی شهرداری برای بازسازی خانه سینمای شماره یک در اختیار این نهاد قرار گرفت را در شمول بودجه ای این نهاد نیاورد اما اگر این یک میلیارد را هم بر بودجه دوگانه وی بیفزاییم به رقمی حدودا 6 میلیارد و 300 میلیون تومان می رسیم که برای نهادی مانند خانه سینما بودجه متوسطی است.

چه بر سر آن یک میلیارد و 900 میلیون تومان باقیمانده آمده است؟

فارغ از آن 2.8 میلیارد که صرف بیمه تکمیلی اعضاء شده و آن 1 میلیاردی که صرف بازسازی ملکی استیجاری(!) شده است همچنان 2.5 میلیارد بودجه دیگر برای یک سال در اختیار هیأت مدیره خانه سینما بوده است.

سوال اینجاست که این 2.5 میلیارد که به زعم مدیرعامل صرف جشن و کمکهای رفاهی و هزینه‌های جاری شده است دقیقا چطور خرج شده است؟

ما فقط می دانیم 600 میلیون تومان از این بودجه 2.5 میلیاردی صرف برگزاری جشن های خانه سینما شده است؛ جشن هایی که حتی بسیاری از اعضای صنف هم فلسفه برگزاری آنها را در شرایط فشار اقتصادی وارده بر بدنه سینما زیر سوال برده اند.

پرسش اینجاست که چه بر سر آن یک میلیارد و 900 میلیون تومان باقیمانده آمده است؟ ذکر عبارت کلی هزینه های جاری خانه سینما و کمکهای رفاهی البته که عنوان کاملا مبهمی برای توجیه چگونگی مصرف این بودجه است.

چه خوب بود که مدیرعامل خانه سینما که سعی کرده بعد از بیشتر از دو دهه و نیم که از راه اندازی این نهاد می گذرد شفاف سازی درباره بودجه را در دستور کار قرار دهد درباره جزییات صرف این 1 میلیارد و 900 میلیون هم اطلاع رسانی می کرد.

این کمکهای رفاهی به کدام بخش از بدنه صنف تزریق شده است؟

در یک سال گذشته کدام اقلام رفاهی به طور گسترده میان بدنه سینما توزیع شده است که شاهسواری لفظ کمک رفاهی را به عنوان زیرشاخه خرج بودجه آورده است؟

آیا در روز ملی سینما یا مناسبتهایی مانند نوروز یا ماه رمضان که اغلب ادارات دولتی یا شرکتهای خصوصی بسته ای شامل اقلام نقدی یا غیرنقدی را در اختیار اعضای خود می گذارند خانه سینما هم بسته‌ای رفاهی به اعضایش داده که از محل این یک میلیارد و 900 میلیون تومان هزینه شده است.

شواهد حکایت از آن دارد که در این سه سال و اندی بعد از بازگشایی خانه سینما حتی یک هدیه نقدی یا غیرنقدی هم به طور گسترده در بدنه صنف توزیع نشده است و اگر هم تسهیلاتی بوده در اختیار افرادی خاص قرار گرفته است. چرا؟؟؟

اگر تا پیش از این بر نبود بودجه به عنوان دلیلی بر این بی توجهی تأکید می شد حالا که مشخص شده لااقل بخشی از آن یک میلیارد و 900 میلیون به نام کمکهای رفاهی هزینه شده است باید پاسخی داده شود بر این پرسش مهم که این کمکهای رفاهی به کدام بخش از بدنه صنف تزریق شده است؟ و آیا باز هم به جای کل صنف یک حلقه معدود بالانشین شامل این کمکها شده اند؟