1

پرسشهای کلیدی یک رسانه فرهنگی⇐چطور شد که فیلم مردمی جشنواره به قعر جدول فروش رفت؟/آیا این تناقض محصول نظارت خانه سینماست؟

سینماروزان: اکران نوروزی سینماها همچنان ادامه دارد و در کنار صدرنشینی «خوب بد جلف» و «گشت2» دو فیلم «آباجان» و «یک روز بخصوص» هم به قعرنشینان جدول فروش بدل شده اند.

به گزارش سینماروزان قرارگیری «آباجان» در انتهای جدول فروش با این پرسش رسانه فرهنگی «فرهنگ نیوز» مواجه شده است که به طرح این پرسش پرداخته که چطور میشود فیلمی در جشنواره و براساس آرای مردمی منتج از خانه سینما در زمره سه فیلم مردمی باشد اما در بهترین موعد سال که اکران نوروز است می رود جزو دو فیلم پایین جدول؟

«فرهنگ نیوز» نوشته است: فیلم «آباجان» هم بالاخره و بعد از یک ماهی که از اکرانش گذشته توانسته به کمک تیزرهای فراوانی که دارد فروش خود را از رقم یک میلیارد بگذراند که برای فیلمی که یکی از سه برگزیده آرای مردمی فجر بود کمی عجیب است.

این رسانه ادامه داده است: عجیب از این نظر که چطور می شود فیلمی مانند «خوب بد جلف» که همراه با «آباجان» در زمره سه فیلم مردمی جشنواره بود نزدیک به 13 برابر «آباجان» فروخته و فیلمی دیگر مانند «گشت2» که اصلا در فهرست آرای مردمی جشنواره نبود بیشتر از 11 برابر «آباجان» فروخته است اما «آباجان» در انتهای جدول فروش جا خوش کرده است؟

«فرهنگ نیوز» با اشاره به خانه سینما به عنوان مدیر محاسبه آرای مردمی جشنواره خاطرنشان ساخته است: این آمار فروش را کنار حرف و حدیثهایی که سینماگران درباره مدیریت آرای مردمی جشنواره توسط خانه سینما مطرح کرده بودند قرار دهیم احتمالا باید به این سمت برویم که آیا آرای مردمی خانه سینما منهای رأیهایی که مخاطبان به صندوق می‌ریزند نوعی نظارت هم دارد که به آرای برخی فیلمها جهت داده است؟ آیا همین باعث شده فیلمی که یکی از سه فیلم مردمی جشنواره است در قعر جدول فروش جای گیرد؟