1

پرسش قابل تأمل یک رسانه اصولگرا⇐چرا برنامه‌سازان سیما برای دهه کرامت ایده‌ای بهتر از ارتباط زنده از پشت بام حرم نداشتند؟؟؟

سینماروزان: کیفیت بحث برانگیز برنامه های صداوسیما در ایام منتهی به ولادت امام رضا(ع) با انتقاد روزنامه اصولگرای «جوان» مواجه شده که در گزارشی شفاف به طرح این پرسش پرداخته که چرا برنامه سازان سیما همواره ساده ترین ایده ها را برای تولید برنامه های مناسبتی برمی گزینند؟؟؟

متن گزارش «جوان» را بخوانید:

با پايان يافتن ويژه‌برنامه‌هاي تلويزيوني به مناسبت دهه كرامت، اين سؤال پيش آمده است كه آيا برنامه‌سازان صداوسيما براي سال آينده ايده‌اي بهتر از ارتباط زنده تلويزيوني از پشت بام حرم خواهند داشت؟!

دهه كرامت كه با ميلاد حضرت معصومه (س) آغاز شد و تا روز ميلاد امام رضا(ع) ادامه خواهد داشت يكي از مناسبت‌هاي مذهبي است كه در سراسر كشور براي بزرگداشت آن برنامه‌هاي مردمي برگزار مي‌شود و نهاد‌ها و ارگان‌هاي مرتبط نيز به سهم خود جشن‌هايي را براي اين10 روز برگزار مي‌كنند. از جمله اين جشن ها،جشن‌هايي است كه از سوي آستان قدس رضوي و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي برگزار مي‌شود. صداوسيما نيز به سهم خود برنامه‌هايي را براي گراميداشت اين دو ميلاد مبارك توليد و پخش مي‌كند؛ برنامه‌هايي كه امسال نيز شاهد اجراي آن از شبكه‌هاي مختلف سيما بوديم.
در اين بين، نقطه مشترك اكثر برنامه‌هاي تلويزيوني اين بود كه نخواسته‌اند از آنچه در سال‌هاي گذشته تجربه كرده‌اند پا را فراتر بگذارند. نمونه عيني و دم‌دستي‌ترين نوع برنامه‌سازي براي ايام جشن ميلاد امام رضا(ع)، ارتباط‌هاي تصويري از حرم رضوي(ع) است؛ برنامه‌هايي كه بك گراند حرم را دارند و نيازي به دكور و ساخت استوديو براي برنامه ندارند. از نظر فني نيز دوربين‌هاي ثابتي براي اين برنامه‌ها در نظر گرفته مي‌شود كه بهترين زاويه را نيز به گنبد و بارگاه ملكوتي ثامن‌الحجج(ع) داشته باشد. يك كارشناس محترم مذهبي هم در اين برنامه به شرح زندگاني حضرت علي بن موسي الرضا(ع) مي‌پردازد. مجري اين‌گونه برنامه‌ها هم از ميان چند چهره معدود  تلويزيوني انتخاب مي‌شود. همه چيز دم دستي است و نيازي به كار سخت و پيچيده‌اي ندارد. دقيقاً همين الگو را در مناسبت‌هاي مذهبي به خصوص دهه محرم از حرم امام حسين(ع) در شهر كربلا شاهد هستيم كه از ساختمان مشرف به حرم سيدالشهدا(ع) و با حداقل تداركات ارتباط زنده تصويري برقرار مي‌شود.

از امروز حدود يك سال فرصت هست تا حداقل براي سال آينده كه جشن دهه كرامت باز برپا مي‌شود، برنامه‌سازان تلويزيون براي ارتباط با حرم رضوي و انتقال حس در حرم بودن و زيارت از راه دور، جايي را بهتر و نزديك‌تر از پشت بام حرم پيدا كنند.
جاي دوربين‌هاي تلويزيون در ميان زوار امام رضا خالي است. البته به شرط آنكه سؤال چيزي غير از «الان چه حسي داري؟» باشد! مردم با امام رضا(ع) زندگي مي‌كنند، تلويزيون هر وقت توانست اين ارتباط قلبي را از سؤال‌هاي كليشه‌اي دور كند، مي‌توانيم انتظار پخش برنامه‌هاي ديدني تر را داشته باشيم.