1

پرسش رسانه اصولگرا: آیا ماجراهای “رستاخیز” برای “محمد(ص)”مجیدی تکرار می‌شود؟

سینماژورنال: حدودا یک ماه بعد از توقیف ناگهانی “رستاخیز” در اولین روز اکران، حالا گمانه زنیهایی شکل گرفته است در این باره که ممکن است “محمد(ص)” مجیدی نیز سرنوشت مشابهی را تجربه کند.

به گزارش سینماژورنال مخالفان “رستاخیز” از نمایش چهره حضرت عباس(ع) به عنوان یکی از کلیدی ترین مشکلات فیلم یاد کرده بودند و از آنجایی که در “محمد(ص)” مجیدی نیز برخی از بستگان پیامبر(ص) نمایش داده میشوند و البته تصویری سه رخ از ایشان می بینیم روزنامه اصولگرای “جوان” با ارائه تحلیلی به طرح این پرسش پرداخته که آیا ماجراهای “رستاخیز” برای “محمد(ص)” مجیدی هم تکرار خواهد شد؟

سینماژورنال متن کامل یادداشت تحلیلی “جوان” که توسط الناز خمامی زاده نگاشته شده را ارائه می دهد:

دلیل صبر مجیدی

رئيس هيئت مديره شركت سينمايي نور تابان از تداركات گسترده براي اكران فيلم «محمد(ص)» مجيد مجيدي سخن گفته اما به گفته رئيس سازمان سينمايي تصميم‌گيري درباره اكران اين فيلم منتظر پاسخ مجيدي و اعلام نظر او و تهيه‌كننده فيلم است اما مجيدي فعلاً صبر پيشه كرده است؛ شايد دليل اين صبر به حكايت «‌رستاخيز»‌ گره خورده باشد.

«محمد(ص)»‌ فيلمي است كه بسياري منتظر آمدن آن به سينماها و نمايش عمومي‌اش هستند اما در بحبوحه توقيف فيلم مذهبي «رستاخيز» احمدرضا درويش شايد سنجيده‌ترين كار براي كارگردان اين فيلم و ساير عواملش اين باشد كه فعلاً براي نمايش آن دست نگه دارند و به سينماها و وزارت ارشاد چراغ سبز نشان ندهند؛ آن هم بعد از اقدامي كه وزارت ارشاد درباره فيلم «رستاخيز»‌ به عمل آورد و اين فيلم را تا زمان اعمال تغييراتي از روي پرده پايين كشيد تا اعتراض‌ها عليه اين فيلم بخوابد. اما تا كنون سرباز زدن درويش از اعمال اين تغييرات بر فيلمش، شرايط را به كارزار و دوئل ميان وزارت ارشاد و خودش بدل كرده است.

ایوبی هم گفته منتظر اعلام نظر تهیه کننده است

حالا بهترين كار براي مجيد مجيدي صبر است آن هم تا زماني كه اوضاع آرام‌تر شود و فيلم ديني او در فضايي آرام و به‌دور از اغتشاش به روي پرده سينماها بيايد. با اين حال بسياري منتظر اكران اين فيلم هستند. حجت‌الله ايوبي، رئيس سازمان سينمايي كشور نيز اخیرا گفته است كه براي تصميم‌گيري درباره اكران فيلم سينمايي «محمد رسول‌الله» منتظر اعلام نظر تهيه‌كننده و كارگردان اين اثر است.

یکی از رسانه ها به نقل از او درباره وضعيت فيلم «رستاخيز» هم نوشت: «‌به هر حال اين فيلم اثري هنري است و صاحبان اين اثر روي آن مالكيت مادي و معنوي دارند و ما نمي‌توانيم عوامل آن را به تغييراتي كه دلشان نمي‌خواهد مجبور كنيم و فعلاً اكران فيلم به تعويق افتاده است و منتظر اقدام عوامل آن هستيم.»
فيلم «محمد رسول‌الله» قرار بود در عيد فطر امسال اكران شود؛ يعني درست در چند هفته پيش و در تاريخ 27 تيرماه. اين خبر از سوي مقامات رسمي نيز اعلام شد اما هرگز روي تحقق به خودش نديد. اينكه چرا احتمالاً دليلش نزد مجيد مجيدي است. اوست كه بايد به عنوان كارگردان كاركشته و جهاني ايران درباره زمان اكران آن نظر بدهد.

نگرانیها درباره چالش همیشگی

به گفته رحمت‌الله صادقيان قرار است تداركات گسترده‌اي براي اكران اين فيلم در نظر گرفته شود. معاون هماهنگي بنياد مستضعفين و رئيس هيئت مديره شركت سينمايي “نور تابان” گفته است كه برنامه‌ريزي منظم و گسترده‌اي براي اكران اين فيلم انجام شده و تلاش شده تا در زمان اكران اين فيلم مردم كشور در اقصي نقاط بتوانند آن را تماشا كنند.

فيلم مجيدي برچسب سال 93 را دارد و بهتر است كه در سال جاري هر چه زودتر اكران شود. بسياري منتظر آمدن اين فيلم به سينماها هستند و البته بسياري نگران چالش هميشگي برخي با اين قبيل فيلم‌ها؛ اينكه واكنش آنها به اين فيلم چه خواهد بود و آيا آنها در كنار فيلم «رستاخيز»‌ به فيلم كودك محور مجيدي نيز اشكال خواهند گرفت؟

نمایش چهره پیامبر(ص) در حالت سه رخ

كساني كه عليه «رستاخيز»‌ در مقابل وزارت ارشاد تجمع كردند به نمايش چهره حضرت عباس (ع )‌ در اين فيلم معترض بودند.  آنچه مشخص است اين است كه در فيلم مجيدي نيز بخشي از چهره حضرت محمد(ص) در حالت سه رخ قابل مشاهده است اما مجيدي به شكلي هنرمندانه برخي محدوديت‌ها را تبديل به فرصت كرده تا جايي كه اين نمايش نصفه و نيمه خيلي ماحصل كارش را تحت تأثير قرار نمي‌دهد.

فيلم او داراي سطح بالاي تكنولوژي است كه مي‌تواند صنعت سينماي ايران را متحول كند؛ داستان كودكي حضرت محمد(ص) و مظلوميت و مهرباني ايشان در برخورد با ساير كودكان مكه و واكنش كودكانه‌اش به حقايق تلخي چون زنده به گور كردن دختران يا مرگ دايه‌اش جملگي صحنه‌هاي تكان دهنده و تأثيرگذار اين فيلم هستند كه مي‌تواند حال مخاطب را منقلب كند.

مهم‌تر از اين اما نمايش بين‌المللي فيلم است كه پاسخ سينمايي يك كارگردان شناخته شده و بين‌المللي ايراني به فيلم‌هاي موهن ساخته شده و كاريكاتورهاي طراحي شده عليه پيامبر اسلام(ص) است. با اين اوصاف هيچ‌كس دوست ندارد كه حكايت فيلم «رستاخيز»‌ براي فيلم مجيدي هم تكرار شود؛ شايد به همين خاطر صبر مجيدي تا حدود زيادي توجيه منطقي دارد.