1

پرسش خبرگزاری اصولگرا⇐آیا خرید نشریات سینمایی به وظایف بین‌الملل فجر اضافه شده؟

سینماژورنال: اظهارنظرات دبیر بین الملل فجر در گفتگو با یکی از روزنامه های اصلاح طلب درباره اینکه امسال برخی از نشریات سینمایی را خریداری کرده و به صورت رایگان در جشنواره عرضه می کند با پرسش یک خبرگزاری اصولگرا مواجه شده است.

به گزارش سینماژورنال این خبرگزاری اصولگرا “نسیم” است که با یادآوری ادعای رضا کیانیان رییس کاخ جشنواره که گفته بود برای خدمت به محیط زیست انتشار بولتن کاغذی متوقف شده،  از یک طرف تناقض ادعای کیانیان با خرید نشریات کاغذی را زیر ذره بین برده و از طرف دیگر این پرسش را مطرح کرده که آیا وظیفه یک جشنواره بین المللی خرید نشریه است؟

سینماژورنال متن کامل گزارش “نسیم” را ارائه می دهد:

جشنواره جهانی فجر رقیب معاونت مطبوعاتی؟

اینکه در نشست مطبوعاتی مربوط به بین الملل فجر رضا کیانیان رییس کاخ بین الملل فجر به صراحت اعلام کرد که این جشنواره هیچ بولتن کاغذی نخواهد داشت چون این طوری نیازی به قطع درخت و تولید کاغذ و در نهایت چاپ بولتن نخواهد بود هرچند با جمله بعدی ایشان درباره انتشار کاتالوگ برای جشنواره در تناقض کامل بود اما به هر حال این امیدواری را ایجاد می کرد هزینه ای بیهوده برای چاپ و انتشار بولتن صرف نخواهد شد.

با این حال به تازگی رضا میرکریمی دبیر بین الملل فجر در گفتگویی به صراحت از این گفته که جشنواره تحت امرش پولی بابت تبلیغات به نشریات کاغذی نداده و بجایش ایشان، نشریاتی که از جشنواره نوشته‌اند را می‌خرد و در جشنواره، استند رایگان مطبوعات می‌گذارد تا مخاطبان داخلی و خارجی از نشریه استفاده کنند!

خدمت به محیط زیست را باور کنیم یا…؟
اینکه آیا بودجه ای که برای برگزاری جشنواره در اختیار ایشان قرار گرفته ردیفی هم برای خرید نشریه دارد یا نه را ما نمی دانیم اما نکته اینجاست که اگر انتشار بولتن کاغذی جشنواره متوقف شده تا به زعم برگزارکنندگان، فعالیتی در خدمت به محیط زیست و جلوگیری از قطع درختان صورت گیرد این خرج بخشی از بودجه برای خرید نشریاتی که از جشنواره نوشته اند چه معنایی دارد؟

مگر نه اینکه تصمیم برای توقف انتشار بولتن کاغذی عاملی در جهت کاهش هزینه ها و صرفه جویی بیشتر قلمداد شده پس این اقدام آشکار برای خریدن نشریات کاغذی چه معنایی دارد؟

کدام نشریات خریداری می شوند؟ هر کدام چند نسخه؟
آیا میرکریمی به دنبال حمایت از نشریات سینمایی است؟ اگر چنین است و وی بخشی از بودجه جشنواره را به حمایت از نشریات اختصاص داده اند بهتر نیست که درباره شمول حمایت هم حرف بزنند؟ مثلا بگویند که از کدام نشریات و به چه دلیل خریداری می شود و البته که تعداد نسخه های خریداری شده هم مشخص شود.

فارغ از اینکه بعید است ایشان از نشریاتی حمایت کند که ایرادات جشنواره تحت امرش را به صراحت عرضه کند اینکه دست اندرکاران جشنواره ای که مدام از “جهانی” بودن می‌گویند برای آن که ردّپایی از خود در رسانه ها به جای بگذارند، چنین پلتیکی می‌زنند و با خرید کلی نشریات آنها را نمک‌گیر می‌کنند و چنین مسأله ای را با افتخار اعلام می‌کنند به شدت برخورنده است.

از آن بدتر کار نشریاتی است که با چنین شیوه هایی همراه می شوند. رمز کار رسانه‌ای در استقلال است و وای به حال نشریاتی که این گونه نمک‌گیر می‌شوند و به واسطه درآمدی که از این راه نصیبشان می شود به راحتی اعتبار-البته اگر اعتباری داشته باشند- را به حراج می‌گذارند.

چنین نشریاتی با این رویه چگونه خواهند توانست اعتماد مخاطبان خود را جلب کنند؟

کمک به معاونت مطبوعاتی؟
تصمیم دبیر بین الملل فجر در خریداری نشریاتی که از جشنواره می نویسند و توزیع آنها در کاخ جشنواره می تواند به نوبه خود حمایت از صنعت نشر تلقی شود.

سوال اینجاست که آیا در شمول وظایف یک جشنواره فیلم حمایت از صنعت نشر هم قرار داده شده؟ و آیا در بین الملل فجر در کنار راه اندازی ورک شاپها و کارگاهها که خیلی هم رویشان مانور شده، وظیفه ای مستقیم بر دوش دبیرخانه بین الملل فجر قرار داده شده و آن هم حمایت از صنعت نشر است؟

 و آیا بین الملل فجر در این حیطه خواسته کمک حال معاونت مطبوعاتی ارشاد باشد که در همه این سالها یکی از وظایفش تخصیص یارانه کاغذ به نشریات است؟

نام نشریات خریداری شده را اعلام کنید
آیا نشریاتی که دست اندرکاران برگزاری بین الملل فجر در انتشار آنها نقش دارند و از جمله نشریه ای که هر چند ماه یک بار توسط مدیر روابط عمومی این جشنواره منتشر می شود یا روزنامه ای که توسط یکی از اعضای هیأت مشاوران انتخاب فیلمها هدایت می شود هم در شمول حمایت دبیرخانه قرار دارند؟

«نسیم آنلاین»، به دبیرخانه بین الملل فجر پیشنهاد می دهد برای آن که راه بروز هر گونه سوء تفاهم در این باره بسته شود، به صراحت تمام نام نشریاتی که خریداری می شوند و البته تعدادی از هر کدام که خریداری می شوند اعلام شود درست مانند کاری که معاونت مطبوعاتی دولت یازدهم انجام داده و لیست رسانه های یارانه بگیر و میزان یارانه دریافتی آنها را اعلام می کند.