1

پرسشهای قابل تأمل یک رسانه⇐مالک اصلی «خوب بد جلف» کیست؟/آیا پخش تیزرهای فیلم در تایم طلایی محصول توافق مدیران صداوسیما با تهیه‌کنندگان است؟/ آیا «کلاه قرمزی» که در سازمان تولید شده هم می‌تواند با تغییر نام در سینما عرضه شود؟

سینماروزان: اولین ساخته سینمایی پیمان قاسم خانی با عنوان «خوب بد جلف» پرفروشترین فیلم اکران نوروزی بوده است و حجم بالای تبلیغات تلویزیونی-محیطی فیلم باعث شده فروش فیلم روزبروز هم افزایش یابد.

از زمان استارت برای تولید این فیلم گرفته تا بعدتر حین رونمایی در جشنواره و حالا حین اکران همواره این فیلم به عنوان دنباله ای بر سریال موفق «پژمان» نگریسته شده است بخصوص که در برهه هایی بنا بود این فیلم را هم سروش صحت یعنی کارگردان «پژمان» بسازد ولی شرایط مهیا نشد.

در این شرایط «صابرنیوز» که از رسانه های منسوب به جریان اصولگراست با ارائه گزارشی درباره کپی رایت «خوب بد جلف» سخن گفته است و چون اساس داستان و کاراکترها برآمده از سریال «پژمان» است مالکیت آن را برای صداوسیما دانسته است. این رسانه حتی این فرض را مطرح کرده که پخش تیزرهای فراوان برای این فیلم میتواند این گمانه را مطرح کند که شاید توافقی میان صداوسیما و تهیه کنندگان این فیلم-که یکی از آنها محمد امامی تهیه کننده پرحاشیه «شهرزاد» است- بر سر مالکیت نسخه سینمایی رخ داده باشد.

متن گزارش «صابرنیوز» را بخوانید:

حق مؤلف یکی از انواع مالکیت فکری است که به حقوق مادی و معنوی پدیدآورندگان آثار ادبی و هنری گفته می‌شود.حق مؤلف شامل دو بخش می‌باشد: حقوق مادی و حقوق معنوی پدیدآورنده اثر، حقوق مادی حق مالکیتی است که به لحاظ زمانی محدود است و بوسیله پدیدآورنده قابل انتقال یا واگذاری به غیر می‌باشد همانند سایر دارایی‌های مادی. محافظت از حقوق معنوی نیز بر اساس این نظر است که اثر خلاقانه بصورتی بیان شخصیت پدیدآورنده‌است، بنابراین حقوق معنوی برای پدیدآورنده شخصی می‌باشد و قابل انتقال به غیر نیست.
فیلم سینمایی «خوب، بد، جلف» به کارگردانی پیمان قاسم خانی و تهیه‌کنندگی محسن چگینی و عبدالله اسکندری که در سی و پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر نمایش و جزء فیلم های اکران نوروزی انتخاب شده است. عوامل و محتوای «خوب، بد، جلف» ادامه دهنده سریال «پژمان» بوده و می توان سند این مدعا را در مصاحبه پژمان جمشیدی بیشتر مطلع شد که وی در مصاحبه ای در خصوص فیلم گفت: فیلم «خوب، بد، جلف» به نوعی ادامه سریال پژمان است. ابتدا قرار بود فیلم سینمایی «پژمان» ساخته شود، اما به دلیل تغییراتی که در کادر مدیریتی تلویزیون به وجود آمد این اتفاق صورت نگرفت و فیلم «خوب، بد، جلف» ساخته شد.» و یا مدیر سابق شبکه سه گفته بود: منتظر «پژمان 2» به شکل سینمایی – سریال باشید.

اما سوالی مهم از مدیران سازمان رسانه ملی؛ سهم صدا و سیما در این فروش میلیاردی فیلم چیست؟

بنا به توضیحات داده شده سازمان صدا و سیما مولف سریال «پژمان» است چون هزینه های سریال را به تهیه کننده داده و بارها سریال در شبکه های مختلف پخش شده است.

اما که اگر با تغییر نام فیلم و همچنین تغییرات جزئی در فیلمنامه مسئله حقوق مؤلف که همانا حق سازمان صداو سیما و بیت المال است، را راهی برای دور زدن قانون محسوب کرد، این مسئله فتح بابی می شود برای دیگر آثار سازمان صدا و سیما که با روش عوامل فیلم «پژمان» فیلم شان را در سینما یا دیگر رسانه های تصویری ارائه کنند؛ به طور مثال آیا «کلاه قرمزی» که در سازمان تولید شده می‌تواند با تغیر اسم در سینما و یا شبکه خانگی توزیع شود؟

مدیران سازمان صداو سیما باید نسبت به این مهم به افکار عمومی پاسخگو باشند، زیرا ارتباط مخاطب با سریال «پژمان» از رسانه ملی و شبکه سوم آغاز و اکنون نیز تماشاگران به خاطر آن ارتباط که بهترین تبلیغ برای فیلم بوده به تماشای فیلم می روند و به دنبال ادامه داستان «پژمان» هستند.

رسانه ملی شاید به خاطر تغییرات مدیراتی که در ابتدای امسال شاهد آن بودیم از این مهم غافل شده اند اما باید مدیران دلسوز و زحمتکش تلویزیون به این مهم عنایت بیشتری داشته باشند به این دلیل که اگر سریال «پژمان» در سازمان تولید و پخش نمی‌شد «خوب بد جلف» چنین فروشی می توانست داشته باشد؟

موضوع دیگر پخش تیزرهای فیلم در زمان های مختلف و به اصطلاح طلایی است که اگر فیلم برای سازمان و منفعتش برای صداوسیما محسوب می شد مطلوب اما وقتی سود آن خصوصی است علت پخش تیزرهای تبلیغاتی در زمان های پر ببینده نیز از دیگر سوالاتی است که باید مدیران به آن پاسخ گو باشند.اگر مدیران صداوسیما توافقی با عوامل سریال «پژمان» انجام داده اند بهتر است به طور شفاف برای افکار عمومی بیان کنند و یا اگر استدلال صابرنیوز از سوی مدیران رسانه ملی محل بحث و اشکال دارد صابرنیوز آمادگی انعکاس نظرات آن بزرگوران را دارد.