1

“پایتخت” تمام شد اما پسر “فهیمه” از سربازی برنگشت!

سینماژورنال: دوستداران “پایتخت” که فصل قبلی این سریال را پیگیری کرده بودند حتما یادشان است که در آن فصل “فهیمه” خواهر “نقی” و “بهبود” همسرش، پسر جوانی داشتند که به علت اعزام به خدمت سربازی در کنار پدر و مادر حضور نداشت.

به گزارش سینماژورنال البته که این عدم حضور هرازگاه با دیالوگهایی مواجه می شد درباره دلواپسی مادر برای فرزند!

با این حال در فصل چهارم سریال “پایتخت” که ماه رمضان امسال روی آنتن رفت هیچ حرفی درباره این پسر زده نشد.

تمام مخاطبانی که از ابتدای ماه رمضان به تماشای این فصل از سریال نشسته بودند منتظر بودند کلمه ای درباره وضعیت این جوان نامریی(!) بشنوند اما حرفی زده نشد.

جالب اینجا بود که پیش از آغاز ماه رمضان و به هنگام کلید خوردن فصل چهارم صحبتهایی طرح شد بر این مبنا که “بیژن استرس” نوجوان کلیپ معروف “شیب بام” نقش پسر فهمیه و بهبود را ایفا خواهد کرد اما بیژن هم در نقشی دیگر در کار حاضر شد و در نهایت این فصل هم به قسمت پایانی رسید و خبری از پسر فهیمه نشد.(اینجا را بخوانید)

جوانی عاشق خدمت

البته می توان این فرضیه را طرح کرد که این جوان از آن عاشقان خدمتی است که حتی برای یک مرخصی کوتاه نزد خانواده خود نیامده و برای همین است که در این فصل اصلا او را ندیدیم ولی به هر حال ارتباطات خانوادگی محکمی که در خانواده فهیمه می بینیم این نیاز را ایجاب می کرد که لااقل این جوان یک بار هم که شده از محل خدمتش با مادرش تلفنی هم که شده صحبت کند.

شاید هم این تماسهای تلفنی در ساعتهایی صورت گرفته که گروه ضبط “پایتخت4” در استراحت مابین فیلمبرداری به سر می برده اند و برای همین ما آنها را در سریال ندیده ایم.

عدم حفظ سابقه شخصیتها و پیشنهادی برای حل آن

به گزارش سینماژورنال فارغ از این حدس طنزآلود یکی از اصول اساسی درام نویسی آن هم در سریالهایی که در چند فصل ارائه می شوند حفظ راکورد یا سابقه شخصیتها است تا چنین گافهایی روی ندهد. به نظر می رسد درباره “پایتخت4” فشردگی تولید و تلاش برای عرضه به موقع سریال وقتی را برای نویسندگان نگذاشته است که راه را بر چنین گافهایی ببندند.

سینماژورنال به نویسندگان “پایتخت” پیشنهاد می کند که همین امروز سوابق ذهنی که مخاطبان از شخصیتهای مختلف داشته اند را در فایلی ویژه ذخیره سازی کنند تا در فصلهای بعد فقط با جستجوی نام آن شخصیت در فایل موردنظر تمامی سبقه آن در برابرشان قرار گیرد.