1

پاسخ حسین فرحبخش به دلواپسان/كارگردان “آب نبات چوبي”: من پيرو اهل بيت(ع) هستم

سینماژورنال: حسین فرحبخش یکی از شرکای دفتر پویافیلم، “آب نبات چوبی” را به عنوان کارگردان در جشنواره فیلم فجر داشت و با حذف برخی نماها پروانه نمایش آن را هم گرفت.

به گزارش سینماژورنال نمایش فیلم فرحبخش در جشنواره اما چنان که باید مورد توجه قرار نگرفت بخصوص که وی روایت کلاسیک داستانی را که سالها در آن تجربه کسب کرده کنار گذاشته بود و به سراغ خرده پیرنگ رفته بود و از آن طرف مضمون “آب نبات چوبی” هم با انتقاد برخی رسانه های تندرو مواجه شده بود.

اینها{اصولگرایان و اصلاح طلبان} را کوچک‌تر از آن می‌دانم که در قالبشان باشم

فرحبخش در بخشی از تازه ترین گفتگوی خود که با “شرق” انجام شده و در پاسخ به این پرسش که  جوابتان به دلواپسانی که به فیلم اعتراض می‌کنند، چیست؟ بیان می دارد: خداوند در قرآن می‌فرماید وقتی به جاهلان رسیدید بگویید سلام علیکم. من نه اصولگرا هستم و نه اصلاح‌طلب. چون اینها را کوچک‌تر از آن می‌دانم که در قالبشان باشم. من پیرو اهل بیت(ع) هستم. نیازی ندارم در گروه و باندی باشم. ضمن اینکه به همه‌شان احترام می‌گذارم.

ما قبل از انقلاب پای منبر کسی مانند آقای مطهری نشسته‌ایم

وی ادامه می دهد: کسی که بخواهد تفکر دیگران را محدود کند به نظرم مکتب اهل‌بیت(ع) را محدود می‌کند. ما قبل از انقلاب پای منبر کسی مانند آقای مطهری نشسته‌ایم. امام‌صادق(ع) می‌فرماید اگر کسی از ما و قرآن جلو بیفتد، هلاک و کسی هم عقب بیفتد، رفوزه می‌شود. پس اگر می‌خواهد قبول شود باید شانه‌به‌شانه ما حرکت کند.

در خط‌بازی و جناح‌بازی نیستم

کارگردان “زندگی خصوصی” و “مستانه” می افزاید: ما فرهنگ غنی اهل‌بیت را داریم و هرجا اشکال داشتیم به متخصص آن مراجعه می‌کنیم. متخصص فرهنگ اهل‌بیت(ع) هم معلوم است کیست. اما در خط‌بازی و جناح‌بازی نیستم و گوشم هم به اینها بدهکار نيست. این سه عنوان در هر مکتبی که باشد من مخلص آنها هستم، «کلامُکمْ نُورٌ وَ عَادَتُکمُ الْإِحْسَانُ وَ سَجِیتُکمُ الْکرَمُ» یعنی هرکسی این روش را در پیش بگیرد من پشت سرش می‌روم و با بستن تفکر هم به‌شدت مخالفم.