1

“پارادایس”؛ اولین حذف شده جشنواره سی و چهارم/مضمون ملتهب، نزدیکی روایت به “مارمولک” و پرسشهای طعنه‌آمیز یک طلبه جوان، باعث حذف اثر شده است+جزییاتی از مشکلات فیلم

سینماژورنال: در حالی که بازبینی آثار رسیده به بخشهای مختلف جشنواره سی و چهارم توسط هیأت انتخاب ادامه دارد گویا برخی از فیلمها در همین بازبینی اولیه کنار گذاشته شده‌اند و البته شرایطی درپیش گرفته شده که ضمن گفتگوهای حضوری با صاحبان این آثار از آنها درخواست شود برای کمک به اکران آثار خود بعد از جشنواره هم که شده، اخبار این حذف را جنجالی نکنند.

شنیده‌های سینماژورنال حکایت از آن دارد که “پارادایس” تازه‌ترین ساخته علی عطشانی کارگردانی که در همه سالهای اخیر حواشی‌اش بیشتر از متن بوده جزو نخستین آثار حذف شده از سبد جشنواره بوده است.

“پارادایس” که کار تولید آن نیمه اول سال به اتمام رسید به دلیل آنچه مضمون ملتهب و شباهتهای داستانی با فضای فیلم جنجالی “مارمولک” قلمداد شده حذف گردیده است.

شوخی با روحانیون درست مانند “مارمولک”

فیلمبرداری این فیلم که در آن مهران رجبی نقش رییس حوزه علیمه را بازی کرده و جواد عزتی و محمدعلی نجفیان ایفاگر دو طلبه هستند،  سال قبل در آلمان انجام شد و حین فیلمبرداری نیز خبری درباره حضور گلشیفته فراهانی سرصحنه فیلمبرداری آن منتشر شده بود!

“پارادایس” درست به مانند “مارمولک” بار کمدی خود را از شوخی با روحانیون وام گرفته است.

البته به جای “مارمولک” که رفتن یک سارق در جلد روحانی بود که موقعیتهای کمدی تشکیل می‌داد در اینجا دو طلبه و یک روحانی هستند که درگیر موقعیتهای طنزآمیز می‌شوند.

اشارات صریح به تعارضات رفتاری مسئولان مملکتی+پرسشهای طعنه‌آمیز یک طلبه

عطشانی که همین هفته با فیلم “نقش نگار” با بازی ناصر ملک‌مطیعی به سینماها می‌آید(اینجا را بخوانید) در “پارادایس” به بخشی از تعارضاتی اشاره کرده که در رفتار برخی مسئولان مملکتی وجود دارد و البته این اشارات بوده که بخشی از مشکلات را رقم زده است.

بخش دیگر مشکلات “پارادایس” ناشی از درگیریهای لفظی بوده که مرتب میان یکی از طلبه‌ها با رئیس حوزه علمیه محل تحصیلش رخ می‌دهد؛

به گزارش سینماژورنال در مرکزیت فیلم دو طلبه حضور دارند که برای شرکت در یک کنفرانس به برلین می‌روند و این در حالی است که رییس حوزه علمیه هم با آنها همسفر می‌شود. پرسشهای طعنه‌آمیز یکی از این دو طلبه که حیطه‌های مختلفی از دلایل فیلترینگ اپلیکیشنهای ارتباطی تا ماجرای حضور زنان در استادیوم را دربرمی‌گیرد سبب‌ساز آن شده که برخی از اعضای هیأت انتخاب تصمیم‌گیری درباره این فیلم را به حذف این نماها موکول کند.

اختلاف در هیأت انتخاب و رایزنیهای عطشانی برای فرستادن فیلم به جشنواره

این روزها علی عطشانی کارگردان و تهیه کننده “پارادایس” به دنبال رایزنی با مقامات بالای سازمان سینمایی است تا بتواند فیلمش را در جشنواره به نمایش درآورد.

مخالفت آشکار 3 عضو هیأت انتخاب باعث شده تا اینجای کار او یکی از حذف شدگان سودای سیمرغ جشنواره باشد با این حال موافقت دو عضو دیگر هیأت انتخاب با فیلم که به بروز یک سری اختلافات در هیأت انتخاب انجامیده باعث شده عطشانی همچنان امیدوار باشد که بتواند با لابی کردن فیلمش را به جشنواره بفرستد.

پارادایس
محمدعلی نجفیان، مهران رجبی و جواد عزتی در نمایی از “پارادایس”