1

و بالاخره سرانجام جشنواره سی و ششم؛ آنهایی که خشنود شدند و آنهایی که رستگار…⇐ خشنودی سازمان ارزشی اوج با ۹جایزه+خشنودی خواهرزاده‌اش «کتی» با ۳جایزه+خشنودی برادرش «بهرام» با ۱جایزه+خشنودی آقازاده اقتصادی و تهیه‌کننده مطبوع شهردار سابق هر کدام با ۲جایزه+رستگاری «مغزها…» با جایزه مردمی+رستگاری مستقلانی نظیر «امیر»، «کار کثیف» و… بدون جایزه!

سینماروزان: اختتامیه جشنواره سی و ششم فیلم فجر در حالی برگزار شد که سخنرانی‌های ابتدایی مراسم و به خصوص پیام طولانی رییس جمهور که توسط وزیر ارشاد خوانده شد موجب طولانی شدن کل مراسم شد و فضایی را بر مراسم حاکم ساخت که خمیازه‌های چهره‌هایی همچون سعید آقاخانی و محسن شاه‌ابراهیمی قاب دوربینها را به خود اختصاص داد.

به گزارش سینماروزان توزیع جوایز در اختتامیه جشنواره منطبق با پیش بینی‌ها با غلبه محصولات ارگانی همراه بود و از جمله 9 سیمرغ که به دو فیلم «به وقت شام»(3سیمرغ) و «تنگه ابوقریب»(6سیمرغ) از محصولات سازمان هنری-رسانه‌ای اوج رسید. فیلم 3ارگانی «سرو زیر آب» هم 3 سیمرغ به خود اختصای داد.

«مغزهای کوچک زنگ‌زده» فیلم پرطرفدار جشنواره هرچند در بسیاری از بخشها از جمله بازیگری نادیده گرفته شد اما در نهایت 4 سیمرغ نصیب این فیلم شد و از جمله سیمرغ بهترین فیلم از نگاه آرای مردمی!!

«عرق سرد» فیلمی که نوری پیکچرز متعلق به کتایون شهابی خواهرزاده فرشته طائرپور عضو هیأت داوران در تولید آن نقش داشته است نیز 3 سیمرغ را به خود اختصاص داد. یکی از جوایز «عرق سرد» جایزه تدوین بود که به بهرام دهقانی رسید؛ تدوینگری که برادرش خسرو در هیأت داوران حضور داشت.

«بمب» تولیدی احسان رسول‌اف آقازاده مدیرعامل بانک آینده دو جایزه را به خود اختصاص داد درست مانند «دارکوب» متعلق به تهیه کننده منسوب به محمدباقر قالیباف که آن هم دو جایزه به خود اختصاص داد. «چهارراه استانبول» هم دو سیمرغ گرفت.

در اختتامیه جشنواره فیلم فجر کم نبودند مستقلان شایسته ای که سیمرغ نگرفتند اما رستگار شدند؛ «کار کثیف»، «امیر»، «جشن دلتنگی» و «اتاق تاریک» از جمله آثار قابل قبول جشنواره بودند که نه سهمی از نامزدیها داشتند و نه سهمی از اختتامیه ولی قطعا برخورد مخاطبان با آنها تکلیف را مشخص خواهد کرد.

فهرست کامل جوایز اعطاء شده در جشنواره سی و ششم فجر به شرح زیر است:

–فیلم
تنگه ابوقریب/سعید ملکان

–سیمرغ مردمی
مغزهای کوچک زنگ زده/سعید سعدی

–فیلم از نگاه ملی
سرو زیر آب/حامد حسینی

–کارگردانی
ابراهیم حاتمی‌کیا/به وقت شام
بهرام توکلی/تنگه ابوقریب

–فیلمنامه
کامبوزیا پرتوی/کامیون
هومن سیدی/مغزهای کوچک زنگ زده

–جایزه ویژه هیات داوران
بمب/پیمان معادی

–فیلم اول
خجالت نکش/رضا مقصودی

–هنروتجربه
مغزهای کوچک زنگ زده/هومن سیدی

–بازیگر اصلی مرد
امیر جدیدی/عرق سرد و تنگه ابوقریب
امین حیایی/شعله‌ور -دیپلم افتخار

–بازیگر اصلی زن
سارا بهرامی/دارکوب

–بازیگر مکمل مرد
جمشید هاشم‌پور/دارکوب

–بازیگر مکمل زن
سحر دولتشاهی/چهارراه استانبول و عرق سرد

–فیلمبرداری
علیرضا زرین‌دست/سرو زیر آب

–موسیقی
کارن همایونفر/به وقت شام

–چهره پردازی
سعید ملکان/تنگه ابوقریب

–تدوین
بهرام دهقانی و محمد نجاریان/عرق سرد

–طراحی صحنه
عباس بلوندی/سرو زیر آب

–طراحی لباس
سارا خالدی/بمب

–جلوه های بصری
فرید ناظرفصیحی/چهارراه استانبول

–جلوه های میدانی
محسن روزبهانی/تنگه ابوقریب

–صداگذاری
علیرضا علویان/به وقت شام و مغزهای کوچک زنگ زده

–صدابرداری
رشید دانشمند/دارکوب

–فیلم کوتاه
حیوان/برادران ارک