1

وزارت اطلاعات، کارگردان «قلاده ها…» را نیروی منفصل این وزارتخانه خواند!!/مدیر ارشاد، فیلم آقازاده این کارگردان را فاقد مجوز دانست!!⇔پرسش: آیا کسی میداند چرا آقازادۀ کارگردان «قلاده‌ها…» با حذف  «طالبی» از نام خانوادگیش فعالیت میکند؟

سینماروزان: اعتراضات ابوالقاسم طالبی کارگردان «قلاده های طلا» به پخش نسخه سانسورشده این فیلم انتخاباتی از رسانه ملی موجب از یک طرف شرایط حضور این کارگردان در برنامه صبحگاهی شبکه اول سیما در روز نهم دی را فراهم کرد و از طرف دیگر یک مقام وزارت اطلاعات را به واکنش واداشت.

یک مقام آگاه در وزارت اطلاعات در پی بازپخش فیلم «قلاده‌های طلا» از رسانه ملی به «ایسنا» اعلام کرد: متأسفانه امسال هم رسانه ملی علی‌رغم تذکراتی که در سال‌های قبل داده شده بود، این فیلم را پخش کرد. پرداختن هنری به ماجرای فتنه سال ۸۸ اقدام ارزشمندی است اما متاسفأنه بخش‌هایی از فیلم که مرتبط با وزارت اطلاعات است، سراسر دروغ‌پردازی و مشحون از تهمت‌های ناروا به مجموعه سربازان گمنام امام زمان (عج) می‌باشد. البته از کارگردان فیلم که جزو پرسنل وزارت اطلاعات بوده و به هر دلیل از این وزارتخانه منفصل شده است، انتظار چنین تهمت‌پراکنی‌هایی نمی‌رفت.

این همه حاشیه‌سازیهای حول ابوالقاسم طالبی در یک هفته اخیر نبود چون آقازاده این کارگردان علی طالبی طادی که با حذف «طالبی» و با پسوند نام خانوادگیش مشغول مستندسازی است نیز به خاطر ساخت بدون مجوز مستند «هاشمی زنده است» با انتقاد مدیرکل مستند و نمایش خانگی ارشاد مواجه شد. «هاشمی زنده است» مستندی است در نقد کارنامه علی اکبر هاشمی رفسنجانی که در موسسه ارزشی سفیرفیلم تولید شده است!

حسین پارسایی مدیرکل مستند و نمایش خانگی وزارت ارشاد درباره مستند «هاشمی زنده است» به کارگردانی آقازاده طالبی که در برخی سایت‌های فروش فیلم عرضه شده و در محافلی همچون دانشگاه هم نمایش داده شده و قرار است در جشنواره مردمی عمار هم اکران شود، به «ایسنا» بیان کرد: آثاری که دارای پروانه نمایش باشند حتما در پروانه آن‌ها قید می‌شود که در مراکز فرهنگی، جشنواره یا VOD حق نمایش دارند یعنی اثری که مجوز دارد صرفا در همان محدوده‌ای که مجوز تعیین کرده امکان نمایش خواهد داشت که ممکن است مثلا یک نمایش تک‌سانس باشد. این فیلم مستند هیچ مجوزی ندارد و در هیچ جایی نمی‌تواند نمایش داده شود. ضمن اینکه هر مجوز نمایش، بازه زمانی دارد. مستند «هاشمی زنده است» حتی برای تک سانس هم طبق مقررات و آیین‌نامه‌های معاونت نظارت و ارزشیابی باید از دفتر نمایش خانگی،  مستند و کوتاه مجوز بگیرد و هر اثری حتی اگر یک فیلم کوتاه باشد و نمایش عمومی داشته باشد، نه مکان و نه مدت زمان اثر هیچ اهمیتی ندارد اما آنچه مهم است مجوزی است که باید از این دفتر بگیرد. 100 درصد لازم بوده که برای ساخت چنین مستندی پروانه گرفته شود و تمام آثار باید هم پروانه ساخت داشته باشند و هم پروانه نمایش و در این مورد «مستند هاشمی زنده است» کل اثر فاقد مجوز است. به این ترتیب در چنین مواردی، مسئولان محل اکران هر فیلم، باید استعلام کنند که آیا این اثر دارای مجوز هست یا خیر و اگر اینطور نباشد براساس گزارش‌ها از طریق حراست سازمان سینمایی اقدام خواهد شد.

ابوالقاسم طالبی به جز علی طادی، فرزندی به نام محمد طادی هم دارد که او نیز سابقه مستندسازی دارد و چند سال قبل با مستندی به نام «سرگردون» در نقد شبکه های ماهواره ای به شبکه خانگی آمده بود. اینکه فرزندان طالبی با حذف «طالبی» و اصرار بر نام خانوادگی «طادی» فعالیت میکنند جای سوال است. آیا ایشان واهمه این را دارند که به عنوان آقازاده مورد نقد قرار گیرند؟؟