1

ورود رسمی افخمی به دالان می‌تو!؟

سینماروزان/حامد مظفری: بهروز افخمی که در سال‌های اخیر بیشتر به عنوان مجری برنامه های سینمایی نمود داشته با تهیه‌کنندگی یک فیلم جدید به حرفه سینما بازمی‌گردد.

فیلم تازه افخمی #استاد نام دارد که عماد حسینی بناست آن را بسازد. عمده فعالیت قبلی احسان عمادی همکاری در تولید محصول یا انتشار نشریاتی است عمدتا متعلق به جریان موسوم به ارزشی.

عماد حسینی عضو هیات مدیره موسسه فردایی دیگر است؛ موسسه ای به مدیرعاملی مجید رجبی معمار که محمدحسین مهدویان، حبیب والی‌نژاد، محمد آوینی و اردلان عاشوری هم در هیات مدیره آن حضور داشته‌اند.

آنچه بناست این فعال جریان ارزشی به تهیه‌کنندگی افخمی بسازد با عنوان #استاد برداشتی از #نمایشنامه_اولئانا اثر دیوید ممت آمریکایی است. #اولئاند نمایشنامه‌‌ای متمرکز بر درگیری میان یک استاد مرد دانشگاه و یک دانشجوی دختر است‌. دختر دانشجو در ابتدا و برای پاس کردن یک واحد درسی وارد رابطه با استاد شده و مدتی بعد مدعی تجاوز استاد شده و به جریانی می‌پیوندد که قصد افشاگری علیه استاد را دارد…

کاملا پیداست که فیلم استاد متاثر از حواشی جنبش می‌تو ساخته می‌شود. جنبشی که افخمی صریحا حامیان ایرانی آن را زیر سوال برد. بهروز افخمی خرداد امسال در انتقاد به «جنبش می تو» گفته بود: این وضعیت خجالت آور است و خیلی از این ادعا‌ها هیچ دلیل محکمه پسندی ندارد. انگار این مدعیان هیچ اخلاقی را یاد نگرفته‌اند. وقتی خود سینماگران هیچ چیزی را رعایت نمی‌کنند نمی‌شود به امثال رائفی پور خرده گرفت که چرا متلک به سینما می‌اندازند.

اگر بخواهیم با توجه به اظهارات صریح افخمی علیه جنبش می‌تو و سوابق کارگردان، پیش‌بینی کنیم باید بگوییم بعید است #استاد نگاهی همدلانه به دختر دانشجو داشته باشد مگر اینکه سازندگان اصلا نخواهند موضع‌گیری کنند که در آن صورت گرفتار نوعی انفعال شده و به سبک سینمای اصغری به دام پایان باز خواهند افتاد.

ورای ورود رسمی جریان ارزشی به تولید فیلم مرتبط با می‌تو، اینکه افخمی به جای کارگردانی، تهيه‌کنندگی #استاد را برعهده گرفته می‌تواند این معنا را داشته باشد که دیگر جریان ارزشی هم امیدی به کارگردانی افخمی ندارد؟؟ افخمی در سال‌های اخیر فقط کارگردانی سریالی به نام #رعد_و_برق را انجام داده که همچنان مدتها بعد از تولید، وضعیت بلاتکلیفی دارد.

عماد حسینی عضو هیات مدیره موسسه ای است که مهدویان و والی نژاد هم در آن عضویت داسته‌اند. پیشتر مهدویان با حمایت ارگان‌ها و جریانات ارزشی وارد سینما شد ولی دیری نپایید که ترجیح داد به جای تولید آثار استراتژیک به سمت تولید ملودرام‌های پر از خط چشم همچون #زخم_کاری برود.

باید منتظر نتیجه نهایی #استاد ماند و دید ورود افخمی به عنوان تهیه‌کننده برای حمایت از یک فعال ارزشی به نام احسان عمادی به نتیجه‌ای قابل قبول بدل خواهد شد؟ و این بار فیلم‌سازی به جریان ارزشی تحویل داده خواهد شد که تا انتها، جریانی که حامی اش بوده را ارج نهد و پایش بایستد؟؟

وود رسمی افخمی به دالان می‌تو؟
وود رسمی افخمی به دالان می‌تو؟