1

واکنش یک کارگردان به تخصیص بودجه ۳۵ میلیاردی برای تولیدات فاخر⇐این گونه است که ویژه‌خواران، فربه‌تر می‌شوند و مستقلان، نحیف‌تر!

سینماروزان: خبر تخصیص بودجه 35 میلیاردی برای تولیدات فاخر سینمایی از سوی وزیر ارشاد با واکنش اصغر نعیمی فیلمنامه نویس و کارگردانی مواجه شده است که امسال عاشقانه «سایه های موازی» را روی پرده داشت و علیرغم محدودیت در اکران فیلمش توانست اقبال مخاطبان را موجب شود.

به گزارش سینماروزان نعیمی که اغلب کوشیده در سینمای مستقل و وامدار بخش خصوصی کار کند با نقد تخصیص بودجه 35 میلیاردی برای تولیدات فاخر آن را موجب فربه تر شدن ویژه خواران و نحیف تر شدن مستقلان دانسته است.

متن یادداشت اصغر نعیمی را بخوانید:

اعلام اختصاص ٣٥ ميليارد تومان اعتبار براي توليد آثار فاخر از سوي وزير ارشاد، خبر خوشي براي ويژه خواران و وابستگان به بودجه هاي دولتي و خبر تلخي است براي جريان مستقل سينماي ايران.

در سينماي ايران كه بزرگترين معضل آن كثرت توليد و محدوديت ظرفيت اكران و تعداد سالن هاي نمايش است و در شرايطي كه 90 درصد از دست اندركاران اين سينما گرفتار مشكلات معيشتي هستند و متاسفانه بسياري از آنها زير خط فقر قرار دارند، چرا دولت به جاي توسعه زيرساختهاي سينما، توسعه و تجهيز سالن هاي سينما و رسيدگي به امور رفاهي، معيشتي سينماگران، همچنان بودجه های ميلياردي را صرف توليد فيلم مي كند؟

اي كاش وزير محترم ارشاد و مديران سازمان سينمايي متوجه اين نكته مي شدند كه ايده توليد فيلم فاخر محصول جاه طلبي و خودنمايي مديراني در دولت دهم بود كه مثمر ثمر بودن را تنها در توليد آثاري فرمايشي ميدانستند و تنها نتيجه اش ايجاد رانت براي گروهي نورچشمي ، ساخت آثاري فرمايشي و مخاطب گريز و گسترش بي عدالتي در عرصه سينما بود. حال توقع نمي رود مديران فعلي به جاي درس گرفتن از آن تجربه ناموفق و توجه به مسايل زيرساختي سينما و نيازهاي ضروري دست اندركاران آن، باز هم بودجه هاي گزاف را صرف تداوم و تكرار يك تجربه شكست خورده و امري پيشاپيش محتوم كنند.

بايد متوجه بود كه تنها نتيجه توليد فيلم فاخر، ايجاد شرايط نابرابر رقابت ميان سينماي دولتي و مستقل، بالا بردن دستمزدها، افزايش هزينه هاي توليد و پخش، ساخت فيلم هايي فرمايشي، بدون مخاطب يا كم مخاطب و از نقطه نظر صنعتي و اقتصادي زيان ده است.

توليد فيلم فاخر فقط توليدكنندگان اين قبيل آثار را فربه تر و ثروتمندتر ميكند و سينماي مستقل را نحيف تر و در نهايت نابود خواهد كرد.