فرهاد نظری مدیرکل دفتر ثبت آثار و حفظ و احیاء میراث معنوی و طبیعی در پاسخ به این سوال که آیا پروسه ملی شدن «ربنا»ی  شجریان به دلیل نزدیک شدن به انتخابات صورت گرفته به «برنا» گفت: خیر، ثبت ملی دعای «ربنا» ارتباطی به سال پایانی دولت ندارد و به چشم حرکت تبلیغاتی و انتخاباتی نباید به آن نگاه کرد، این قضیه کاملا  فنی است، در این چهار سال حدود 400 اثر ثبت کردیم که به سرود خمینی امام، ربنای شجریان، ثبت نوروز و … می‌توانم اشاره کنم. این اتفاق از نظر ما عملی کاملا فنی و حرفه‌ای به حساب می‌آید.

وی در ادامه افزود: در آستانه ماه مبارک رمضان توانستیم «ربنا»ی شجریان را که همه مردم به آن علاقه دارند را به ثبت ملی برسانیم که اتفاق مثبت و مبارکی است زیرا این اثر جزو میراث مردم به شمار می رود.

نظری در رابطه با اینکه برخی سوالی مبنی بر چگونگی ثبت ملی «ربنا»ی مطرح می کنند، توضیح داد: آمادگی کامل داریم تا اگر در این زمینه ابهامی وجود دارد آن را از بین ببریم، زیرا این اثر هم مانند سایر آثار دیگر به ثبت رسیده و پرونده‌ای برای آن تشکیل شد تا ویژگی‌های ملی آن بررسی شود و در آخر مسوولانی که باید در این ارتباط تصمیم بگیرند دعای «ربنا»ی شجریان را جزو آثار شاخص فرهنگی محسوب کردند که ارزش ثبت ملی شدن را دارد که طی فرآیندی معاون میراث فرهنگی پرونده «ربنا»ی شجریان را برای ثبت ملی امضا کرد و سپس رسانه ها و جراید را در جریان ثبت آن قرار گذاشتیم. ثبت مابقی آثار هم چنین مسیری را برای ثبت طی کند.

نظری در خصوص غیبت محمدرضا شجریان در مراسم ثبت ملی دعای خودش بیان کرد: وی به خاطر وضعیت جسمانی قادر به حضور در این مراسم نبود. البته اگر  همایون شجریان فرزند محمدرضا شجریان هم حضور نداشت، اختلالی در روند ثبت «ربنا» پیش نمی‌آمد و سازمان میراث فرهنگی  این اثر را ثبت می‌کرد.

این مدیر دولتی بدون اشاره به سندی که نشان دهنده رضایت شجریان باشد خاطر نشان کرد: رضایت رکن اساسی در این اتفاق به شمار می آید. اگر محمدرضا شجریان موافق نبود، هیچ وقت این مهم انجام نمیگرفت. سازمان میراث فرهنگی سال‌های گذشته موفق به ثبت ملی «اذان» مرحوم موذن زاده اردبیلی شد، در واقع همه این آثار در دل و جان ما ایرانیان جای دارد و ما هم موظف هستیم چنین آثاری را ثبت ملی کنیم.

نظری در پایان گفتگویش همچنان بر فنی بودن این ثبت ملی تأکید کرده و گفت: این پرونده هم مانند پرونده‌های دیگر روند ثبت ملی شدن را مانند پیاده‌روی اربعین طی کرده است که ثبت ملی هر 2 در دولت یازدهم اتفاق افتاده است. هر شخصی هم که در این ارتباط اعتراض دارد، به سایت میراث فرهنگی مراجعه کند و دستاورد و عملکرد ما را در این زمینه تماشا کند.