1

واکنش کارگردان پروژه معلق «فصل شکار» به سینماروزان⇐بنایی بر اکران «کربلا…» نداشتم ولی حوزه هنری خواست فیلم را اکران کند/قرار بود یکی دو حامی ارگانی از  «فصل شکار» حمایت کنند اما نشد/صف مدعیان طولانیست و تعدادشان بیشمار…

سینماروزان: انتشار گزارش سه روز قبل سینماروزان و طرح سوالاتی درباره دلایل توقف پروژه ای به نام «فصل شکار» آن هم بعد از گذشت 80 درصد از فیلمبرداری(اینجا را بخوانید) با واکنش داریوش یاری کارگردان فیلم مواجه شد.

به گزارش سینماروزان داریوش یاری در کنار گله گزاری که در این سالها همواره نثار رسانه‌های صریح شده است از بدقولی یکی دو حامی ارگانی که بنا بود به «فصل شکار» کمک کنند هم سخن گفته است آن هم با ذکر عبارت «حمایتهای مالی اندک»!

متن جوابیه داریوش یاری را بخوانید:

درباره خبر توقف تولید «فصل شکار» مطلبی را در سایت شما خواندم . در آن به مسائلی اشاره کرده بودید که لازم شد چند نکته را به عرض آن رسانه محترم برسانم. طبیعتا این جوابیه هم باید مانند آن قضاوت های یک طرفه تان در سایت درج شود. نخست اینکه من در دسترس هستم. ارتباط با پروژه نباید مشقت چندانی برایتان داشته باشد که بدون اطلاع، یک طرفه به قاضی و قضاوت بروید.
و اما بعد، اینکه از فیلم «کربلا جغرافیای یک تاریخ» و فروش غیر قابل توجهش نوشته بودید. باید بدانید که این مستند داستانی که به سفارش حوزه هنری ساخته شد از ابتدا بنایی بر اکران سینمایی نداشته است. در آستانه محرم گذشته متولی ساخت فیلم تصمیم گرفت به دلیل مناسبت آن را در چند تک سانس محدود اکران نماید و لذا بنایی بر فروش هم نداشته است. اما اگر به ساعات نمایش و سالن های آن توجه کنید و با عدد فروش کنار هم بگذارید قانع می شوید که با این شرایط فروش بدی هم نداشته. همچنین این فیلم یک صدم بودجه آثار مشابه را هم مصرف نکرده ولی بهتر است بدانید برخی بینندگان آن گمان کرده بودند که در فیلم از تصاویر آرشیوی آثار میلیاردی قبلی استفاده شده و وقتی متوجه شدند که ما حتی یک پلان آرشیوی در این فیلم نداریم انگشت تعجب به دهان گرفتند!
اما اینکه اشاره کرده بودید که فیلم ها مدیر تولید دارند و با برنامه ریزی باید تولید شوند، درست است وماهم این را می دانیم پسرم. اما این برنامه ریزی علاوه بر اینکه بر اساس بودجه موجود صورت می گیرد، بر اساس قول و قرار های موجود هم انجام می گیرد. و در این راستا قرار بود یکی دو حامی ارگانی از فیلم فصل شکار حمایت های مالی هرچند اندک داشته باشند که محقق نشد. شاید خودتان نامشان را حدس بزنید. و از آنجایی که من عضو هیچ گروه و باند و مافیایی نبوده و نیستم و نخواهم بود و همیشه با شرایط موجود فیلم خودم را ساختم، جذابیت زیادی برای حامیان ندارم! البته همزمانی فیلمبرداری با بحران های محیطی و وقوع بهمن های پیاپی و برف های سنگین در همان مناطق شاید یک دلیل آن باشد. در هر حال فصل شکار در همین شرایط و در برف و کولاک و توفان با مشقات فراوان، برف روبی های روزانه لوکیشن ها و ایستادگی و دلدادگی عوامل، حدود 80 درصد کار را پیش برد. که صمیمانه و خاضعانه باید از آنان تشکر کنم. اما با وقوع همین اتفاقات بسیاری از پیش بینی ها از بین رفت و هزینه را مضاعف نمود و لذا طبیعی است که بودجه کم بیاوریم. این راهم اضافه کنید که در چنین شرایطی تمام ارگان ها و سازمان ها و مسئولین که شاید می توانستند کمک فیزیکی و یا معنوی هم به مابکنند، درگیر حل بحران مناطق هستند و برطرف کردن مشکلات ریز و درشت مان هم برعهده خودمان بود!
و اما اینکه پروژه «فصل شکار » را با فیلم دیگری مقایسه نمودید و از لفظ ترفند برای خبر توقف تولید آن استفاده کردید. باید بگویم من هیچ اطلاع و قضاوتی از آن پروژه نداشته و ندارم و دلیل این ارتباط را نیز متوجه نشدم. گویا جدیدا یک بازیگر مشترک باعث پدید آمدن استراتژی های مشترک هم در دو پروژه بی ربط به یکدیگر می شود! یا شاید آن بازیگر عامل استراتژیست ماجراست! از شوخی که بگذریم تنها باید ابراز تاسف کنم که صداقت آنقدر متاع بی ارزشی شده که دیگر نمی شود آن را به راحتی عرضه کرد و پذیرفت! آنقدر اذهان مشوش از بی صداقتی ها زیاد شده که دیگر باید به چشمان خودمان هم به دیده شک و تردید بنگریم! و بهتر است بدانید این همان اتفاقی است که «فصل شکار» را برای بیان آن می سازم. در جامعه بحران زده اخلاقی اعتماد قربانی می شود و همه دروغگو خوانده می شوند و تر و خشک با هم می سوزند و همه با یک چوب کتک می خورند و خوشحالم که فصل شکار اتفاقا چنین موضوعی را طرح می کند.
با آگاهی به این مهم به عنوان فیلمسازعاشورایی خواستم این بار با طرح موضوعی اجتماعی و اشاره به آسیب هایی که اخلاق و خانواده و جامعه را هدف گرفته فیلمی بسازم تا از فسادی که در جامعه خویش می بینم حرف بزنم.شک ندارم صف مدعیان طولانیست و تعدادشان بیشمار…
البته نگران نیستم. «فصل شکار» در هرحال ساخته خواهد شد و خدا همانند ایام سخت فیلمبرداری همچنان با ما هست.
امیدوارم رسانه های مدعی عدالت از این پس با اندکی تامل، عادلانه تر به اتفاقات اطراف بنگرند و از راندن همه با یک چوب که عین بی عدالتی است پرهیز کنند.