1

واکنش مهرداد فرید به ادعاهای طرح شده در رسانه ملی درباره «جن زیبا»⇐آیا تولیدکنندگان «۲۰٫۳۰» سواد سینمایی ندارند؟!/آخر کدام تهیه‌کننده‌ایست که میلیاردها خرج فیلمی کند برای جشنواره فجر!؟/در زمان تمدید پروانه ساخت حتی کپی پاسپورت «نورگل یشیلچای» را هم ضمیمه کردم!/هنوز نمی‌دانند که من تهیه‌کننده «جن زیبا» هستم و نه کارگردان آن!/مگر نهادهای امنیتی بیکارند که وقتشان را صرف صدور مجوز برای بازیگران سینما کنند؟/اگر جلوی «جن زیبا» را بگیرند پس باید جلوی «خانم یایا»ی کاهانی و «تکزاس»اطیابی را هم بگیرند!/چطور بود که زمان اکران «سلام بمبئی» با حضور بازیگر زن هندی، تلویزیون چیزی نگفت؟!/سازمان سینمایی مدام بر تولید مشترک تأکید دارد و تولید مشترک امکانپذیر نیست مگر با استفاده از عوامل مشترک!

سینماروزان/مهدی فلاح‌صابر: حواشی حضور «نورگل یشیلچای» بازیگر سریالهای «گوزل» و «عشق و جزا» در فیلم «جن زیبا» به کارگردانی بایرام فضلی و تهیه‌کنندگی مهرداد فرید همچنان ادامه دارد.

به تازگی بخش خبری «20.30»رسانه ملی، به حضور یشیلچای بازیگر ترک در این فیلم تاخته و حتی مدعی شده که این فیلم باید مجددا با حضور بازیگری ایرانی فیلمبرداری شود!! این ادعاها با واکنش صریح مهرداد فرید تهیه کننده «جن زیبا» مواجه شد که در گفتگو با سینماروزان به شدت ادعاهای این بخش خبری را زیر سوال برد.

مهرداد فرید با زیر سوال بردن میزان آگاهی سینمایی تولیدکنندگان «20.30» به سینماروزان گفت: آیا تهیه‌کننده این گزارش و یا خود گزارشگر این خبر چندان سواد سینمایی نداشته و در واقع با مقدمات حرفه ای سینما آشنایی ندارند؟؟ به طور مثال در گزارش خود عنوان کردند که فیلم «جن زیبا» برای جشنواره فیلم فجر ساخته شده که این خنده دار ترین بخش گزارش بود! آخر کدام فیلمسازی می آید که فقط برای جشنواره فیلم بسازد؟ این ادعا بدان معنی است که عوامل این گزارش حتی تراز کاری سینما را نمیدانند.

فرید ادامه داد: یعنی یک تهیه کننده یا سرمایه‌گذار میلیاردها تومان خرج ساخت یک فیلم میکند به خاطر حضور در جشنواره فیلم فجر؟ مثل این است که بگویند فلانی فیلم میسازد برای اسکار یا جشنواره کن! صدها سال است که در کل دنیا فیلم سینمایی ساخته میشود برای مردم و ما فیلم می‌سازیم که مردم ببینند. جشنواره فیلم فجر یعنی چه؟ البته من و دیگر فیلمسازان بدمان نمی‌آید که فیلممان در جشنواره نمایش داده شود و مورد تشویق قرار بگیرد! ولی گزارشگر با همین یک جمله نشان داد که متعلق به وادی سینما نیست و در این امر سررشته ندارد و متأسفانه تلویزیون در حوزه سینما خبرنگار حرفه ای استخدام نکرده است!

این کارگردان با اشاره به گاف برخی رسانه ها که نام وی را به عنوان کارگردان «جن زیبا» آورده بود، افزود: یک خبرنگار یا گزارشگر باید با حوزه کاریش آشنا باشد. مثلا خبرنگار حوزه پزشکی میبایست با اصول آن حوزه آشنا باشد یا مثلا خبرنگار حوزه نشر و کتاب باید با مقدمات و مبانی ساز و کار نشر آشنا باشد. وقتی گزارشگر بدون اطلاع از قوانین و اصول فیلمسازی اقدام به تهیه گزارش میکند، میشود این چیزی که میبینیم. مثلا خبرنگاری آمده و میگوید کارگردان «جن زیبا» مهرداد فرید است یعنی هنوز نمیدانند من تهیه کننده فیلم هستم!!! سالهاست که در دنیای وب، مرورگری داریم به اسم «گوگل» که حتی بچه های کم سن و سال هم کارکردن با آن را بلدند. چرا نباید یک خبرنگار پیش از تهیه گزارش حداقل سرچی بکند و اطلاعاتی را جمع آوری نمایند و یکسری موارد اولیه را یاد بگیرد و بعد در مورد آن خبر و گزارش تهیه کنند.

این تهیه کننده سینما درباره برخی موارد مطرح شده در گزارش «20.30» مثلا عدم استعلام از نهادهای امنیتی برای حضور «نورگل یشیلچای» به سینماروزان اظهار داشت: گزارشگر این خبر عنوان کرده چرا این بازیگر بدون استعلام از نهادهای امنیتی در این فیلم حضور پیدا کرده که این هم یکی دیگر از حرفهای مضحک و خنده دار روزگار است! در پاسخ به ایشان عرض میکنم مگر نهادهای امنیتی بیکارند؟ این همه مسائل مهم و حیاتی در دستور کار دارند بعد فیلمسازان یکی یکی بیایند و بروند در نهادهای امنیتی بپرسند که شما فلان بازیگر یا فلان کارگردان را قبول دارید یا تایید می کنید؟ بیان اینگونه مطالب از سوی رسانه هایی که نام ملی گرفته اند(!) بسیار خنده دار است.

فرید تأکید کرد: تنها مرجع استعلام ما وزارت ارشاد است که اصلا امنیتی نیست و یک نهاد کاملا فرهنگی و هنری است و اصول و عقاید کار ذیل پرچم جمهوری اسلامی را میداند و تمام کارگردانها و تهیه کننده های سینما هم آگاه هستند که در جمهوری اسلامی چگونه باید فیلم بسازند. ما یک پروانه ساخت داریم که وقتی آن را اخذ می‌کنیم برمبنای آن کار را میسازیم. دیگر چکار داریم که برویم از نهادهای امنیتی استعلام کنیم؟ اگر من بروم وزارت اطلاعات و در بزنم و بگویم آقا من این کار را میخواهم بکنم و این عمل را میخواهم انجام بدهم آیا به من نمی‌خندند؟ من در زمان درخواست تمدید اعتبار پروانه ساخت حتی کپی پاسپورت بازیگر ترکیه‌ای فیلم را پیوست کردم که اگر مخالفتی دارند پروانه را تمدید نکنند که البته پروانه تمدید شد و هنوز هم معتبر است.

مهرداد فرید با اشاره به حواشی حضور «نورگل یشیلچای» ادامه داد: بنده از روز اولی که فرم درخواست پروانه ساخت را پر کردم در ذیل آن نوشتم که این فیلم با حضور بازیگر و ستاره سینما و تلویزیون ترکیه ساخته خواهد شد و در غیر اینصورت اصلا ساخته نخواهد شد و اگر شما مخالف هستید به من پروانه ساخت ندهید ولی پروانه ساخت صادر شد و ما با حضور این بازیگر مشغول تولید فیلم شدیم. حال من از این خانم گزارشگر سوال دارم که آیا مردم ما حق دیدن فیلم سینمایی ایرانی با حضور بازیگران خارجی را ندارند؟ اگر فردا فیلم اصغر فرهادی با حضور پنه لوپه کروز بخواهد در ایران پخش شود آیا مردم حق دیدن آن را ندارند؟ آیا فیلم «گذشته»  فرهادی که با حضور بازیگر سینمای فرانسه ساخته شد نباید اکران میشد؟ مگر آن بازیگر فرانسوی قبل از حضور در این فیلم، در فیلمهایی بازی کرده که با قوانین و موازین جمهوری اسلامی مطابقت داشته؟ فیلم «خانم یایا»ی عبدالرضا کاهانی در تایلند و با حضور بازیگر زن تایلندی ساخته میشود. آیا مردم حق دیدن این فیلم را ندارند؟ یا مسعود اطیابی کارگردان فیلم ارگانی «ماه گرفتگی» در برزیل در حال تولید «تکزاس» با حضور بازیگران زن برزیلی هستند نباید مردم فیلمش را ببیند؟ آیا «سلام بمبئی» که بازیگر زن هندی در آن بازی کرد نباید اکران میشد؟ مگر «دیا میرزا» محجبه بود؟ چطور در زمان اکران آن فیلم تلویزیون چیزی نگفت؟ اگر جلوی «جن زیبا» را بگیرند پس باید جلوی اکران این فیلمها را هم می گرفتند.

مهرداد فرید
مهرداد فرید

کارگردان «همخانه» و «بی‌تابی بیتا» ادامه داد: حالا که من پروژه ام را ده ها قدم به موازین ساخت فیلم در ایران نزدیکتر کرده و فیلمم را با حضور این خانم بازیگر ذیل پرچم جمهوری اسلامی و با حجاب مورد قبول وزارت ارشاد و نهادهای فرهنگی کشور تولید کرده ام نباید تشویق شوم؟ یا آنهایی که بیرون از جغرافیای ایران فیلمشان را میسازند و در ایران به نمایش در می آورند دارند خلاف میکنند؟ نهادهای امنیتی چرا انگشت روی آنها نمیگذارند؟ چرا آنها را مواخذه نمیکنند؟ اگر این گونه باشد که اصغر فرهادی و نظایر آنها نباید به ایران برگردند. به نظرم گزارشگر صدا و سیما وارد بحثی شده که از آن اطلاع کاملی ندارد و حرفهایی را بیان میکند که کاملا خاله زنکی و متعلق به نشریات زرد است.

این تهیه کننده سینما در واکنش به بخشی از گزارش که در آن ادعا شده بود مسئولان سینمایی خواستار فیلمبرداری مجدد این فیلم با یک بازیگر زن ایرانی شده اند به سینماروزان گفت: این گونه صحبتها و حرفها بعد از اینکه فیلمبرداری کار به اتمام رسیده غیر قابل قبول است. اگر روزی وزارت ارشاد چنین حرفی بزند که من بعید میدانم زده باشد با ساز و کار ساخت فیلم در ایران سازگار نیست. به این دلیل که وقتی شما یک پروژه تولید مشترک با یک کشور خارجی را تعریف میکنید چنین حرفهایی خلاف توافقات تولید مشترک است. مسئولان سینمایی و ارشاد یا می بایست پشت تولیدات مشترک بایستند و یا باید بگویند محصولات سینمای ایران در داخل همین مرزها محدود و ساخته شود و بعد از این هیچ تولید مشترکی صورت نخواهد گرفت. وقتی در دفترچه های سیاستگذاریشان بحث تولیدات مشترک را پیش میکشند میدانند که یکی از قوانین تولید مشترک استفاده از امکانات هر دو طرف است؛هم از لحاظ مالی و هم تجهیزات و …

مهرداد فرید تأکید کرد: ما از ابتدا اعلام کردیم که «جن زیبا» یک محصول مشترک است و بر همین مبنا پروانه ساخت گرفتیم بنابراین اگر قرار است تولید مشترک نباشد خب از این به بعد ما هم نمیسازیم. ضمن اینکه باید روشن کنیم سرمایه ای که شریک ترک گذاشته را چه کنیم؟ آیا باید فیلم را بسوزانیم؟ آیا سرمایه شریک ترک را بازگردانیم؟ آیا باید کار را متوقف کنیم؟ در حالی که از همان روز صدور پروانه ساخت میتوانستند مخالفت کنند و بگویند در سینمای ایران هیچ راهی برای تولید فیلم در بیرون از مرزها وجود ندارد و شما این فیلم را نسازید و ما هم نمیساختیم. من تصور میکنم گزارشگر تلویزیون که چنین ادعاهایی را در گزارش خود بیان کرده قواعد کار را نشناخته و سیستم فیلمسازی در ایران برایش قابل درک نیست چون سازمان سینمایی نه تنها مخالفتی با تولیدات مشترک ندارد که برای بازاریابی محصولات ایرانی در کشورهای همسایه هم که شده مدام درباره لزوم تولیدات مشترک گفته است. سازمان سینمایی مدام بر تولید مشترک تأکید دارد و تولید مشترک امکانپذیر نیست مگر با استفاده از عوامل مشترک!