1

واکنش منوچهر محمدی و محمدمهدی عسکرپور به اظهارات جنجالی علیرضا رییسیان+تازه‌ترین توضیحات رییسیان

سینماژورنال: گفتگوی جنجالی علیرضا رییسیان با فریدون جیرانی در برنامه اینترنتی “35” که در آن وابستگی سیاسی خانه سینما را اصلی ترین دلیل طولانی شدن انحلال آن دانسته بود و به محمدمهدی عسکرپور و رضا میرکریمی به عنوان چهره هایی اشاره کرده بود که اول بار توسط وی به مجمع هیأت مدیره خانه سینما راه پیدا کردند(اینجا و اینجا را بخوانید) اما بعدتر به تقابل با وی پرداختند، بازخوردهای فراوانی در رسانه ها داشته است.

به گزارش سینماژورنال به نظر می رسید طیف مقابل وی در خانه سینما که البته شرایط حذف او از کانون کارگردانان خانه سینما را فراهم آورده بودند درباره صحبتهای وی واکنشهای شفاف و صریحی داشته باشند اما هیچ کدام از آنها تا این لحظه پاسخی نداده اند.

جالب است که روزنامه اصلاح طلب “شرق” برای گرفتن پاسخ چهره هایی نظیر عسکرپور و منوچهر محمدی به سراغ آنها رفته اما واکنش آنها کاملا منفعلانه بوده و به بیان بهتر آنها کاملا از پاسخگویی طفره رفته اند.

منوچهر محمدی، تهیه‌کننده سینما یکی از افرادی بود که رییسیان به شکل تلویحی از او  نقد کرد و منوچهر محمدی در پاسخ به رییسیان گفته است: «تمایلی به پاسخ‌گویی ندارم».


از آن سو محمد‌مهدی عسگرپور که از مهم‌ترین افراد نقد‌شده از سوی علیرضا رییسیان در این مصاحبه بود در گفتگو با “شرق”، پاسخ درخور را به زمان دیگري موکول کرد!

علیرضا رییسیان
علیرضا رییسیان

قصدم بیان حقایق بود

با این حال علیرضا رییسیان وقتی مجددا طرف صحبت “شرق” قرار گرفته باز هم کوشیده به صراحت هر چه بیشتر حرفهای خود را بزند و بر موضع گیری خود اصرار کند.

رییسیان درباره اینکه علت افشاگری‌تان درباره پشت‌پرده خانه سینما در این بازه زمانی چیست و چرا زودتر به آن نپرداختید  پاسخ داد: «من قصدم از انجام گفت‌وگو، ‌افشاگری نبود. بلکه بیان حقایقی بود که تاکنون عنوان نشده‌اند. چون برخی‌ها مطالب نادرستی مطرح کرده‌ و تهمت‌هایی زده‌اند که ناچار شدم به آنها پاسخ دهم. من در متن استعفانامه‌ام از ریاست کانون کارگردانان خانه سینما به مشکلات موجود اشاره کردم و نوشتم که به میل خودم استعفا کردم. حتی سه سال بعد یکی از فعالان کانون و از فیلم‌سازان مشهور متوجه کدهای من در آن نوشته شد و آنچه بیان کرده بودم را تأیید کرد. متأسفانه الان هم اثرات سوء آن نگاه‌ها را شاهدیم که نمی‌گذارند صنوف سینمایی مستقل عمل کنند. من هم منتظر زمان مناسبی بودم که این مطالب را مطرح کنم. چون معتقدم در فضای آرام باید مسائل بررسی شوند که البته تماس‌هایی گرفته شد و مرا بیشتر ترغیب کرد. در یکی، دو ماه اخیر از سه رسانه مختلف با من تماس گرفتند و خواستار انجام گفت‌وگو شدند که درنهایت با آقای فریدون جیرانی و دو رسانه دیگر دراین‌باره به گفت‌وگو نشستم».

خانه سینما برای یکدست شدن به حذف کانون اقدام کرد

کارگردان «دوران عاشقی» درباره ضرورت بیان حقایق در این روزها تأکید کرد: «احساس کردم اگر در موقعیت فعلی، شاهد بسامان‌بودن سینما بودیم و همکاران و اهالی سینما در موقعیت حرفه‌ای مناسب به‌سر می‌بردند، ‌دیگر لزومی نداشت چنین حرف‌هایی زده شود. اما متأسفانه شاهد موقعیت پررونقی در سینما نیستیم! ضمن اینکه منطق گفت‌وگوی اخیر من این بود که خانه سینما برای یکدست‌شدن به منظور آمادگی برای مقابله جدی به حذف جریانی مثل کانون و بنده اقدام کرد و نتیجه آن حذف و عمل تحریک‌آمیز این شد که کانون کارگردانان هیچ‌وقت به جایگاه واقعی‌اش برنگشت».

مشارکت حداکثری وجود ندارد

رئیس اسبق کانون کارگردانان سینمای ایران در برابر این پرسش که اساسا با توجه به اظهارات سینماگران در ادوار مختلف در رسانه‌ها که هیچ‌وقت شاهد دوران پررونق در سینما نبودیم، پس تعریفتان از پررونق‌بودن چیست، بیان کرد: «این حرف من ربطی به هیأت‌مدیره خانه سینما ندارد. بلکه بیشتر به مشارکت حداکثری صنوف مهمی همچون کارگردانان، تهیه‌کنندگان، فیلم‌نامه‌نویسان و بازیگران مربوط می‌شود که هروقت قدرت صنفی را در دست گرفتند و در رأس تصمیم‌گیری‌ها مشارکت فعال داشتند و اعضای حرفه‌ای‌شان موقعیت شغلی مناسب کسب کرده بودند، ‌توانستند روزگار پررونقی در سینمای ایران رقم بزنند».

شورای فرهنگ عمومی و معاونت حقوقی ارشاد خانه سینما را تعطیل کردند و نه هیچ کس دیگر
کارگردان فیلم «ایستگاه متروک» به این پرسش که علت دفاع شما از سیدضیاء هاشمی که یکی از متولیان تأسیس شعبه شماره ٢ خانه سینما بود، چیست، چون عده‌ای معتقدند شما با ایشان همراه بودید، ‌چنین پاسخ داد: «من که نباید بگویم نیست. آنها که مدعی‌اند چنین است، باید ادله حقوقی و محکمه‌پسند بیاورند که هست! بنده شخصا هیچ نقشی در بسته‌شدن خانه سینما نداشتم. نه‌تنها من که هیچ‌کس در تعطیلی خانه نقش نداشت. بلکه شورای فرهنگ عمومی و معاونت وقت حقوقی وزارت ارشاد به این نتیجه رسیده بودند که براساس ادله قانونی، خانه سینما باید تعطیل شود. در آن زمان هم جامعه صنفی تهیه‌کنندگان تمایل داشت از خانه سینما خارج شود؛ چون می‌خواست از وزارت کشور مجوز بگیرد. بنده هم‌ عضوشان بودم و کار بیشتری انجام ندادم. رابطه من با آقای هاشمی از نظر صنفی رابطه یک عضو با تشکیلات بود. درعین‌حال، من با ایشان و خیلی از مدیران صنفی داخل خانه سینما مثل آقایان بزرگ‌نیا، تبریزی، ‌دلپاک و… دوستی دیرینه دارم. همین».

در درگیری میان ارشاد و اهالی سینما برخی‌ها منتفع شدند
این کارگردان سینما در ادامه درباره این پرسش که شما در این گفت‌وگو اظهار کردید آقای احمدی‌نژاد در آن زمان سه‌بار تذکر داده بودند که خانه سینما گشوده شود، ‌در این‌صورت منظورتان این است که موضع شورای فرهنگ عمومی با سخنان شخص اول قوه ‌مجریه در تضاد بود، این‌گونه موضع‌گیری کرد: «من این جمله را نقل کردم. من خودم از نزدیک چنین جملاتی را نشنیدم. به هر شکل طرفین به این نتیجه رسیدند که گشودن در خانه به لحاظ حقوقی درآن زمان شدنی نیست و البته به نظرم در درگیری میان ارشاد و اهالی سینما برخی‌ها منتفع شدند».