1

واکنش منوچهر محمدی به نامه‌نگاری نمایندگان مجلس برای توقیف «اکسیدان»⇐ عده‌ای تحت‌تأثیر عوامل پشت پرده، قصدشان ضربه زدن به سینماست/علیه «مارمولک» هم هجمه‌های کاذب ایجاد کردند اما ایرانیان بیش از ۱۰ بار فیلم را دیدند/آقايان بهتر است به عواقب حرف‌ها و تصميماتشان فکر کنند/امیدوارم دوستان سر عقل بیایند وگرنه سکوت نخواهم کرد

سینماروزان: نامه 17 تن از نمایندگان مجلس به وزیر ارشاد به بهانه ضدمسیح خواندن دو فیلم «اکسیدان» و «مادر قلب اتمی» هرچند با واکنش تند علیرضا رحیمی نماینده تهران در مجلس مواجه شد که این نامه نگاری را زیر سوال برد(اینجا را بخوانید) اما ترکشهای این اتفاق باعث شده منوچهر محمدی تهیه کننده «اکسیدان» در گفتگو با «شرق» به صراحت به انتقاد از این نامه نگاری ها پرداخته و حتی شانتاژکنندگان را تهدید کند به اینکه اگر سر عقل نیایند سکوت نخواهد کرد.

تهيه‌کننده «اکسيدان» با اشاره به ماجرای پیش آمده برای «اکسیدان» بیان داشت: يکي از مشکلات جدي سينماي ايران در اين سال‌ها اين بوده که برخي‌ها بدون اينکه فيلمي را ديده باشند درباره آن فيلم قضاوت مي‌کنند. چون اين آسيبي است که من در مقام تهيه‌کننده متأسفانه در برخي از فيلم‌هايم با آن مواجه شده‌ام.

وی ادامه داد: البته امروزه همگان مي‌دانند آن موج کاذب و هيجاني که عليه فيلم «مارمولک» در زمان اکرانش به راه انداختند، باوجود تأييد مقامات بالاي نظام صورت گرفته بود. آنها تصور مي‌کردند که با چنين هجمه‌هایی مي‌توانند حرف خودشان را به کرسي بنشانند. هرچند که توانستند بعد از دو هفته اکران، ‌فيلم را از روي پرده پايين بکشند، اما تصورشان خام‌دستانه بود. چون آمارها نشان داد که بسياري از مردم داخل و خارج از کشور بيش از ١٠بار فيلم را تماشا کردند. به همين دليل اولين توصيه جدي‌ام به‌عنوان يک آدم دلسوز رسانه‌اي این است که آقايان بهتر است به عواقب حرف‌ها و تصميماتشان جدي فکر کنند. دست‌کم به کلام مولا علي (ع) تأسي کنند که حرف مثل تيري مي‌ماند که تا زماني که از چله کمان رها نشود، ‌اسير آن است، ولي به محض اينکه از دهان بيرون بيايد ديگر معلوم نيست که چه عواقبي خواهد داشت.

تهيه‌کننده «میم مثل مادر» افزود: بنابراين متأسفانه شاهديم که کار به جايي رسيده که اين رفتار به سنت غيرحسنه‌اي تبديل شده که عواقب و تأثيرات بدي گذاشته است که متأسفانه نه‌تنها در حوزه فرهنگ و هنر، بلکه در حوزه‌هاي ديگر هم شاهدش هستيم.
محمدی خاطرنشان ساخت: من بشخصه روش و منش و اخلاقم اين است که سعي مي‌کنم در گام نخست با توضيح و تبيين مسئله‌اي اگر اطلاعاتي غلط داده شده را تصحيح کنم. اگر که مؤثر افتاد که خداراشکر وگرنه ديگر در برابر اين بي‌اخلاقي‌ها سکوت نخواهم کرد و دردهايي را که در اين سي‌وچندسال درون خودم ريخته‌ام علني بيان مي‌کنم و اميدوارم دوستاني که تحت‌تأثير جوسازي‌هايي که نه فرهنگي و نه دلسوزانه، بلکه متأثر از مناسبت‌هاي سياسي- جناحي هستند سر عقل بيايند و از چنين حرکت‌هاي ضدفرهنگي‌ای دست بکشند.

محمدي در پايان خاطرنشان کرد: البته بناست که در روزهاي آتي با نمايندگان امضاکننده نامه و همين‌طور کميسيون فرهنگي جلساتي برگزار کنم و اميدوارم اين سوءتفاهم با تعاملات سازنده برطرف شود. در غير اين صورت در برابر عده‌اي که تحت‌تأثير عوامل پشت‌پرده قصدشان ضربه‌زدن به سينما و ناامن‌کردن آن است، نه‌تنها بنده، بلکه جمع کثيري از اهالي سينما ساکت نخواهيم نشست و از حقوق حقه خود و سينما دفاع مي‌کنيم.