1

واکنش مرتضی شایسته به انفعال روسای سینما در بهبود وضعیت اقتصادی سینماگران⇐اوضاع سینما خوب نیست و سینماگران به‌شدت در وضعیت اورژانسی قرار دارند!!/گرفتاری سینماگران به امروز و فردا خلاصه نمی‌شود و با ادامه تعطیلی سینماها ظرف چند ماه آينده، حجم گرفتاری‌های اقتصادی چندبرابر خواهد شد!/دولت چه برنامه‌ای دارد برای هزاران سینماگری که به‌خاطر شیوع کرونا، بیکار شده‌اند؟

سینماروزان: با اینکه انتظار می‌رفت حداقل در شب عید۹۹ که کرونا، دمار از روزگار سینماگران درآورده، عیدی ارشاد به تمام سینماگران برسد ولی در کمال تعجب بیش از ۲۵۰۰نفر از سینماگران از فهرست عیدی‌گیرندگان کنار گذاشته شدند و این مساله دلخوری بسیاری از سینماگران را موجب شده است.

مرتضي شايسته مديرعامل «هدايت فيلم» و تهيه‌كننده قدیمی سينما معتقد است هر چه سريع‌تر بايد اتاق فكري واقعی و نه صوری و سفارشی با حضور تهيه‌كننده‌هاي آثار سينمايي، سينماداران و پخش‌كنندگان فيلم‌ها، تشكيل شود تا براي مشكلات پيش‌روي سينما فكري اساسي صورت گيرد چون اوضاع سينما متعادل نيست و به ‌شدت در حالت اورژانسي قرار گرفته؛ او به اعتماد مي‌گويد: تا به امروز نزديك به يك ماه از تعطيلي سينماها مي‌گذرد و به احتمال قوي تا اواخر فروردين و شاید هم بیشتر اين تعطيلي‌ها ادامه دارد و پرسش مهمي كه پيش مي‌آيد، اين است كه تكليف اين وقفه‌هاي پي درپي سينما چه خواهد بود؟

به اعتقاد شايسته ميلياردها تومان خرج ساخت‌وساز سالن‌هاي سينما شده و تعداد زيادي كارمند در اين سينماها كار مي‌كنند. از طرف ديگر يك‌سري سالن‌هاي سينما به تازگي احداث شده است.

او مي‌گويد: اين را هم اضافه مي‌كنم كه با تعطيلي پروژه‌ها و فيلم‌هاي سينمايي و تعطیلی سینماها نزديك به 8 تا 9 هزار نفر اهالي سينما بيكار شده‌اند، اوضاع مالي اين افراد قرار است چه شود؟ دولت چه برنامه‌ای دارد برای هزاران سینماگر بیکار شده بخاطر کرونا؟؟ البته كه تعدادي از دست‌اندركاران و عوامل توليد فيلم‌ها به شبكه نمايش خانگي روي آورده‌اند، اما با اين وجود باز هم تعداد زيادي افراد در سينما بيكار هستند.

به باور شايسته مشكلات ناشي از تعطيلات سينما به امروز و فردا خلاصه نمي‌شود و ظرف چند ماه آينده اهالي سينما با چنين موضوعات غامضي دست و پنجه نرم مي‌كنند و مشکلات اقتصادی چندبرابر خواهد شد پس بايد فكري كرد.

تهیه‌کننده “روز واقعه” و “میخواهم زنده بمانم” با اشاره به اينكه بايد در سينما گروه همفكري متکی بر بدنه سینما وجود داشته باشد تا درباره مشكلات دور از انتظار تصميم‌گيري‌هاي اساسي انجام دهند می‌گوید: كسي چه مي‌داند ممكن است به‌زودی در تهران کرونازده، سيل بيايد يا زلزله‌اي رخ دهد!؟؟ آيا بايد براي روزهاي بحراني فكري كرد يا اينكه همين طور دست روي دست بگذاريم و كاري نكنيم؟ حداقلش این است که دست‌اندركاران سینما را مانند همه كشورهاي دنيا تحت پوشش بيمه‌ای همه‌جانبه قرار دهند تا در شرايط بحراني به دادشان برسد.