1

واکنش علی عباسی( ‌تهیه‌کننده “رضا موتوری” و “تنگنا”) به ادعاهای بهمن فرمان‌آرا⇐فیلم “آقامهدی کله‌پز” خیلی موفق‌تر از “خانه قمرخانم”فرمان‌آرا بود!/تمام فیلم‌هایی که فرمان‌آرا با بودجه دولت ساخت، حتی به‌اندازه “خانه خراب”من، درآمد نداشت/آن زمانی که فرمان‌آرا، “خانه قمرخانم” را می‌ساخت، من «حسن‌کچل»علی حاتمی و «رضاموتوری»مسعود کیمیایی را تولید کردم!/ فیلمسازی با پول توی جیب خودمان شاهکار است و نه با پول دولت و حمایت دربار!/متأسفم که فرمان‌آرا در این سن‌وسال مطالبی می‌گوید که طنز در برابرش ساده است!

 

سینماروزان/مهدی فلاح‌صابر: اظهارات بهمن فرمان‌آرا درباره کارنامه‌اش در سازمان گسترش صنایع سینمایی و طعنه‌هایش به علی عباسی در روزنامه شرق با واکنش این تهیه‌کننده مواجه شد.

علی عباسی در جوابیه خود خطاب به فرمان‌آرا در روزنامه شرق آورد: جناب بهمن فرمان‌آرا در مصاحبه‌ای گفته‌ که «‌پس از آمدن‌شان به «سازمان گسترش صنایع سینمایی»، دیدند که «بایستی فیلم‌هایی بسازند که با فیلم‌های برادران صادق‌پور و علی‌ عباسی متفاوت باشد». اول اینکه آقای فرمان‌آرا اگر می‌خواستند مثل «صادق‌پور» فیلم بسازند، نمی‌توانستند، چون تجربه ساخت فیلم «خانه قمرخانم» را داشتند ولی فیلم «آقا مهدی کله‌پز» آقای صادق‌پور خیلی موفق‌تر از فیلم ایشان شد.

تهیه‌کننده “تنگنا” و “تنگسیر” ادامه داد: فرمان‌آرا اگر هم می‌خواستند مثل من فیلم بسازند توانایی‌ش را نداشتند، چون تمام آن‌ فیلم‌هایی که با بودجه دولت در سازمان گسترش ساخته شد، حتی معادل درآمد اولین فیلمی که من برای آن سازمان ساختم (“خانه خراب”) نمی‌شد.

تهیه‌کننده “حسن کچل” و “شب غریبان” افزود: در همان زمانی که فرمان‌آرا «خانه قمرخانم» را می‌ساخت، من «حسن‌کچل»علی حاتمی و «رضاموتوری»مسعود کیمیایی ‌ساختم. و حال ایشان می‌فرمایند که فیلمی می‌خواستند بسازند که به فیلم‌های من شبیه نباشد! متأسفم که فرمان‌آرا در این سن‌وسال هنوز هم ما مطالبی می‌گوییم که طنز در برابرش ساده به نظر می‌آید!

علی عباسی تاکید کرد: امیدوارم این دوست عزیز بداند که فیلم‌سازی اگر از جیب خود آدم بود و فیلم مؤثر و محکمی می‌شد شاهکار بود و هیچ‌وقت قابل مقایسه با ساخت فیلم با بودجه دولتی و حمایت دربار و آقازادگان نبود و نیست. کمااینکه همان‌ زمانی هم که ایشان در «سازمان گسترش» بودند، فقط فیلم بیضایی و تقوایی نمی‌ساختند و برای خودشان فیلمفارسی می‌ساختند مانند «در امتداد شب» که در گیشه هم موفق باشد.

علی عباسی+بهمن فرمان آرا
علی عباسی+بهمن فرمان آرا