1

واکنش شورای ارزشیابی هنرمندان ارشاد به سینماروزان⇐نشان درجه یک منوچهر شاهسواری-معادل دکترا- به تأیید سه تن از متخصصان سینما رسیده است!!‌⇔پرسش اول: چرا هویت متخصصانی که یک تهیه‌کننده میان‌مایه را هم‌رده کیمیایی و مهرجویی و تقوایی قرار داده‌اند مشخص نیست!؟/پرسش دوم: آیا بهتر نیست شاهسواری در احترام به غولهای سینمای ایران، نشان درجه یک را پس دهد و به نشان درجه دو یا سه بسنده کند؟!

سینماروزان: متعاقب آن که مجتبی حسینی معاون هنری ارشاد نشان درجه یک هنری خود را بخاطر شک و شبهه های پیش آمده بر سر چگونگی صدور این نشان پس داد، در محافل سینمایی هم پرسشهایی طرح شد درباره اینکه چگونه منوچهر شاهسواری مدیرعامل 15شغله خانه سینما نشان درجه یک هنری معادل دکترا دریافت کرده است!!؟

پیشتر با مرور کارنامه شاهسواری در سینماروزان درباره چگونگی صدور نشان درجه یک برای شاهسواری علیرغم کارنامه ای تنک در سینما طرح سوال کردیم(اینجا را بخوانید) و حالا شورای ارزشیابی هنرمندان ارشاد، توضیحات خود را درباره این پرسش آورده است.

شورای ارزشیابی هنرمندان ارشاد در چرایی صدور نشان درجه یک برای شاهسواری آورده است:  درباره درجه هنری جناب آقای منوچهر شاهسواری، موارد زیر به اطلاع می رسد: اول: جناب آقای منوچهر شاهسواری در رشته تهیه کنندگی در مورخ ۹۴/۵/۲۵ از شورای ارزشیابی درجه “یک افتخاری” گرفته است. دوم: درجه یک افتخاری به افراد بالای ۵۰ سال داده می شود که در حوزه تخصصی خود، آثار متعددی داشته و پیشکسوت محسوب می شوند. سوم: درجه ایشان با نظر موافق سه تن از متخصصان سینما، به تایید نماینده تام الاختیار رییس صدا و سیما، نماینده تام الاختیار وزیر علوم و نمایندگان فرهنگستان هنر و سازمان سینمایی رسیده که در نهایت به تأیید و امضا وزیر محترم وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی رسیده است.

مهمترین نکته توضیحات شورای ارزشیابی هنرمندان آن است که درجه هنری اعطا شده به شاهسواری که معادل دکتراست به تأیید 3 نفر از متخصصان سینما رسیده است! پرسش تازه تر آنجاست که این متخصصان چه کسانی هستند؟ و چگونه و با کدام استدلال تهیه کننده ای میان مایه که هیچ اثر جریان سازی در کارنامه اش نداشته است را کنار چهره هایی همچون داریوش مهرجویی، مسعود کیمیایی، خسرو سینایی و ناصر تقوایی قرار داده و به مانند آنها برای وی هم نشان درجه یک صادر کرده اند؟؟

از آن گذشته خود شاهسواری چگونه جرأت کرده نشانی را دریافت کند که امثال تقوایی و مهرجویی و کیمیایی حائز دریافت آن بوده اند! آیا بهتر نیست شاهسواری که مدیرعامل صنف سینما هم هست و باید نمادی باشد در حمایت از بدنه صنف، برای احترام به غولهای صنف، نشان درجه یک را پس دهد و به جایش نشان درجه دو یا سه بگیرد؟